آیت‌الله گرامی از مراجع تقلید گفت: باید حرمین شرفین تحت یک حکومت شورایی واحد که همه فرق اسلامی در آن حضور دارند، اداره شود. اساساً حاکمیتی که حقوق مسلمانان را پایمال می‌کند، نمی‌تواند زمام امور برگزاری مناسک حج را در اختیار بگیرد.
کد خبر: ۸۵۶۹۹۷۰
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱

به گزارش بسیج، آیت‌الله محمدعلی گرامی مدرس دروس عالی حوزه علمیه قم  در خصوص سقوط جرثقیل در بیت‌الله الحرام و کشته‌شدن بیش از یکصد زائر گفت: حادثه‌ای که اتفاق افتاد واقعاً مایه تأسف شدید همه ما ایرانیان بلکه تمام مسلمانان به ویژه بستگان مجروحین و متوفیان است و مسائلی را مد نظر ما قرار می‌دهد.

وی عنوان کرد: اولاً اینکه معلوم می‌شود بزرگان سعودی چندان به فکر مسائل مربوط به آسایش و آرامش و سلامتی حجاج نیستند؛ اگر جرثقیل و بالابر به درستی بازسازی و رسیدگی می‌شد مگر ممکن بود با این طوفان‌ها معلق شود و بر سر مردم بیفتد.

این مرجع تقلید ابراز داشت: اساساً چرا عربستان سعودی از پیش، نسبت به ایمن بودن ابزارآلات ساخت و ساز توجهی نشده و بازرسی‌ای در این زمینه نداشته است البته شنیده‌ها حاکی از آن است که مسیر باد بر خلاف جهت جرثقیل بوده است لذا مشخص می‌شود در اصل تشکیلات و ابزار عربستان دقت نمی‌شود.

وی ادامه داد: از عجایب اینکه متصدیان حکومتی سعودی فقط به ابراز تأسف بسنده کردند در حالی که باید فوراً به مجروحان و مصدومان حادثه رسیدگی می‌کردند اما متأسفانه چندان توجهی هم به بیماران ایرانی نشده است.

مدرس دروس عالی حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه حرمین شریفین؛ مکه و مدینه باید از اختیار یک حکومت خاص محلی بیرون آیند، گفت: مکه و مدینه متعلق به جامعه بزرگ اسلامی است از این رو باید حکومتی متشکل از کشورهای اسلامی به اداره حرمین شریفین بپردازند. بنابراین معنا ندارد حکومت محلی که با قدرت و زور سرنیزه روی کار آمده و حامی یک مکتب تندرو افراطی است به امور کل مسلمین رسیدگی کند.

وی خاطرنشان کرد: باید حرمین شرفین تحت یک حکومت شورایی که همه فرق اسلامی را در بر بگیرد، اداره شود. به اعتقاد بنده کشورهای اسلامی باید روی این موضوع حساسیت داشته باشند و اساساً حاکمیتی که با قدرت در این صد ساله اخیر به وجود آمده و حقوق مسلمانان را پایمال و اموال آنها را غارت کرده است نمی‌تواند زمام امور برگزاری مناسک حج را در اختیار بگیرد.

آیت‌الله گرامی در خصوص چگونگی ارائه راهکاری عملی در تائید بی‌کفایتی عربستان سعودی برای زمامداری مناسک حج اظهار داشت: باید کنفرانس‌هایی که درباره مسائل عمومی تشکیل می‌شود در جریان قرار بگیرند، همچنین شورای کشورهای غیر متعهدها و علمای کشورهای اسلامی و مطبوعات جهانی در راستای عدم تأیید صلاحیت سعودی‌ها برای زعامت امور خانه خدا اطلاع‌رسانی کنند.

وی عنوان کرد: در یکصد سال اخیر جنایاتی که آل سعود مرتکب شده بسیار فراوان بوده است، اذیت‌هایی که آنها داشته‌اند باعث شده تا شیعه که منادی حقانیت اسلام است نتواند به مسائل فرهنگی و احکام خود عمل کند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: مکتب خشن، افراطی، تندرو با برخوردهای نامناسب که حاکمیت را در عربستان بر عهده گرفته، خلاف حق و حقیقت بوده و به هیچ وجه حکومت آنها مشروعیت ندارد و این ایده مبنی بر بی‌کفایتی عربستان باید جهانی شود تا به نتایج مطلوب برسیم.

ارسال نظرات