کاهش ۳۰ درصدی صادرات زعفران ایرانی در بازار دنیا

بخشی از بازار جهانی خود را از دست دادیم، افزایش ۵۰ درصدی قیمت زعفران در مدت ۵۰ روز برای مشتریان خارجی معنایی نداشت
کد خبر: ۸۵۷۳۵۰۴
|
۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، رضا میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران و در رابطه با کاهش صادرات زعفران بیان داشت: وقتی که قیمت زعفران ایران افزایش یابد کشورهای دیگر از جمله خود اسپانیا به این بازار ورود پیدا می‌کنند و حتی سراغ تأمین‌کننده‌های دیگر رفته و کشورهایی مانند افغانستان و هندوستان و یونان را تقویت می‌کنند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران بیان داشت: بنابراین، این افزایش قیمت نه تنها به سود کشور و تولیدکنندگان داخلی نبود بلکه بدون شک در درازمدت آثار بدی را برجا خواهد گذاشت.

وی افزود: اگر تا به حال اولین تولیدکننده زعفران در دنیا بوده‌ایم به این دلیل است که قیمت‌هایمان قابل رقابت در بازار بوده اگر قرار باشد که این قیمت‌ این چنین بالا باشد، بازار خود را از دست خواهیم داد.

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر قیمت زعفران در بازار 5 میلیون 300 هزار تا 7 میلیون است، به نسیم گفت: بعد از آن افزایش قیمت ناگهانی، قیمت‌ها ثابت ماند و تغییری نکرد البته طبیعی هم هست زیرا با کاهش تقاضا مسلما روند افزایشی قیمت نمی‌توانست دوام پیدا کند.

میری اضافه کرد: این قیمت تثبیت شده در بازار با قیمت واقعی تفاوت زیادی دارد، زیرا 50 درصد افزایش قیمت در مدت 50 روز اصلا منطقی نبوده است، لذا 4 میلیون و 500 تومان و 5 میلیون تومان قیمت منطقی زعفران در بازار است.

وی تأکید کرد: ما در دو ماه گذشته 30 درصد کاهش صادرات داشتیم به طوری که در تیرماه 33 درصد و در خرداد ماه 25 درصد کاهش صادرات داشته‌ایم، دلیل این بازار از دست دادن هم همین افزایش قیمت زعفران بوده است.

این تولیدکننده زعفران در پایان خاطرنشان کرد: ما بسیاری از مشتریان خود را از دست داده‌ایم، در تماس‌هایی که بنده با برخی از این کشورها داشتم اذعان می‌کردند که توان خرید زعفران با چنین قیمتی را ندارند و حقیقت هم این است که چنین قیمتی برای مصرف کنندگان صنعتی زعفران در دنیا مقرون به صرفه نیست.

ارسال نظرات
آخرین اخبار