خبرهای داغ:
وقت آن رسیده است که با کنار گذاشتن مدیریت متمرکز در تهران، به دنبال استفاده از پتانسیل موجود در استان‌ها باشیم.
کد خبر: ۸۵۷۰۷۸۳
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اصفهان، مدیرکل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری با بیان اینکه چهارمین جشنواره آثار و تولیدات حوزه هنری در اصفهان برگزار می‌شود، گفت: این جشنواره به دنبال ایجاد محیطی برای عرضه محصولات فرهنگی و هنری هستیم.

مجید مصلحی ؛عصر امروزدر نشست خبری چهارمین جشنواره آثار و تولیدات حوزه هنری مراکز استان‌ها با بیان اینکه این جشنواره تنها یک ویترین نیست مؤلفه‌های اصلی آن را در چهار سطح این‌گونه برشمرد و گفت: این جشنواره از تنوع بالایی در رشته‌های مختلف برخوردار است و صرفاً تولیدات مراکز استانی حوزه هنری در آن حضور دارند.

وی با بیان اینکه محصولات به نمایش درآمده در جشنواره دامنه موضوعی مشخصی دارندبیان داشت: همچنین این جشنواره محلی برای عرضه محصولات است.

مصلحی؛ بابیان اینکه رویکرد در حوزه هنری بر سه‌پایه تشخیص، تثبیت و تعالی استوار است، اظهار کرد: بر پایه این سه رویکرد، مدیریت در استان‌ها تثبیت‌شده است و آرامش در حوزه مدیریت سبب شده که در هر استان برنامه میان‌مدت یک تا سه‌ساله تدوین‌شده و افق پنج‌ساله با توجه به استعدادها ترسیم‌شده است. همه فعالیت استان‌ها در راستای تبدیل اثر تولید به محصول گام برمی‌دارند.

رییس جشنواره استانی آثار و تولیدات حوزه هنری بابیان اینکه حلقه کلیدی در حوزه هنری جهت تبدیل آثار تولیدی به محصول وجود ندارد، تاکید کرد: مراکز هنری با مشکل جدی در حوزه توزیع و نشر تولیدات موجود روبه‌رو هستند. از طرفی در این چرخه کمتر توجهی به مخاطبان و ذائقه هنری دیده می‌شود.

وی بابیان اینکه حوزه هنری رقابتی با دیگر دستگاه‌ها ندارد، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت موجود و خلاءهایی فرهنگی و هنری در جامعه اگر همه ارگان‌ها نیز وارد مسائل فرهنگی شوند فرصت و امکان انجام هرگونه فعالیتی بدون آنکه هم‌پوشانی وجود داشته باشد مهیا است.

مصلحی؛ با اشاره به رسالت حوزه هنری که رساندن پیام انقلاب اسلامی در زبان هنر است ،تصریح کرد: وقت آن رسیده است که با کنار گذاشتن مدیریت متمرکز در تهران، به دنبال استفاده از پتانسیل موجود در استان‌ها باشیم.

وی در خصوص جایگاه هنرمندان در حوزه هنری خاطرنشان کرد: هنرمندان حوزه ،به حوزه هنری معنا داده‌اند و این تصور غلطی است که حوزه هنری را چهار ساختمان و میز و ... بدانیم. هنرمندان در حوزه هنری بااستعداد و خلاقیت و نوآوری‌های ممکن، تاکنون حوزه هنری را به‌پیش برده‌اند.

مصلحی ، بااشاره به اینکه حوزه هنری عملکرد خوبی را در عرصه پژوهش‌های هنری استان‌ها داشته است، گفت: دراین راستا به‌عنوان یک مرجع؛ آثار تمدنی و رفتارهای فرهنگی را تولید و عرضه می‌کنیم که در7 استان ودر یک بازه زمانی یک‌ساله بالغ‌بر 100 عنوان محصول فرهنگی تولید شده است.

وی بااشاره به اینکه چهارمین جشنواره حوزه هنری مراکز استان‌ها با هدف کشف و جذب استعدادهای این حوزه برگزار می‌شود تاکید کرد: شعار این جشنواره همانند ادوار گذشته گامی به سوی پیشرفت است اما با توجه به سرعت تغییر در جهان امروز ما در برخی از بخش‌ها باید فراتر از یک گام ظاهر شویم و با سرعت روبه‌جلو حرکت کنیم.

** ارائه آثار فاخر و انقلاب اسلامی مامویت اصلی جشنواره چهارم است

وی درباره رشته‌های شرکت کننده این درجشنواره افزود: تولیدات ما در این جشنواره در رشته‌های مختلفی از جمله نمایش، هنر تصویری، موسیقی و ادبیات پایداری، پژوهش‌های فرهنگی و تجسمی و محصولات فرهنگی ارائه می‌شود که این بخش‌ها نیز در قالب بخش‌های مختلف برگزار می‌شود.

مدیرکل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری با بیا اینکه مأموریت چهارمین دوره جشنواره آثار فاخر و انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است و مأموریت ما در این جشنواره که در برخی از رشته‌ها نیز به‌خوبی نمایش داده شده است پیام انقلاب اسلامی از زبان حوزه هنر و فرهنگ است.

