یک جامعه شناس با تاکید بر لزوم ارائه آموزش‌های مهارت اجتماعی و زندگی به دانش‌آموزان گفت: عدم تناسب میان توقعات و امکانات اجتماعی سبب اعتیاد می‌شود.
کد خبر: ۸۵۷۴۱۲۱
|
۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر ، اردشیر انتظاری اظهار داشت: مطرح شدن رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر توسط وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر حکایت از موثر نبودن روش‌های سابق مبارزه و پیشگیری از اعتیاد دارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید در تحقیقات حوزه اعتیاد فعال باشند و کارایی روش‌های مبارزه را ارزیابی کنند، افزود: باید از ظرفیت‌های گسترده اجتماعی و امکانات متنوع جامعه جهت مبارزه با مواد مخدر بهره مند شد. الگوها و مرجع‌های مردم باید در جریان شناسایی مشکلات اعتیاد و پیشگیری از گرایش مصرف مواد مخدر قرارگیرند.

این جامعه شناس تاکید کرد: همه افراد جامعه لازم است جهت مبارزه، پیشگیری و درمان اعتیاد همکاری داشته باشند و هر فرد یا مسئولی به نقش خود در این زمینه توجه داشته باشد. البته باید توجه داشت ابتدا باید بصیرت افراد نسبت به این مساله وجود داشته باشد بنابراین آگاه سازی و آموزش مردم در مرحله نخست مبارزه قرار می‌گیرد.

انتظاری ادامه داد: موضوع مواد مخدر مستقیم و غیر مستقیم مربوط به همه افراد جامعه است و همگی ممکن بوده به نوعی با آن درگیر شوند. در جامعه امروزی كسی نمی‌تواند ادعا داشته باشد که از این مساله مصون می‌ماند. لذا همه باید نسبت به پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر حساسیت داشته باشند ولی باید توجه کرد که افراط و تفریط در این قضیه اصلا مناسب نبوده و تبعات زیادی همچون نتیجه معکوس به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه افراط در امر پیشگیری و مبارزه با اعتیاد سبب ایجاد آن می‌شود، اضافه داشت: مشکلات روحی و روانی افراد ناشی از اختلالات اجتماعی، فرهنگی و ... سبب بروز پدیده اعتیاد و در واقع گرایش به مصرف مواد مخدر می‌شود. امروز بخش عظیمی از مردم در شهرها، بدون طبیعت و همراه با آلودگی صوتی و هوا زندگی می‌کنند و این موضوع بیمارهای روحی در میان آنها را سبب شده است. یکی از علل مصرف روان‌گردان‌ها و مواد مخدر صنعتی به ویژه به صورت ناآگاهانه نیز افسردگی افراد بوده است که باید نسبت به این مقوله توجه داشت.

این جامعه شناس عنوان داشت: ریشه‌های اعتیاد عمیق‌تر از آن است که تنها افسردگی را علت آن دانست. با تحلیل روانشناختی افراد نمی‌توان علت اعتیاد را ریشه یابی کرد و جهت رفع آن اقدام کرد. به نظرم عمده علت گرایش اعتیاد اختلال در نظام توقعات، مطالبات و نیازهای مردم است. اهداف افراد با ویژه جوانان به توانایی و امکانات آن متناسب نیست و قصد دارند راه صد ساله را یک شب طی کنند. در حالی که رسیدن به اهداف تلاشف پشتکار و تحصیل می‌طلبد.

انتظاری تصریح کرد: ضعف عقلانیت را در میان جوانان و نوجوانان باید مرتفع کرد تا افراد مطالبات، توقعات و اهدافشان را با هم هماهنگ سازند. عدم ناهماهنگی در این مساله سرخوردگی را در فرد ایجاد می‌کند و این سبب ناکامی شده و ایجاد ناهنجاری‌هایی همچون اعتیاد و خشنونت، اختلاس و ... می‌کند.

وی خواستار ارائه آموزش‌های مهارت زندگی میان افراد جامعه شد و گفت: نظام تعلیم و تربیت و روش‌های تحصیل باید در این زمینه مورد اهتمام قرار گیرد. افراد به طور قطع باید عقلانیت مناسب و مهارت2های اجتماعی را فراگیرند.

این جامعه شناس افزود: متاسفانه مدارس نسبت به ارائه مهارت‌های اجتماعی تاکنون چندان موفق نبوده و در بسیاری از موارد فعالیت چشمگیری نداشته‌اند این در حالی است که وجود چنین آموزش‌ها و بسط و گسترش آن در کشور امری ضروری به شمار می‌رود.

انتظاری گفت: آموزش‌های عمومی در صورتی که منسجم و مدون ارائه شود و معلمان نیز با انگیزه این مساله را مورد توجه قرار دهند به نتایج مثبت و موثری در زمینه پیشگیری و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد دست خواهیم یافت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه جامعه امروز ما مصرف گرا شده و کمتر به سمت اقتصاد مولد می‌رود، افزود: انرژی جوانان باید با اشتغال و ازدواج در مسیر صحیح و مشروع هدایت شود. بیکاری و نبود فرصت شغلی فرد را چندین گام به سمت اعتیاد به جلو می‌راند. کارآفرینی نیز باید آموزش داده شود تا افراد توانایی این موضوع را در موضوع اشتغال داشته باشند همچنین حمایت‌های دولتی باید برای کارآفرینی به اندازه کافی صورت گیرد تا شاهد گرایش کمتر افراد به دلیل بیکاری، افسردگی و عدم اشتغال باشیم.

این جامعه شناس در پایان ضمن ابراز امیدواری نسبت به اتخاذ رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: برای مدیریت انرژی افراد به ویژه جوانان و نوجوانان باید چاره‌ای اساسی اندیشیده شود و برای اوقات فراغت افراد نیز برنامه ریزی بیشتری صورت گیرد. نباید از این مساله غافل ماند که آسیب‌های اجتماعی اکثر مواقع از عدم مدیریت انرژی افراد حاصل می‌شود.
ارسال نظرات