مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره خبر داد

امضاء قرارداد اولیه توسعه میدان اسفندیار با یک شرکت نروژی-‌اتریشی

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره با اعلام اینکه مذاکرات اولیه به شرکت‌های توتال و انی آغاز شده است گفت: قرارداد اولیه توسعه میدان مشترک اسفندیار با یک شرکت نروژی-اتریشی امضاء شد.
کد خبر: ۸۵۶۹۸۹۲
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، سعید حافظی درباره توسعه میدان‌های مشترک  خلیج فارس با کشورهای عربی با اشاره به اینکه برای توسعه میدان مشترک هنگام سه تا چهار جلسه با کشور عمان جهت توسعه مشترک انجام شد گفت: در مورد سایر میدان‌ها نیز توسعه مشترک شعار ایران است باید دید سایر کشورها نیز چنین تمایلی دارند یا نه. تاکنون سه جلسه با عمان در ایران جلسه بعد در عمان خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه مشارکت در تولید در میدان‌های مشترک با هدف تولید صیانتی است به گونه‌ای که هر کشوری حق خود را از میدان برداشت کند گفت: در مورد میدان سلمان نیز تمایل داریم که برداشت گاز به صورت صیانتی انجام شود.

وی درباره کاهش تولید میدان نفتی هنگام توضیح داد: ظرفیت تولید تأسیسات نصب شده در میدان هنگام 30 هزار بشکه است اما اینکه میدان روند کاهشی داشته است کاملاً طبیعی است؛ به طوری که طرف عمانی در ابتدا 10 هزار بشکه تولید می‌کرد اما اکنون این رقم به پنج هزار بشکه رسیده است. حجم برداشت ایران نیز در ابتدا 28 هزار بشکه بود که اکنون به 15 هزار بشکه رسیده است.

حافظی در  پاسخ به این سؤال "به جزء میدان اسفندیار کدام یک از میدان‌های فلات قاره از اولویت توسعه خارج شده‌اند" گفت: اتفاقاً اسفندیار جزء اولویت‌های توسعه‌‌ای این شرکت  است؛ برای توسعه این میدان مشترک با یک شرکت نروژی-اتریشی در حال مذاکره هستیم. البته قرارداد اولیه توسعه میدان امضاء و ام.دی.پی آن نیز آماده شده است. هم اکنون منتظر نهایی شدن قراردادهای جدید نفتی هستیم.

وی ضریب بازیافت میدان‌های واقع در خلیج فارس را 3 تا 20 درصد عنوان کرد و گفت: با یک برنامه منسجم باید تولید 400 هزار بشکه افزایش یابد. البته بخشی از این تولید با هدف نگه‌داشت تولید انجام می‌شد؛ چراکه به طور طبیعی سالانه تولید در این منطقه 10 تا 12 درصد دارد؛ این افزایش تولید در سه برنامه کوتاه مدت (32 هزار بشکه‌ای)، میان مدت (130 هزار بشکه‌ای) و بلند مدت انجام خواهد شد.

مدیر عامل شرکت فلات قاره با اشاره به اینکه زمانی رکورد تولید نفت خام در شرکت فلات قاره 810 هزار بشکه در روز بود گفت: اکنون رقم تولید به کمتر از 500  هزار بشکه در روز رسیده است اما طیق یک برنامه پنج ساله این رقم به 800 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

حافظی از مذاکره با یک شرکت اکراینی صاحب یک تکنولوژی جدید در زمینه حفاری چاه خبر داد و گفت: در صورت اجرای این فناوری جدید در یکی از چاه‌های میدان دورود تولید 30 تا 35 هزار بشکه افزایش خواهد یافت؛ این شرکت اروپایی عملیات اجرایی را تا دو ماه دیگر آغاز خواهد کرد.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه شرکت نفت فلات قاره، نفت خام روی آب ندارد گفت: این شرکت حداقل ذخیره نفت خام را دارد؛ چون هرچه که تولید می‌کند به فروش می‌رساند.

وی با اعلام اینکه مذاکرات اولیه با شرکت‌های اروپایی مانند توتال و انی آغاز شده است اما تاکنون با شرکت‌های آمریکایی مذاکره‌ای انجام نشده است از توسعه میدان نفتی ماهشهر توسط کره شمالی در عوض بدهی نفتی به ایران ابراز بی‌اطلاعی کرد.

مدیر عامل شرکت فلات قاره در پایان  گفت: قرار نیست همه میدان‌های نفتی واقع در خیلج فارس در مراسم رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ایران معرفی شوند بلکه تاکنون شش تا هفت میدان برای این کار کاندید شده‌اند.

ارسال نظرات