**از کارهای ویترینی درجشنواره چهارم پرهیز شده است

وی درباره تفاوت ویژه این جشنواره با دیگر جشنواره‌ها تصریح کرد: برگزاری این جشنواره همزمان با حضور چندین رشته مختلف که در مجموعه متراکم آثار خود را ارائه می‌دهند از تفاوت‌های ویژه این جشنواره با بسیاری از دیگر جشنواره‌ها است. جشنواره استان‌ها تنها با حضور مراکز استان‌ها است و این عامل سبب شده تا محدودیت‌ها و شرایط بیشتر مشخص شود که این نیز از نکات ویژه این جشنواره است.

مصلحی با بیان اینکه در چهارمین دوره جشنواره از کارهای ویترینی پرهیز شده است، گفت: ماهیت بیشتر جشنواره‌هایی که در سراسر کشور برگزار می‌شود کار ویترینی است اما ما در این جشنواره به دنبال ایجاد محیطی برای عرضه محصولات فرهنگی و هنری هستیم پس این عامل سبب می‌شود تا شنونده و داور خوبی برای هنرمندان باشیم.

وی با بیان اینکه در اهداف این جشنواره سه محور تشخیص، تثبیت و تعالی مدنظر قرار گرفته شده است، اظهار داشت: در گذشته در امر تشخیص مراکز هنری فعالیت محور، گرایش به کار ویترینی و عدم وجود برنامه بلندمدت داشتند اما در دوره جدید سعی بر این شده است که مراکز استان‌ها به‌سوی تولیدات و رفع نواقص بروند و در برنامه‌های بلندمدت به‌سوی عرضه محصول حرکت کنند.

مدیرکل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری با بیان اینکه در امر تثبیت هنرمندان کمتر در جریان تغییرات مدیرتی کشور هستند، افزود: این عامل سبب شده است تا فضایی آرامی در حوزه هنر میان هنرمندان ایجاد شود و این مسئله سیاست راهبردی خوبی برای این حوزه است تا با توسعه منابع انسانی و عرض یابی فعالیت‌ها در مسیر این برنامه راهبردی پیشرفت کنیم.

وی با اشاره به امر تعالی گفت: با تکیه بر آرا شنوندگان و داوران مدعی هستیم در این امر از نظر تفکیک و محتوا شرایط خوبی را در حوزه هنری داریم، البته به این معنا نیست که ما باید با همین سرعت به کار خود ادامه دهیم بلکه باید با توجه به اقتضای زمان با سرعت بیشتری پیشرفت کنیم.

**حوزه هنر و فرهنگ عرصه همکاری است نه رقابت!!

مصلحی با بیان اینکه با مشکلات عرصه فرهنگ و هنر شعاری برخورد شده است، تصریح کرد: عدم وجود ظرفیت تولید به عرضه محصول یکی از مشکلات اساسی هنر است که باید در آینده به افق‌های این مسئله توجه بیشتری شود و توجه بیشتر به این موضوع عاملی می‌شود تا محصولات در گردش اقتصادی کشور نیز تأثیرگذار شوند، برای حل این موضوع باید به‌عنوان مطالبه مطرح شود.

وی با اشاره به اینکه حوزه هنر و فرهنگ عرصه همکاری است نه رقابت، گفت: در حوزه هنر راهی جز همکاری وجود ندارد و رقابتی بین دستگاه‌ها و مدیران نیست. هیچ‌کس جای دیگری را تنگ نکرده است و باید برای ترویج فرهنگ همکاری این مسئله را به‌عنوان نرم‌افزاری در بین مدیران مدنظر قرار دهیم و مدیران باید چون گنبدی باشند که کبوتران بر آن تکیه می‌زنند.

مدیرکل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری با بیان اینکه این حوزه باید به صورت جدی‌تر در بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت داشته باشد، گفت: کشور ما 11 درصد از جمعیت شبکه‌های اجتماعی جهان را تشکیل داده است و در هر صورت ما وارد موجی شده‌ایم که تنها دو راه داریم و از بین این دو راه ما باید سوار بر این موج شویم تا بتوانیم از این مسئله استفاده مفید داشته باشیم.

**اعمال استراتژیک اقیانوس آبی در حوزه هنری

وی اظهار داشت: در حوزه هنری استراتژیکی با نام اقیانوس آبی وجود دارد که این استراتژیک اشاره به فضایی آرام و دور از رقابت دارد تا بتوان با سرعت بیشتر بدون حاشیه به سمت جلو حرکت کنند.

مصلحی با بیان اینک دوران رقم خوردن مسائل در پایتخت به پایان رسیده است، افزود: باید در این حوزه با نگاه به توسعه و خدمات استان‌ها برخی از نگرش‌ها را تغیر دهیم و فعالیت را در استان‌ها افزایش دهیم و کارها را در مراکز استان‌ها پخش کنیم. اگر 10 درصد از تولیدات کشور برگزیده شوند می‌توان هفته فیلم را در استان‌ها در طول سال برگزار کرد.

وی با اشاره به اینکه در راستای پیام انقلاب اسلامی آثار فاخری نیز در حوزه دفاع مقدس رونمایی می‌شود، خاطرنشان کرد: 121 عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس در این جشنواره رونمایی می‌شود که همه این کتاب‌ها در مراکز استان‌ها تهیه شده و به تعبیری دیگر این اتفاقی کم نظر در کشور است.

انتهای پیام/63055/

ارسال نظرات
پر بیننده ها