یک کارشناس مسایل اقتصادی با تاکید بر اینکه ضرورت دارد در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از دیدگاه ها و نظرات بخش خصوصی استفاده شود، گفت: اقتصاد جاده یک طرفه نیست که دولت بتواند به تنهایی در آن طی طریق کند.
کد خبر: ۸۵۷۱۸۸۸
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵

به گزارش بسیج، سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران امروز در خصوص موضوع تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: متاسفانه بخشی از چالش های اقتصادی و حتی موضوع بروز مفاسد اقتصادی به دلیل بروکراسی عریض و طویل و بعضا ناکارآمد است.

وی با اشاره به اینکه یکی از موانع جدی پیش روی تولیدگران و فعالان اقتصادی برخی مقررات دست و پا گیر است، افزود: تورم قوانین در برخی حوزه ها سبب شده است تا بسیاری از سرمایه گذاران ریسک حضور در فضای تولید کشور را نداشته و عملا عطای تولید اقتصادی را به لقای آن ببخشند.

مدرس دانشگاه خوارزمی با اشاره به آخرین گزارش بانک جهانی در خصوص شاخص فضای کسب و کار گفت: بر اساس این گزارش ایران در میان 189 کشور رتبه 130 را کسب کرده است که این موضوع بیانگر وضعیت نامناسب این شاخص در اقتصاد است.

طباطبایی با اشاره به اینکه بانک جهانی در این بررسی شاخص هایی همچون شروع کسب وکار، اخذ مجوز، ثبت دارایی،دریافت اعتبارات، حمایت از سرمایه گذاری، مالیات، تجارت، اجرای قراردادها و .... را مد نظر قرار داده است خاطرنشان کرد: این مساله نشان می دهد که نرم افزارهای قانونی ما برای آغاز یک فعالیت اقتصادی کارا نیست.

مدیر مسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری با اشاره به دستور مقام معظم رهبری برای تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: به نظر می رسد این شورا با یک ترکیب ویژه و کاملا تخصصی و مسلط به موضوع، می تواند بسیاری از نقایص فضای اقتصادی را بر طرف کرده و راه ورود گسترده فعالان اقتصادی به حوزه تولید را تسهیل کند، البته ابتدا این موضوع مطرح شد که این شورا باید فراقوه ای باشد اما با توجه به اینکه دولت مجری اصلی در حوزه اقتصادی به حساب می آید ضرورتا سکان مدیریت این ستاد باید در دست دولت باشد.

طباطبایی در این خصوص توضیح داد: با این حال مساله مهم آن است که بخش خصوصی نیز به طور واقعی و عملیاتی در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری کلان اقتصادی کشور حضور داشته باشد.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تاکید بر اینکه اقتصاد جاده یک طرفه نیست که دولت بتواند خود به تنهایی مسیر توسعه ای را به پیش رود گفت: تجربه تشکیل اتاق های بازرگانی و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی نشان می دهد که اگر حرف فعالان اقتصادی کشور شنیده شود بسیار سریعتر و بهتر می توان چالش های اقتصادی به ویژه در بخش تولید را بر طرف کرد.

این کارشناس مسایل اقتصادی در پایان ضمن اشاره به اینکه امید داریم در ستاد فرماندهی به ظرفیت های اقتصاد شهری در کلان شهر ها برای تحقق الگوی اقتصاد مقاومتی نیز توجه ویژه صورت بگیرد، تاکید کرد: هر نوع تصمیمی که بدون درک شرایط ویژه فعالان اقتصادی در مقطع کنونی گرفته شود می تواند تاثیرات منفی بلند مدتی را بر فضای اقتصادی کشور داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات