آکواریوم و اشتغالزایی ملی

امروز دیگر آکواریوم فروشی‌ها مانند سال‌های دهه ۶۰ و ۷۰ مهجور نیستند. محفظه های شیشه ای که با ماهی های رنگارنگ خود نمایی می کنند بازار مالی بزرگی هستند که اشتغال زایی خوبی را به دنبال دارند.
کد خبر: ۸۵۷۲۴۴۸
|
۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، سال ها قبل آکواریوم ارزش چندانی نداشت و تنها عده ای خاص در خانه هایشان از آکواریوم استفاده می کردند یا شاید بهتر است بگوییم کمتر کسی به داشتن آکواریوم تمایل داشت. آن زمان تنها ساختمان پلاسکو و چند عرضه کننده معروف ماهی و وسایل آن در تهران وجود داشت. اما دیری نپایید که بازار ماهی‌های زینتی در کشور رونق گرفت تا جایی که بخشی از خیابان نواب، حوالی تقاطع خیابان آذربایجان و میدان جمهوری را به خود اختصاص داد و تبدیل به قطب خرید و فروش آبزیان زینتی شد.

 امروزه دیگر آکواریوم فروشی‌ها مانند سال‌های دهه 60 و 70 مهجور نیستند. بلکه ماهیانی ریز اما قیمتی را در مغازه های خود دارند که روزانه در مقابل نگاه تعداد زیادی از مشتریان خودنمایی می‌کنند.

ظاهراً سلیقه مردم تغییر یافته و امروزه ماهی‌های زینتی یکی از گزینه های مردم برای دکورآرایی خانه‌ها است.

در حال حاضر شرکت‌های زیادی به صورت تخصصی در زمینه آکواریوم های آب شور و آب شیرین، سرد آبی و گرم آبی، طبیعی و مصنوعی و ... وارد عرصه شده اند و به مشتریان خود خدمات دوره ای می دهند و برای دکوراسیون ساختمان ها و دفاتر ، سبکی نو از طراحی را ایجاد کرد ه اند؛ که از این طریق گردش مالی بزرگی در این بین وجود دارد.

شاید در ظاهر نگاه به محفظه های شیشه ای در مغازه های آکواریوم فروشی با ماهی‌های رنگارنگ برای تعداد زیادی از مردم که به طور تخصصی دنبال ماهی و آکواریوم نیستند جذابیتی از نظر نوع ماهی وجود نداشته باشد اما به راستی بازار مالی بزرگی در این دریای کوچک رنگارنگ است.

انواع ماهی های زینتی یا آکواریومی به لحاظ محیط زندگی به دو دسته کلی"آب شور" و "آب شیرین" و "سرد آبی" و "گرم آبی" تقسیم می شوند. از نظر تغذیه هم به "گیاه خوار" و "گوشت خوار" دسته بندی می شوند و از نظر رفتار اجتماعی به "مسالمت جو" و "تهاجمی" تقسیم می شوند.

اولین مسئله ای  که مورد توجه دارندگان آکواریوم ماهی های زینتی قرار می گیرد همین طبقه بندی هاست. به ترتیب اولویت باید به محیط زندگی ماهی ها توجه داشت، شرایط نگهداری ماهی های آب شور با ماهی های آب شیرین به کلی متفاوت است و طبیعی است که ماهی آب شیرین را نمی توان در کنار ماهی آب شور نگه داشت! بر همین اساس در فروشگاه های وسایل آکواریوم، این دو دسته ماهی را معمولاً در ردیف های جداگانه ای به فروش می گذارند. تمام این موارد نیازمند دانشی کامل در زمینه پرورش ماهی‌های زینتی و آکواریومی است.

اکثر این ماهی ها از کشورهای آسیایی به کشور وارد می شوند.بر اساس آمار گمرک بیشترین ماهی ها به ترتیب از کشورهای مالزی، تایلند، اندونزی، سری لانکا، چین، کنیا، ترکیه، مالتا و تایوان به ایران صادر شده است.

تجارت ماهی های زینتی در 180 کشور جهان رواج دارد و ارزش این مبادلات سالانه بیش از 17 میلیارد دلار است. بر اساس اعلام مسئولان دامپزشکی ایران تولید هر 50 هزار قطعه ماهی زینتی می تواند لااقل برای 15 نفر اشتغال‌زایی کند.

از سویی در کشورمان توانایی تکثیر نزدیک به 80 گونه ماهی زینتی وجود دارد، بنابراین با توجه به وجود واردات میلیونی قطعه ماهی زینتی در طول یکسال، به نظر می‌رسد این صنعت، صنعتی نوپا در کشور است که با استقبال نیز مواجه شده و می تواند بستر مناسبی برای ایجاد اشتغال و فعالیت های اقتصادی باشد.

* اشتغال زایی100 نفری با تفاهم نامه فنی و حرفه ای و موسسه پرورش ماهی زینتی

 اشتغال مولد در حوزه شیلات و آبزی‌پروری اشتغال پایدار و اطمینان‌بخشی است که می‌تواند ابعاد توسعه آن ظرفیت‌های متعددی را نیز فراهم آورد.در همین راستا اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران در راستای تفاهم نامه ای با موسسه پرورش ماهی های زینتی آکام رستاریانار و صندوق کارآفرینی امید گامی موثر در جهت ایجاد اشتغال برای یکصد جوان کارجو در زمینه پرورش ماهیان زینتی و آکواریومی فراهم کرد. 

حمیدرضاخانپور،مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه توسعه ی فرهنگ کارآفرینی و مهارت آموزی در راستای آموزش های بازارمحور دارای ارزش افزوده بالاست گفت:امروزه ساختار اقتصادی دنیا با گذشته به طور اساسی تفاوت دارد و طبعاً توسعه اقتصادی دنیای امروز برپایه نوآوری وخلاقیت و استفاده از دانش بازار محور استوار است.

 به گفته ی مدیرکل استان تهران، جامعه و سازمانی می‌تواند در مسیر توسعه ی اقتصادی، حرکت روبه جلو و با شتابی داشته باشد که بسترهای لازم توسعه منابع انسانی خود را به دانش و مهارت کارآفرینی مولد تجهیز نماید.

خانپور تولید محصول را صرف داشتن دانش کافی ندانست و اظهار داشت: هدایت جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی جهت قرار گرفتن در مسیر صحیح کارهای تولیدی، خدماتی و صنعتی از مسئولیت های خطیر دولت می باشد و تعامل بخش خصوصی در پیاده سازی طرح‌های کارآفرینان موجب شکوفایی اقتصادی کشور عزیزمان می شود.

مدیرکل استان تهران حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی در بخش پرورش و تکثیر ماهیان زینتی و آکواریومی به منظور راه اندازی کسب و کارهای خرد و کوچک بازار محور خصوصاً در مناطق روستایی و محروم را از اهداف انعقاد این تفاهم نامه خواند و تصریح کرد: فراهم نمودن فضای آموزشی مناسب، نظارت بر فرآیند برگزاری دوره های آموزشی، اجرای سنجش مهارت کارآموزان، همکاری در تدوین استانداردهای نوین آموزشی، صدور گواهینامه مهارت و ... از تعهدات این اداره کل است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار