دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت مطرح کرد:
دبیر پانزدهمین دوره جشنواره تئاتر «مقاومت» تاکید کرد:اجرای نمایش‌های حوزه‌ی مقاومت و دفاع مقدس به عنوان یک تکلیف دائمی و جاری است و نباید نگاه مناسبتی به آن وجود داشته باشد.
کد خبر: ۸۵۷۰۸۶۲
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۹


به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا، حسین پارسایی صبح 28 شهریور ماه‌ در اولین نشست خبری جشنواره تئاتر مقاومت که فقط ویژه تعداد محدودی خبرگزاری‌ها به منظور تحلیل بیشتر جشنواره، برگزار شده بود، بیان کرد: 12 دوره این جشنواره با عنوان دفاع مقدس برپا بود و از دوره سیزدهم که وقفه چند ساله‌ای هم داشت، به دلیل فراگیر بودن موضوع و تحولات منطقه، عنوان مقاومت برای آن انتخاب شد که به جز این دوره، در دوره سیزدهم نیز دبیری جشنواره را برعهده داشتم.

وی افزود: جشنواره پانزدهم تئاتر مقاومت با توجه به سیاست‌های فرهنگی که بنیاد فرهنگی روایت تدوین کرده و با تاکید بر تولید عمومی آثار شکل گرفته است، به این معنی که جشنواره برایند اجرای عمومی نمایش‌هایی است که به موضوع مقاومت و بازنشر آن می‌پردازند.

پارسایی با اشاره به اینکه این جشنواره در شکل تازه خود که از سال 93 آغاز شد تعدادی اجرای عمومی را مورد حمایت قرار داد،‌ ادامه داد: سال 94 فراخوان دیرهنگامی برای جشنواره صادر شد که بعد از یک هفته تمدید تا 17 مرداد، مهلت ارسال آثار بود که البته آثار برخلاف رویه بسیاری از جشنواره‌ها از طریق ایمیل به دبیرخانه می‌رسید و نسخه کاغذی دریافت نمی‌شد. با این حال بعد از آنکه 21 مرداد ماه مسئولیت جشنواره را برعهده گرفتم، دبیرخانه شکل گرفت و بیش از 700 اثر برای شرکت در پنج بخش به دبیرخانه رسیدند.

وی 492 اثر را مربوط به بخش صحنه‌ای،‌ 178 اثر را مربوط به بخش خیابانی‌، 40 اثر را مربوط به بخش کودک و نوجوان و بقیه را مربوط به مسابقه نمایشنامه نویسی عنوان کرد.

دبیر جشنواره پانزدهم تئاتر مقاومت در ادامه اظهار کرد: اجرای نمایش‌های این حوزه تنها وظیفه یک بخش نیست و بسیاری دستگاه‌ها موظف به حمایت هستند. در این جشنواره نیز با دستگاه‌های مختلفی از جمله حوزه هنری‌، شهرداری تهران‌، سازمان فرهنگی‌ و رسانه‌ای «اوج» و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد مذاکراتی شده و قول‌هایی برای همکاری از برخی از آن‌ها گرفته‌ایم که البته در میان آن‌ها مدیر کل اداره هنرهای نمایشی اعلام حمایت کرده است.

او همچنین با اشاره به اینکه اجرای برخی آثار این جشنواره آغاز شده و در روزهای آینده نیز تعداد دیگری از آنها به صحنه می‌روند‌، گفت: تمام تلاش ما این است که تمرین کنیم تا از قید زمان و مناسبت خارج شویم، چون نمایش‌های حوزه مقاومت یا دفاع مقدس فقط مربوط به یک هفته دفاع مقدس نیست. همانطور که تئاتر دینی صرفا برای مناسبت‌های سوگوارانه نیست. به این ترتیب با پراکندگی زمانی که برای اجراها در نظر گرفته‌ایم می‌خواهیم دوستان را کمی عادت دهیم تا فقط به دنبال یک اجرا در مناسبت خاص نباشند.

