مدیر حفاظت و بهره برداری منابع آب منطقه ای یزد :

اصلاح شیوه های آبیاری تنها راه حل بحران کم آبی

مدیر حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای یزد گفت: باید به سمت روش های جدید آبیاری و تغییر کشت رفت، تا بحران آب جبران شود.
کد خبر: ۸۵۷۰۹۴۴
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از سروابرکوه، محمدرضا حکیمی مدیر حفاظت و بهره برداری منابع آب منطقه ای یزد، در جلسه هم اندیشی کشاورزان بخش بهمن در امامزادگان(ع) شهر مهردشت اظهار کرد: متوسط بارندگی در استان یزد یک سوم بارندگی کشور است و به دلیل کمبود بارش، آب سطحی نداشته و تمام نیازها اعم از شرب و کشاورزی از منابع زیرزمینی تامین می شود.

وی تصریح کرد: سیستم قنات ها نیز سیستم پایدار کنترلی بوده و به دلیل کمبود بارش و افزایش جمعیت، دولت، مجبور به حفر چاه ها در عمق های بسیار پایین شد.

این مقام مسئول در استان گفت: در استان 19 دشت وجود دارد که دشت ابرکوه یکی از آن هاست و از این تعداد، 14 دشت ممنوعه بحرانی است و بقیه آزاد است که منطقه کویری شور و غیر قابل استفاده است.

مدیر حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای یزد برداشت آب از سفره های زیرزمینی را بالاتر از میزان معمولی عنوان کرد و گفت: اگر چاره اندیشی نکینم ادامه این وضع حیات و زندگی ما را به خطر می اندازد و کشاورزان این مساله را لمس می کنند.

وی عمده ترین مشکلات افت آب سفره های زیر زمینی را برشمرد و گفت: وقتی سطح آب زیرزمینی افت پیدا می کند اولین اثر آن خشک شدن قنات ها و دومین اثر آن، کم شدن آب دهی چاهاست و تاثیر بعدی آن، پدیده نشست زمین است که در ابرکوه فراوان دیده می شود.

حکیمی عمده ترین اثر افت سطح آب زیر زمینی در بخش بهمن ابرکوه را تغییر کیفیت آب عنوان کرد گفت: تغییر کیفیت آب های شیرین به شور است عمده ترین اثر افت آب سفره های زیر زمینی در بخش بهمن ابرکوه است و وقتی کیفیت آب تغییر کرد جبران آن بسیار مشکل است.

وی تصریح کرد: مصرف انرژی بیشتر و بوجود آمدن کشاورزی غیر اقتصادی، از دیگر اثرات مخرب افت آب های زیرزمینی است، پس باید دست به دست هم دهیم و برای حل بحران آب چاره اندیشی کنیم.

حکیمی وجود چاه های آب کشاورزی در بخش بهمن را 332 حلقه عنوان کرد و گفت: از این تعداد، 8 حلقه چاه شرب و 2 حلقه چاه جهت مصارف دامداری و واحدهای صنعتی کوچک استفاده می شود.

حکیمی بیشترین مصرف آب کشاورزی ابرکوه را 95 درصد عنوان کرد و گفت: متاسفانه راندمان آبیاری در کشور ما 35 درصد است و راه حل اندیشیده شده در استان یزد، راه اندازی سیستم آبیاری جدید و تغییر الگوی کشت و رفتن به سمت کشت کم آب ها است.

حکیمی در خصوص دغدغه مسئولین در حل این معضل گفت: وزارت نیرو طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی را در دستور کار قرار داده که در یک فاصله زمانی می توانیم سفره های آب زیرزمینی را به تعادل برسانیم که تصویب شده و به کلیه استان ها ابلاغ شده است تا این مساله حل شود.

وی یکی از مهمترین بخش این طرح را اجرای پروژه بحث کنتورهای هوشمند با هدف مدیریت مصرف آب توسط کشاورز عنوان کرد و گفت: تاکنون در ابرکوه ۴۰۰ قرارداد برای نصب کنتور هوشمند منعقد شده و ۲۶۰ کنتور نیز نصب شده است.

در ادامه کشاورزان مهردشتی به بیان مشکلات خود پرداختند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار