کشاورزی؛ هسته کلیدی توسعه البرز/ کمبود اعتبارات سدی بر فعالیت های کشاورزی

معاون برنامه ريزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز بخش کشاورزی را هسته کلیدی برای توسعه استان خواند و گفت: متاسفانه این بخش با تنوع و وسعت فعالیت ها با کمبود شدید اعتبارات استانی مواجه است.
کد خبر: ۸۵۶۹۸۶۴
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، عباسعلی عامری در تشریح اهداف معاونت برنامه ریزی و اولویت های سرمایه گذاری در استان البرز اعلام کرد: بر اساس سیاست ها و اولویت های وزارت متبوع برنامه ریزی در حوزه کشاورزی مبتنی بر توان اکولوژیکی دردستور کار قراردارد و سرمایه گذاری ها بر اساس استعداد مناطق و با رویکرد اقتصاد مقاومتی دنبال می شود.

وی اظهار داشت: تدوین استراتژی ها، اهداف و سیاست های توسعه کشاورزی در استان البرز با در نظر گرفتن استعدادهای وپتانسیلها و مطالعات در این حوزه منجر به طراحی الگو و شاخص های توسعه بخش در استان می شود.

معاونت برنامه ريزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه مبنای کار در تدوین برنامه ها، توسعه پایدار کشاورزی است و برای برنامه ریزی صحیح در این حوزه باید آمار و اطلاعات به درستی احصا شود، گفت: خوشبختانه در تدوین برنامه ششم توسعه با زمانبندی تعیین شده در استان البرز پیش می رویم و گام های اول و دوم تدوین برنامه انجام شده است.

عامری ادامه داد: بررسی اسناد بالا دستی، سند برنامه پنجم توسعه، قانون افزایش بهره وری و ... در گام اول و شناسایی نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصت های بخش کشاورزی، تعیین محدودیت های توسعه به خصوص توجه به مدیریت مصرف آب و زمین در گام دوم مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: تعیین ارکان جهت ساز توسعه استان شامل اهداف کلان و راهبردی و تعیین خط مشی و سیاست های کلی بخش کشاورزی در گام سوم دنبال می شود و در این راستا کمیته ای متشکل از تمامی واحدهای مرتبط با بخش کشاورزی و نخبگان تشکیل و پیشنهادات و برنامه ها در این حوزه در دبیرخانه کمیته کشاورزی ستاد تدوین برنامه مستقر در سازمان جهاد کشاورزی ،مورد بحث و برر سی قرار می گیرد.

15 اولویت سرمایه گذاری در دستور کار

معاونت برنامه ريزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در ادامه به اولویت های سرمایه گذاری بخش کشاورزی در استان البرز اشاره و اعلام کرد: 15 اولویت سرمایه گذاری از جمله احداث سردخانه کنترل اتمسفریک C.A و زیر صفر، توسعه و تکمیل زنجیره های تولید صنعت طیور، اصلاح، جایگزینی و نوسازی باغات درجه دو و سه، تولید نهال استاندارد و شناسه دار، احداث گلخانه های سبزی و صیفی، گیاهان زینتی و دارویی و توت فرنگی، توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار، تولید بذر هیبرید سبزی و صیفی و ایجاد مراکز تولید مواد ژنی گوسفند و بز در دستور کار قرار دارد.

عامری اظهار داشت: تولید پودر تخم مرغ، توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار و کم فشار، اصلاح سیستم انتقال و توزیع آب کشاورزی، استفاده از آبهای نامتعارف در بخش کشاورزی، احداث ایستگاه های پمپاژ و انتقال آب کشاورزی، ایجاد واحد فاز سه کمپوست قارچ و تولید واکسن دام و طیور دیگر اولویت های سرمایه گذاری در البرز به شمار می رود.

وی تاکید کرد: تمامی اولویت های یاد شده در مرکز خدمات سرمایه گذاری اداره کل اقتصاد و دارایی ثبت شده و متقاضیان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی می توانند اطلاعات کامل را در این بخش به دست آورند.

اعتبارت مشکل گریبان گیر کشاورزی

سرپرست معاونت برنامه ريزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در ادامه کشاورزی را بخشی مهم برای توسعه البرز خواند و تصریح کرد: تولید 35 برابری تخم مرغ در البرز نسبت به تولید کشور، اختصاص 7 درصد صادرات تخم مرغ کشور به استان البرز، معرفی زنبور دار نمونه کشوری در دو سال پیاپی از البرز، تولید شیرخام گاو اصیل بیشتر از میانگین کشوری، اختصاص 2.53 تولید محصولات باغی کشور به البرز، رتبه اول تولید هلو و شلیل در کشور، ثبت رکورد فراملی در تولید آلو و گیلاس و ... تنها بخشی از شاخص های البرز در بخش کشاورزی، باغی و دامداری به شمار می رود.

عامری گفت: علی رغم پتانسیل ها و استعدادهای البرز در بخش کشاورزی متاسفانه این بخش در حوزه اعتبارات دچار مشکل است.

وی اعلام کرد: جهاد کشاورزی دستگاهی است که فعالیت های بسیاری در حوزه سلامت غذایی، تولید و حفظ آن، عمرانی، عشایر با تمامی تنوع فعالیت ها و ... دارد و مجموعه بودجه اختصاص یافته برای این سازمان حیاتی پاسخگوی فعالیت های آن نمی باشد و از مسئولان امر تقاضا می شود تنوع و وسعت فعالیت های جهاد کشاورزی را در اختصاص بودجه مورد توجه قرار دهند.

کشاورزی دانش بنیان نهادینه شود

معاونت برنامه ريزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در ادامه با بیان اینکه استاندار البرز به بخش کشاورزی توجه ویژه ای دارد اظهار امیدواری نمود که نهادینه نمودن کشاورزی دانش بنیان درعرصه های تولید درآینده ازشتاب بیشتری برخوردارخواهد شد.

عامری در پایان ارزش اقتصادی مجموعه بخش کشاورزی را در حال حاضر 19 هزار و 874 میلیارد ریال اعلام کرد و گف:با توجه به سیاست گذاری انجام شده در سند برنامه ششم توسعه و به دلیل گستردگی دامنه فعالیتهای بخش کشاورزی این میزان در سنوات آینده شاهد رشد بیشتری خواهد شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار