خبرهای داغ:
زهرانصیری
عضوهیات امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشوردر اصفهان:
امسال چندین کتابخانه در کشور که عملیات پایان کارآن ها از30 تا 70 درصد است به اتمام رسیده و ما می توانیم آن ها را در اختیار مردم قرار دهیم.
کد خبر: ۸۵۷۲۵۴۳
|
۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اصفهان ، عضو هیات امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشورگفت: نهاد کتابخانه ها با دریافت مطالبات خود از شهرداری ها می تواند نسبت به استخدام نیروی انسانی ؛ به روز رسانی منابع کتابخوانی، افتتاح ساختمان های جدید در نقاطی که فاقد کتابخانه است اقدام نماید.

مهردخت وزیرپورکشمیری، دریکصد و بیست و دومین نشست ازسلسله نشست‌های «کتاب خوان» که 31 شهریورماه باهمکاری سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری اصفهان و نهاد کتابخانه های عمومی استان درسالن کتابخانه مرکزی برگزار شد بااشاره به اینکه طراحی این نشست از سوی دبیر کل کتابخانه های عمومی صورت گرفته است اظهارداشت:در نهاد کتابخانه ها برنامه های متنوعی در راستای تشویق و ترغیب مردم به کتابخوانی در نظر گرفته شده است. که این نشست ها نیز نمونه ای از این برنامه هاست .

وی در گفتگوی اختصای با خبرنگار بسیج، بابیان اینکه کتابخانه ها زیر بنای توسعه ملی هستند تاکید کرد:باهدف ترغیب و تشویق همه مردم از هر گروه و قشربه کتابخوانی درسراسر کشور این طرح به مرحله اجرا در آمده است.

وی تصریح کرد: برگزاری یکصد و بیست و دومین نشست«کتاب خوان» دراصفهان ازجذابیت خاصی برخوردار است چرا که مقارن شدن زمان برگزاری این نشست با هفته دفاع مقدس ومحوریت ارائه کتب نگارش شده در زمینه دفاع مقدس حاضرین را مجذوب این بحث کرد و من به شخصه از این نشست و ارادتی که نسبت به شهدا دارم استفاده زیادی کردم.

مشاوردبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشوربااشاره به اینکه در این نشست تنوع ارائه کتاب ها در زمینه تاریخ اصفهان بسیارشگفت آور بود گفت: کتابی که استاد لطف ا... هنر فر در زمینه اصفهان نگاشته اند بسیار مورد توجه قرار گرفت. در این زمینه کلیه استان ها و هر کشوری بایستی از آثارباستانی خود کتب مرجع داشته باشد تا پژوهشگران بتوانند از ان ها بهره مند شوند.

وی با موفق برگزار شدن یکصد و بیست و دومین نشست«کتاب خوان» در اصفهان اظهار امیدواری کرد که گام های موثری توسط کتابخانه ها برای جذب نوجوانان و نسل جوان به فرهنگ کتابخوانی برداشته شود.

وزیرپورکشمیری، افزود:من از زمان برگزاری این نشست ها در کشور به بسیاری از استان ها سفر کرده و این برنامه را مورد ارزیابی قرار داده ایم و علاوه بر بررسی مشکلات حوزه کتاب ، ارتباطات موثری را با نهاد های مرتبط با نهاد کتابخانه ها برقرار کرده ایم بخصوص با شهردای ها.

عضو هیات امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشورضمن تشکر ازفعالیت های شهرداریها در زمینه کتابخانه ها گفت: تعامل شهرداریها درسراسرکشور با ما خوب بوده است ، اما در برخی از شهرها متاسفانه بدهی های شهرداری ها هنوز به نهاد کتابخانه های عمومی پرداخت نشده است و این مصوبه قانونی هنوزرویکرد اجرایی بخود نگرفته است.

وی تصریح کرد: درچندشهر حتی شهداری اقدام به شکایت از نهاد کتابخانه ها نموده است اما سرانجام این مسئله به نفع کتابخانه های عمومی تمام خواهد شد چرا که طبق قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ، شهرداری ها باید نیم درصد از درآمد خود را به نهاد کتابخانه ها اختصاص دهند که در حال حاضر برخی از این شهرداری ها از وظیفه خود سرباز زده اند.

