وزیر کشاورزی،‌ غذا و جنگلداری فرانسه با بیان اینکه شیوه‌هایی برای صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی داریم که آن را به کشورهای دیگر و از جمله ایران صادر می‌کنیم،‌گفت: مردم فرانسه از محصولات تراریخته استفاده نمی‌کنند.
کد خبر: ۸۵۷۱۳۵۵
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، در نشست مشترک با خبرنگاران رسانه‌های ایران و فرانسه وزرای کشاورزی ایران و فرانسه به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

در این کنفرانس محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی در رابطه با آبزی‌ پروری در دریا(تولید ماهی در قفس) اظهارداشت: ایران برای تولید یک میلیون تن انواع آبزیان از طریق آبزی پروری در دریای شمال و جنوب کشور ظرفیت دارد.

وی افزود: بنابراین با مشارکت سایر کشورها از جمله کشور فرانسه در جهت بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها اقدام می‌شود.

حجتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا فقط همکاری‌های بین کشور فرانسه و ایران در تولید بذر اصلاح شده گندم خواهد بود اظهار داشت: همکاری‌های ما در تمام ابعاد و زیربخش‌های مربوط به بخش کشاورزی است و پایه این همکاری‌ها از سال گذشته به دنبال سفر هیات ایرانی به فرانسه آغاز شد.

وی افزود:  همکاری‌های مشترک ایران و فرانسه در بخش‌های مختلف مربوط به جنگل، دام و طیور، باغداری، خدمات پیش و بعد از تولید و بازاریابی است.

حجتی با بیان اینکه امیدواریم با توافقات برجام بتوانیم این همکاری‌ها را شتاب و توسعه بیشتری دهیم گفت: در زمینه‌های مختلف تولید بذور با کشور فرانسه همکاری خواهیم کرد و انحصاری در بحث گندم نداریم و ما در زمینه تولید بذر دانه‌های روغنی از جمله کلزا در گذشته با شرکت‌های فرانسوی همکاری‌هایی داشته ایم و امیدواریم این همکاری‌ها به صورت سرمایه‌گذاری‌های مجدد ادامه یابد.

استفان لوفل وزیر کشاورزی،‌غذا و جنگلداری در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کشور فرانسه حاضر است دو نژاد دام شقوله (شیری و گوشتی) و نژاد مونته بیلیارد (گوشتی و شیری) را برای اصلاح نژاد دام‌های ایرانی در اختیار کشور ایران قرار دهد گفت: ما مشکلی در این رابطه نداریم و آمادگی داریم تا ژن‌های این دو نژاد را در اختیار ایران قرار دهیم اما این موضوع بستگی به درخواست مسئولان کشاورزی ایران دارد اگر آنها از ما چنین درخواستی را دارند ما هم ژن این دو نوع دام را در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

وزیر کشاورزی فرانسه در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه همکاری‌های ایران و فرانسه را در آینده چگونه می‌بینید اظهار داشت: آینده همکاری بین ایران و فرانسه خیلی جاه‌طلبانه خواهد بود.

لوفل تصریح کرد: اهداف زیادی را می‌توانیم در زمینه تحقیقات و آموزش دنبال کنیم.

وزیر کشاورزی فرانسه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در کشور فرانسه مسایل و مشکلات کم آبی وجود دارد و با این موضوع چگونه برخورد می‌شود اظهار داشت: بله ما در جنوب شرقی فرانسه با مشکل کمبود آب مواجه هستیم و طرح‌هایی را هم برای استفاده بهینه از آب داریم.

وی افزود: شیوه‌هایی برای صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی دارا هستیم که می توانیم آن را به کشورهای دیگر و از جمله ایران صادر کنیم.

در ادامه این نشست خبری، وزیر جهاد کشاورزی کشورمان در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه فیگارو مبنی بر اینکه هدف ایران از برقراری همکاری‌ کشاورزی با فرانسه چیست؟ گفت: کشور فرانسه در ارتباط با بخش کشاورزی در اتحادیه اروپا سرآمد است.

وی افزود: کشاورزی فرانسه یک سیستم کارآمد و به‌روزی است و ما علاقه زیادی داریم که روابط‌مان را در بخش کشاورزی با این کشور توسعه دهیم.

حجتی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های اقلیمی مختلفی که در کشورمان وجود دارد، امیدواریم بتوانیم از ظرفیت کشاورزی کشور فرانسه استفاده مطلوبی داشته باشیم.

در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی، وزیر کشاورزی، غذا و جنگلداری فرانسه اظهار داشت: فرانسه برای توسعه همکاری کشاورزی با ایران به ویژه در زمینه تحقیقات، آموزش، اصلاح ژنتیک، تولید بذر و همچنین به کارگیری روش‌های نوین آبیاری آمادگی کامل دارد.

لوفل تصریح کرد: مقامات بلندپایه فرانسه با وزرا و مسئولان جمهوری اسلامی ایران دیدارهایی داشته‌اند که این دیدارها نشان‌دهنده اهداف و اولویت‌های ویژه‌ای برای فرانسه است و فرانسه هم در حال تدارک دیدن شرایطی است که از رئیس‌جمهور ایران در 17 نوامبر استقبال کند.

وزیر جهاد کشاورزی کشورمان در این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر همکاری‌های ایران و فرانسه در مورد اصلاح نژاد دام گفت: براساس تفاهمنامه شرکت خصوصی کوثر و شرکت‌های خصوصی فرانسوی قرار است این شرکت‌ها برای تولید دام سبک اصلاح نژاد شده بز و گوسفند، مواد ژنتیکی را مبادله کنند.

وی افزود: در این زمینه‌ شرکت‌های ایرانی از تجربیات شرکت‌های فرانسوی در بخش‌های مختلف اصلاح نژاد دام سبک استفاده خواهند کرد.

حجتی در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اعتبارات مالی برای توسعه مبادلات اقتصادی ایران و فرانسه چگونه تأمین می‌شود، تصریح کرد: این مشکل بیشتر مربوط به تحریم‌هایی ظالمانه‌ای است که در گذشته علیه ایران و ملت ایران اعمال شده بود، اما امیدواریم در مراحل اجرایی برجام این محدودیت‌ها رفع شده تا بتوانیم با بصورت مثبت و سازنده با طرف فرانسوی تعامل داشته باشیم.

استفان لوفل وزیر کشاورزی، غذا و جنگلداری فرانسه هم در مورد صادرات محصولات کشاورزی و باغی گفت: در این زمینه در چارچوب قراردادهای بین‌المللی همکاری خواهیم کرد.

وزیر کشاورزی فرانسه: مردم فرانسه از محصول تراریخته استفاده نمی‌کنند

وزیر کشاورزی، غذا و جنگلداری فرانسه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در مورد استفاده از محصولات تراریخته در کشور فرانسه گفت: محصولات تغییر ژن یافته‌ای همچون سویا از سایر کشور به فرانسه وارد می‌شود و این محصولات مورد استفاده خوراک دام و طیور قرار می‌گیرد.

وی افزود: فرانسه و اروپا در مورد استفاده از این محصولات رهنمودهایی دارد اما استفاده از آن را به مردم واگذار کرده و مردم خود در مورد آن تصمیم می‌گیرد.

استفان لوفل با بیان اینکه با برچسب‌گذاری بر روی محصولات می‌توان مردم را از نوع محصولی که استفاده می‌کنند، مطلع کرد، بیان داشت: مردم فرانسه عدم استفاده از این محصول را انتخاب کرده‌اند.

ارسال نظرات