خبرهای داغ:
فوق تخصص کلیه کودکان استان قزوین:

عادت اشتباه نگه داشتن ادرار در کودکان و عوارض آن

پزشک فوق تخصص کلیه کودکان گفت: عوارض نگه داشتن ادرار باعث می شود میکروب ها فرصت بیشتری برای رُشد داشته باشند، پس بنابر این، خطر عفونت ادراری بیشتر می شود.
کد خبر: ۸۵۷۰۹۶۹
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱

 به گزارش خبرگزاری بسیج از قزوین،ممکن است برای کودکتان پیش آمده باشد که بی موقع، نیاز فوری به دفع ادرار پیدا کرده باشد، ولی مجبور شود برای مدت زمان طولانی، ادرار خود را نگه دارد(بطور مثال به خاطر گیر کردن در ترافیک) و یا برای دیدن برنامه تلویزیونی مورد علاقه، دیر به دستشویی برود. باید بدانید نگه داشتن ادرار، مشکلاتی را برای سلامتی کودک دلبندتان بوجود می آورد.

بنفشه آراد، فوق تخصص کلیه کودکان، شاغل در مرکز آموزشی - درمانی قدس قزوین در گفت و گو با خبرنگار ما، با بیان این موضوع، اظهار کرد: کنترل ادرار را کودکان از حدود دو سالگی یاد می گیرند. این مرحله باید بدون استرس روانی به کودک طی شود، زیرا در این مرحله اگر کودک بیاموزد ادرار را به مدت طولانی نگه دارد، باعث بروز عفونت های ادراری و در صورت تداوم باعث اختلال کارکرد مثانه خواهد شد.

این پزشک فوق تخصص کلیه کودکان توضیح داد:عوارض نگه داشتن ادرار باعث می شود میکروب ها فرصت بیشتری برای رُشد داشته باشند، پس بنابر این، خطر عفونت ادراری بیشتر می شود. وی ادامه داد که این عادت در زمان طولانی، سبب اختلال کار مثانه و بروز آن به صورت بی اختیاری ادرار و عدم تخلیه کامل ادرار خواهد بود.

دکتر آراد، در مورد پیشگیری از این مشکل، اظهار کرد: در مرحله اولیه، توصیه می شود که در فواصل زمانی مشخص، کودک ادرار کند، حتی اگر حس تخلیه ادرار هنوز بوجود نیامده است. به گفته وی گاهی همین توصیه ساده باعث رفع این عادت اشتباه خواهد شد، ولی گاهی نیز به درمان دارویی کوتاه مدت یا طولانی تر نیاز خواهد بود.

پزشک مرکز آموزشی درمانی قدس قزوین، به عنوان توصیه به خانواده ها، عنوان کرد: در مرحله آموزش کنترل ادرار، والدین دقت کافی را برای عدم بوجود آمدن عادت های اشتباه داشته باشند. وی تصریح کرد که آنان باید از نگه داشتن طولانی ادرار که سبب اختلالات ادرار کردن، اختلال کار مثانه، عفونت های مکرر ادراری و آسیب کلیه می شود، جلوگیری کنند و برای درمان آن نیز به موقع اقدام کنند.   

1002/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها