معاون امور صنایع وزارت صنعت با اشاره به تولید یک خودروی جدید فرانسوی در ایران با داخلی سازی ۳۴ درصدی گفت: در قرارداد‌های میان‌مدت و بلندمدت در آینده سخت‌‌گیری‌های بیشتری را برای همکاری خودروسازان ایرانی با طرف‌های خارجی انجام خواهیم داد.
کد خبر: ۸۵۷۱۹۲۱
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج،  محسن صالحی‌نیا امروز در مراسم آغاز خط تولید خودروی رنو ساندرو با حضور در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به اینکه براساس  سیاست‌های تعیین شده در آینده رتبه ایران در سطح دنیا در بخش تولید خودرو به یازدهم ارتقا خواهد یافت، اظهار داشت: هم‌اکنون ایران در رتبه 16 تولیدکننده صنعت خودرو قرار دارد که با توجه به پتانسیل‌ها می‌توانیم در آینده این رتبه را تا حد قابل توجهی ارتقا دهیم.

وی با اشاره به علاقه‌مندی شرکت‌های خودروساز خارجی بویژه اروپایی برای همکاری با خودروسازان ایرانی افزود: در حال حاضر مقدمات اجرای این همکاری‌ها در انجام شده است. ما روزها و ساعت‌ها با طرف‌های خارجی در چگونگی عقد قراردادها مذاکره کرده‌ایم که امیدواریم در آینده به نتایج مناسبی دست پیدا کنیم.

معاون امور صنایع وزارت صنعت با تاکید بر اینکه در قراردادهای بلندمدت و میان‌مدت خود با طرف خارجی تاکید زیادی به استفاده از ظرفیت قطعه‌سازی کشور داریم، گفت: صنعت خودروی کشور در طراحی و به کارگیری تکنولوژی‌های روز در جایگاه مناسبی قرار دارد که طرف‌های خارجی باید این موضوعات را مورد توجه قرار داده و همکاری خود را با خودروسازان ایرانی افزایش دهند. 

صالحی‌نیا اضافه کرد: صادرات محصولات نیز در این همکاری‌ها باید مورد توجه قرار گیرد تا مشتریان با خودروی مناسبی در بخش کیفیت و قیمت در بخش داخلی و خارج از کشور مواجه شوند. 

وی در مورد قیمت خودرو نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: قیمت خودرو تابع شرایط اقتصادی هر کشور دارد و در آن مجموعه عوامل تامین‌کننده از جمله قطعات و هزینه‌های تولید و ملزومات طراحی خودرو باید مورد توجه قرار گیرد. 

معاون امور صنایع وزارت صنعت تصریح کرد: در قیمت خودرو عوامل تولید نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند و شرکت‌های خودروساز نمی‌توانند خارج از این عوامل اقدام به قیمت‌گذاری محصولات خود نمایند. 

صالحی‌نیا در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آیا در روند جلسات روز گذشته وزیر صنعت با هیئت فرانسوی صحبت‌هایی مبنی بر انعقاد قرارداد میان خودروسازان فرانسوی با خودروسازان داخلی مطرح شد یا خیر، اظهار داشت: جلسه روز گذشته به منظور توافق برای همکاری میان فرانسوی‌ها و خودروسازان داخلی برگزار نشده بود بلکه صحبت‌هایی میان فعالان اقتصادی هیئت فرانسوی که به همراه وزیر بازرگانی خود به ایران آمده بودند، با طرف ایرانی مطرح شد. 

وی با اشاره به اینکه چند شرکت بزرگ خودروسازی فرانسوی نیز به همراه این هیئت اقتصادی به ایران سفر کرده‌اند، افزود: در جلسه‌ای که خودروسازان فرانسوی با وزیر صنعت برگزار کرده بودند، تاکید زیادی بر توسعه همکاری‌ها مطرح شد اما انعقاد قرارداد نهایی موضوعی درون‌ بنگاهی است و خود شرکت‌ها باید این اقدام را انجام دهند. 

معاون امور صنایع وزارت صنعت در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم که پرسید وزیر صنعت روز گذشته در دیدار با هیئت اقتصادی فرانسوی اعلام کرد که مردم ایران از پژو ناراضی هستند و باید در همکاری‌های جدید نکات متعددی برای کسب رضایت مشتریان انجام شود، حالا آیا در جلسه دیروز موضوعی هم مبنی بر پرداخت خسارت پژو به ایران برای جبران ضرر‌های این شرکت به ایران‌خودرو نیز موضوعی مطرح شد یا خیر، گفت: به هر حال رضایتمندی مشتریان شرط اول هر همکاری خودروساز ایرانی با خارجی‌هاست و این موضوع یکی از اصول اساسی قراردادهای شرکت‌های خودروساز با طرف خارجی قرار دارد. 

وی با اعلام اینکه خودروسازان خارجی در همکاری خود با شرکت‌های ایرانی باید 3 پارامتر پلت‌فرم روز، کیفیت بالای محصولات، قیمت مناسب و ارائه خدمات پس از فروش در دستور کار خود قرار دهند، افزود: در کنار این موضوعات باید خودروهایی که در این همکاری‌های مشترک تولید می‌شود قابلیت صادرات نیز داشته باشد. 

صالحی‌نیا در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه براساس مصوبه وزارت صنعت قرار شده در گام نخست هر همکاری شرکت خودروساز با طرف خارجی 40 درصد تولید داخل مبنای فعالیت قرار گیرد اما چرا با توجه به صحبت‌های امروز مدیرعامل پارس‌خودرو، خودروی جدید رنو ساندرو با ظرفیت 34 درصد تولید داخل تولید می‌شود، گفت: به بنده گفته‌اند ساخت داخل این خودرو 35 درصد است اما پارس‌خودرو قول داده است ظرف 2 ماه آینده داخلی‌سازی این محصول را حداقل به 41 درصد برساند و طی یک سال آینده داخلی‌سازی رنو ساندرو به 65 درصد و در نهایت به 80 درصد برسد.

معاون امور صنایع وزارت صنعت در این خصوص که آیا ضمانت اجرایی برای داخلی‌سازی 80 درصدی رنو ساندرو در کشور وجود دارد یا خیر، افزود: شرایط و عملکرد شرکت رنو در ساخت قطعات و قالب‌ها نشان می‌دهد که در آینده این محصول با 80 درصد ساخت داخل در پارس‌خودرو تولید خواهد شد. 

وی در رابطه با قرارداد رنو با سایپا در تولید این خودرو اظهار داشت: این قرارداد از یک سال و نیم پیش میان شرکت سایپا و رنو تنظیم شده بود. در قرارداد‌های میان‌مدت و بلندمدت در آینده سخت‌‌گیری‌های بیشتری را برای همکاری خودروسازان ایرانی با طرف‌های خارجی انجام خواهیم داد.

صالحی‌نیا در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه خودروسازان خارجی شرط افزایش همکاری‌های خود با طرف ایرانی لغو تحریم‌های ایرانی اعلام می‌کنند، آیا شما مطمئن هستید که تحریم‌ها لغو و دور جدید همکاری‌ها آغاز خواهد شد، تصریح کرد: ما نگاه خوشبینانه به لغو تحریم‌های صنعت خودرو داریم البته شما هم نباید به این موضوع شک کنید که در آینده فاز جدید همکاری‌های خودروسازان ایرانی با طرف خارجی آغاز خواهد شد.

ارسال نظرات