وزیرپوراضافه کرد: بدهی شهرداری ها به نهاد کتابخانه ها رقم های میلیاردی است ، اما تاکنون دبیرکل نهاد کتابخانه ها با رویکرد تعامل در این زمینه برخورد نموده و اقدام به شکایت علیه هیچ یک از شهرداری ها ننموده است ، اما در عین حال از شهرداری ها انتظار می رود که در این زمینه نیز به وظایف خود عمل کرده و برای تقویت کتابخانه ها معوقات خود را پرداخت نمایند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: البته بسیاری از شهرداری ها نیز نسبت به پرداخت این حق قانونی حتی بصورت پیش پرداخت به نهاد کتابخانه ها اقدام کرده اند که جای تشکر و قدردانی از آنان دارد.

وی بااشاره به اینکه کمبود نیروی انسانی در کتابخانه ای سراسر کشور یک معضل اساسی است ادامه داد: متاسفانه بسیاری از کتابخانه ها در کشور تک شفیت است که این مسئله باید با درنظر گرفتن منابع جبران شود.

وزیرپورکشمیری،اضافه کرد: به روز نبودن منابع کتاب در کتابخانه های تحت پوشش نهاد نیز ازدیگرمشکلاتی است که باید به آن توجه شود چرا که این مسئله باعث از دست دادن مخاطبان و کتابخوان ها میشود.

وی تصریح کرد: برای رفع به روز نبودن منابع کتاب ، طرحی را به اجرا گذاشته ایم تا کتابداران درهر کتابخانه منابع کتاب هایی را نیازشان است را به ما ارائه کنند تا بتوانیم با نظر کارشناسی ان ها کتاب تهیه کرده و در اختیار مردم قرار دهیم.

مشاوردبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشوربااشاره به اینکه درحال حاضر 75 درصد منابع کتابی در کتابخانه های کشور به روز نیستند گفت: قصد داریم که همزمان با بروز رسانی منابع کتاب توجه بیشتری نیز به بخش کودک و نوجوان داشته باشیم چرا که ان ها سرمایه های ملی هستند و می طلبد که این بخش هر چه پویاتر شود.

وی تاکید کرد: نهاد کتابخانه ها با دریافت مطالبات خود از شهرداری ها می تواند نسبت به استخدام نیروی انسانی ؛ به روز رسانی منابع کتابخوانی، افتتاح ساختمان های جدید در نقاطی که فاقد کتابخانه است اقدام نماید.

وزیرپور؛ در باره افتتاح ساختمان های جدید کتابخانه ای در کشور گفت: امسال چندین کتابخانه در کشور که عملیات پایان کارآن ها از30 تا 70 درصد است به اتمام رسیده و ما می توانیم آن ها را در اختیار مردم قرار دهیم.

وی بیان داشت: امسال نیز خیرین برای ساخت کتابخانه چندین مورد زمین اختصاص داده اند اما زمین به تنهایی فایده ندارد ؛ چند خیر نیز ساخت کتابخانه را به صورت کلی متقبل شده اند که امیدواریم در این زمینه خیرین بیشتری وارد عرصه شوند تا بتوانیم بحث ساخت و ساز در زمینه کتابخانه ها را قوت بخشیده و زود به اتمام برسانیم.

این استاد دانشگاه در مورد کتابخانه های مشارکتی نیز به این نکته اشاره کرد هر کجا که خیرین به ما کتابخانه تحویل داده اند ما نیز از لحاظ امکانات ؛تجهیزات و کتاب نیز وارد عمل شده و کتابخانه ها را تجهیز کرده ایم.

وی در پایان بااشاره به اینکه در نشست های کتابخوان بایستی جامعیت ارائه کتاب برای مخاطبان وجود داشته باشد افزود: خوشبختانه در اصفهان به این موضوع توجه خوبی شده بود و امیدواریم که جامعه کتابخوان ما با چنین برنامه هایی روز به روز افزایش یابد.

گفتگو از زهرا نصیری

انتهای پیام / 63055/

ارسال نظرات
پر بیننده ها