به گفته عبد المنان نيازي مذاکرات میان ملا منصور رهبر جدید طالبان افغانستان و رهبران مخالف وی برای رهبری طالبان به دلیل پایبندی و اصرار ملا منصور در ابقاء بر منصب خود به شکست انجامید.
کد خبر: ۸۵۷۱۱۲۱
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از اسکای نیوز، نیازی سخنگوی مخالفان زعامت ملا منصور در گفتگو با رویترز گفت: مذاکرات بین منصور و رهبران خشمگین مخالف رهبری وی به شکست انجامید. وی افزود: دو ماه منتظر ماندیم و خواستیم تا ملا منصور این مسئله را درک و کناره گیری کند و به شواری عالی اجازه  دهد تا با اجماع شخص دیگری را برای رهبری گروه انتخاب کند اما وی نپذیرفت.

نیازی به حمله رهبران مخالف به ملا منصور اشاره ای نکرد اما گفت: هر کس در فعالیت های مسلحانه به رهبری ملا منصور شرکت کند ما مخالفت خود را با او اعلام می کنیم.

اختلاف بین رهبران طالبان زمانی آغاز شد که وزارت اطلاعات افغانستان ماه پیش از مرگ بنیان گذار این گروه ملا عمر خبر داد و گفت: ملا عمر دو سال پیش از دنیا رفته است. در جلسه فوری که پس از درز این خبر، بین سران و رهبران طالبان برگزار شد ملا منصور به عنوان رهبر جدید انتخاب شد. اما اکثر رهبران از این انتخاب ناراضی بودند چرا که ملا منصور خبر مرگ ملا عمر را از آنان مخفی کرده بود به همین دلیل با انتخاب وی مخالفت کردند.

صحبت های نیازی نشان از آن دارد که امکان تقسیم طالبان به دو دسته وجود دارد و همین امر مذاکرات صلح بین این گروه و دولت افغانستان را تحت تاثیر قرار می دهد و راه را برای نفوذ داعش در یکی از آشفته ترین کشورهای جهان باز می کند.

طالبان از نیمه دهه نود تا سال 2001 بر افغانستان حکمرانی کردند تا اینکه با حمله امریکا به افغانستان از میزان نفوذ آنها کاسته شد اما در سال های اخیر و پس از عقب نشینی نیروهای غربی این گروه قدرت بیشتری یافته است.
ارسال نظرات