سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان اشکذر خبر داد؛
سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اشکذر گفت: پس از ۳۵ سال، رشته کاربافی (چاله کاری سنتی) در شهرستان اشکذر احیا شد.
کد خبر: ۸۵۷۱۳۳۸
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، سیدمحمد جعفر میرجلیلی اظهار داشت: احیای صنعت کاربافی که از صنایع دستی سنتی مربوط به دوران تیموری بوده و نمونه دارهای قدیمی آن در شهرستان اشکذر نشان از قدمت ۱۵۰ ساله این صنعت دارد، با هزینه‌کرد اعتبارات آموزش صنایع دستی اشکذر به ثمر نشست.

وی عنوان کرد: کاربافی یکی از صنایع نساجی سنتی است که قدمت آن به دوران تیموریان و قرن نهم هجری باز می‌گردد و پارچه‌های کارباف، با دارهای ساده ساخته شده از چوب و نی بافته شده است.

میرجلیلی بیان کرد: این دارها بر روی چاله‌ای به عمق ۷۰ سانتیمتر برپا می‌شود که اغلب در صفه، ایوان و یا اتاق نشیمن مستقر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بافنده این هنر دستی برای بافت، پشت چاله می‌نشیند و با ابزار داخل آن کار می‌کند به همین دلیل به آن کار چاله نیز می‌گویند.

میرجلیلی یادآور شد: چرخ‌های پنبه‌ریسی و ماسوره پرکنی از جمله دستگاه‌های جانبی است که هر کارباف در کنار دار کاربافی خود دارد.

وی افزود: رونق کاربافی در گذشته به حدی بود که در هر خانه‌ای حداقل یک یا دو چاله کاربافی وجود داشت و محصولات این هنر دستی به سایر شهرهای کشور صادر می‌شد اما متاسفانه در طول دهه‌های اخیر به دلیل ورود ماشین‌های بافت پارچه به منطقه و جایگزین شدن تولیدات آن، کاربافی رونق بازار خود را از دست داده بود که به همت معاونت صنایع دستی و نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان اشکذر و با جلسات متعدد و تشویق علاقمندان به این صنعت و فعالان عرصه صنایع دستی پس از ۳۵ سال صنعت کاربافی در این شهرستان رونق گرفت.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اشکذر تصریح کرد: با تشویق کاربافان و اعطای وام به آنها با همکاری و تفاهمنامه‌ای که با صندوق کارآفرینی امید منعقد شده است، چاله کاری در چند خانه قدیمی روستای شمسی دایر شده است.

ارسال نظرات