رئیس دادگستری ابرکوه در خصوص مضرات طلاق توافقی گفت: در طلاق توافقی دادگاه یا شورای حل اختلاف، فرصت کافی برای صلح و سازش بین زوجین را نخواهند داشت، در حالی که اگر طلاق روال قانونی خود را طی کند ممکن است منجر به سازش و عدم جدایی شود.
کد خبر: ۸۵۷۰۸۶۵
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، احمد مورکیان رئیس دادگستری ابرکوه در گفتگوی اختصاصی با سروابرکوه،  در خصوص معضل طلاق و اثرات سوء آن در جامعه اظهار کرد: طلاق عواقب روحی، روانی، خلاء های عاطفی برای فرزندان و حتی اقتصادی برای افراد جامعه به دنبال دارد.

مورکیان افزود: مهمترین اثر طلاق از هم گسیختگی بنیان خانواده است و بیشتر افراد مطلقه و فرزندان طلاق؛ در محیط پیرامون خود، در معرض آسیب هایی هستند که شاید هیچگاه جبران پذیر نباشد.

وی تصریح کرد: طلاق چه توافقی و چه طرفینی، تبعات بسیار سوئی در اجتماع دارد، ولی یکی از مضرات طلاق توافقی این است که دادگاه یا شورای حل اختلاف، فرصت کافی برای صلح و سازش بین زوجین را نخواهند داشت و طلاق بدون مشاوره رخ می دهد، در حالی که اگر طلاق روال قانونی خود را طی کند ممکن است منجر به سازش و عدم جدایی شود.

مورکیان 30 درصد از طلاق در ابرکوه را توافقی عنوان کرد و تاکید کرد: توقعات بالا و ضعف اعتقادات یکی از عوامل موثر در طلاق می باشد، چراکه تحکیم بنیان خانواده ها بیشتر بر اساس تجملات، چشم و همچشمی و دورشدن از معارف ناب اسلامی بنا شده است.

وی مهمترین عوامل طلاق را هم‌کفو نبودن زوجین و تفاوت طبقاتی، عدم توجه به یکدیگر و وفادار نبودن زوجین، فقدان امنیت شغلی و عوامل اقتصادی، تضاد فرهنگی، تفاوت سنی زیاد زوجین، اعتیاد به مواد مخدر، عدم رعایت عفاف و حجاب، دخالت نابجای اطرافیان ، مهریه های سنگین، تشریفات زاید و کاهش روحیه ایثار، کاهش قبح طلاق در افکار عمومی و معرفی کرد.

رئیس دادگستری ابرکوه ضمن اشاره به کاهش 50 درصدی طلاق در شهرستان نسبت به سال گذشته گفت: آمار طلاق در ابرکوه از  6 ماهه دوم سال گذشته تا کنون کاهش چشمگیری داشته است.


این مقام مسئول انجام مشاوره های قبل و بعد از ازدواج را از مهمترین راهکار جلوگیری از طلاق بیان کرد و گفت: با مشاوره های درست بویژه مشاوره های واحد تحکیم بنیان خانواده بهزیستی و وساطت ریش سفیدان در شوراهای حل اختلاف می توان تا حدود زیادی جلوی این معضل اجتماعی را گرفت و با تقویت این دو نهاد آمار طلاق را پایین آورد.

مورکیان همچنین توجه به مسائل معنوی و دینی، ساده زیستی، پرهیز شدید از ازدواج اجباری، تشابه نسبی سطح فرهنگ و تحصیلات، عدم اتکاءبه دوستی‌های به اصطلاح خیابانی یا اینترنتی، تعیین مهریه های مناسب، رعایت آموزه های دینی، رعایت امانت داری و حفظ حقوق همسر، صداقت و.... را از جمله عوامل پیشگیرانه یا کاهش دهنده بحران زناشویی و طلاق برشمرد.

وی در پایان، بالابردن فرهنگ مردم در زمینه اثرات مخرب طلاق را مهمترین وظیفه مسئولان ذی ربط بیان کرد.

ارسال نظرات