معاون وزیر کار با اعلام اینکه در نظام صلاحیت حرفه‌ای عواملی مانند تجربه، مهارت و اخلاق حرفه‌ای حائز اهمیت است، گفت: با روند مدرک گرایی فعلی، با کمبود نیروی کار دیپلمه و فوق دیپلم مواجه می‌شویم.
کد خبر: ۸۵۷۳۵۱۸
|
۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، کورش پرند نظام صلاحیت حرفه ای را پاشنه آشیل نظام مهارتی و آموزشی کشور برشمرد و گفت: در این نظام، تجربه، برخورداری از مهارت، دارا بودن گواهینامه های لازم، مدارک آموزشی، اخلاق حرفه ای و در برخی رشته ها آمادگی جسمانی است که به افراد صلاحیت انجام کار می دهد.

معاون وزیر کار اظهارداشت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای متولی آموزش های غیررسمی مهارتی کوتاه مدت و مطابق با نیازهای بازار کار کشور است که منتج به اخذ گواهینامه می شود. این سازمان در حوزه های صنعت، خدمات و کشاورزی و از ۳ سال پیش تاکنون در حوزه فناوری های پیشرفته ایفای نقش می کند که دارای ۷۰۰ مرکز دولتی و ۱۴ هزار آموزشگاه آزاد است.

پرند افزود: سالانه حدود ۲ میلیون نفر از آموزش های این سازمان بهره مند می شوند که اکثر مخاطبان این سازمان را روستائیان، زنان خانه دار، افراد بیکار، دانش آموزان، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه ها تشکیل می دهند و حتی در زندان ها و پادگان ها نیز دوره های آموزشی ویژه افراد برگزار می شود.

وی ادامه داد: این سازمان با بیش از ۱۰۰ وزارتخانه، دستگاه دولتی، سازمان خصوصی، اتحادیه، تعاونی و سایر شرکت هایی که برای ارتقای بهره وری نیروی کار خود به آن مراجعه می کنند، تفاهم نامه داشته و به آموزش افراد می پردازد.

معاون وزیر کار همچنین از وجود ۶ هزار استاندارد آموزشی بر مبنای طبقه بندی بین المللی خبر داد که منابع درسی آن بوده و براساس دانش، مهارت و نگرش های موجود طراحی شده اند و تفاوت اصلی آنها با سرفصل های آموزشی دانشگاهی و آموزش و پرورش، مهارتی بودن بیش از ۷۰ درصد آموزش ها است.

این مقام مسئول در وزارت کار با بیان اینکه نظام صلاحیت حرفه ای، فرهنگ مدرک گرایی را کمرنگ کرده و کار و مهارت آموزی را جایگزین آن می سازد، به وجود ۴.۵ میلیون دانشجو در کشور و بیکاری ۱۸.۹ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی، ۳۳ درصد فارغ التحصیلان زن و ۱۲ درصد فارغ التحصیلان مرد اشاره کرد و افزود: با وجود نظام صلاحیت حرفه ای، می توان بیکاری را در کشور ریشه کن کرد.

وی ادامه داد: با شرایط مدرک گرایی فعلی کشور پیش بینی می شود در سال ۱۳۹۹ در حوزه مردان در رشته های متناسب با مدرک دیپلم و فوق دیپلم با کمبود نیروی کار مواجه باشیم.

ارسال نظرات