وی تاکید کرد: پژواک و تکرار این اجراها در طول سال باید ما و گروه‌های نمایشی را به یک تجربه جدید برساند تا بدانیم که دفاع مقدس فقط برای 5 آذر (زمان اختتامیه جشنواره) یا 31 شهریور نیست.

پارسایی در ادامه سخنان خود‌، بیان کرد: تولید آثار جهان شمول یکی از اهداف جشنواره تئاتر مقاومت است و در همین راستا از ایوب آقاخانی نویسنده و کارگردان نمایش «تکه‌های سنگین سرب» که هم اکنون در تئاتر شهر در حال اجرا است دعوت به حضور در جشنواره کردیم، چرا که این نوع نمایش‌ها که به نام‌های بلندآوازه می‌پردازند، آغازگر یک جریان درام نویسی در تئاتر ماست و انتظار است که به این نوع بحث‌ها به طور شایسته پرداخته شود.

تاکید دبیر دوره پانزدهم جشنواره تئاتر مقاومت در سراسری برگزار کردن این جشنواره یکی دیگر از مطالب مطرح شده در این نشست بود که پارسایی درباره‌ی آن توضیح داد: با توجه به اهدافی که در نظر داشتیم می‌شد جشنواره را با چند گروه خارجی به صورت بین‌المللی اجرا کرد، اما امسال هم آن را سراسری می‌دانیم و موضوعات بین‌المللی را با توجه به تحولات‌،گفتارهای سیاسی و مسائل منطقه‌، درنظر می‌گیریم.

وی همچنین با اشاره به رمان‌های منتشر شده در حوزه ادبیات مقاومت گفت: در مسابقه نمایشنامه نویسی که تا 25 مهرماه تمدید شده است، آثار مبتنی بر این نوع‌ رمان‌ها و داستان‌ها بررسی می‌شود.

پارسایی با بیان اینکه برای این جشنواره بخش‌ها و اقدامات مختلفی در نظر گرفته شده که بسیاری از آن‌ها مشروط به تامین بودجه لازم هستند،‌ اضافه کرد: کل بودجه جشنواره پانزدهم تئاتر مقاومت یک میلیارد و 500 میلیون تومان است که 750 میلیون تومان آن را بنیاد فرهنگی روایت تامین می‌کند. این بنیاد در صورت نیاز 10 درصد دیگر هم بودجه ارائه خواهد کرد، اما آنچه باقی مانده باید توسط بخش‌های دیگر و با جلب حمایت دستگاه‌ها به دست آید.

وی با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگ،‌ پول علاوه بر کم بودن، قطره‌چکانی هم تزریق می‌شود گفت: با این حال برای برخی رپرتوآرهایی که اجرای خود را آغاز کرده‌اند هزینه‌هایی در نظر گرفته شده است که در شهرستان‌ها بین 5 تا 7 میلیون تومان و در تهران بین 7 تا 10 میلیون تومان کمک هزینه تعلق می‌گیرد.

دبیر جشنواره تئاتر مقاومت خاطرنشان کرد: کمک هزینه دیگری هم برای ورود به جشنواره داده می‌شود که برای دو اجرا مبلغ سه تا پنج میلیون تومان است.

پارسایی همچنین با اشاره به اینکه بسیاری از گروه‌ها متقاضی اجرا در بلک باکس هستند‌، گفت: به این فکر می‌کنم که در حیاط بنیاد فرهنگی روایت، یک بلک باکس پرتابل احداث کنیم تا محل جدید هم برای اجرای نمایش‌ها وجود داشته باشد. با این حال با توجه به اینکه باید هزینه هر کدام از این اقدامات تامین شود، پس از پایان جشنواره می‌ توان در نشستی توضیح داد که چه میزان بودجه صرف حمایت از اجراهای عمومی شده است.

به گزارش ایسنا، در این نشست رضا صمدپور دبیر اجرایی جشنواره هم توضیحاتی را درباره اجراهای عمومی سال گذشته و امسال ارائه کرد. 

ارسال نظرات