احمد توکلی در خصوص تعریف و مفهوم اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی یک نوع ساختار اقتصادی است که در برابر آسیب‌های درونی و بیرونی ایمن است.
کد خبر: ۸۵۶۹۶۱۳
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار آوای اقتصاد با اشاره به تاکیدات چندساله مقام معظم رهبری به موضوع اقتصاد کشور گفت: نزدیک به پنج سال است که ایشان موضوع اقتصاد مقاومتی را در کنار سایر موضوعات مطرح کردند و علاوه بر این در چند سال اخیر اکثر نام گذاری‌های سال‌ها اقتصادی بوده است.


محمد جواد توکلی افزود: مقام معظم رهبری با وجود تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و شدت گرفتن آن در سال‌ها اخیر موضوع اقتصاد مقاومتی را به عنوان راه حلی برای مقابله با تحریم‌ها و تقویت اقتصاد کشور مطرح کرده‌اند.

وی با اشاره به ضرورت اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: باید به این موضوع توجه کردکه اقتصاد مقاومتی یک برنامه کوتاه مدت نیست بلکه برنامه‌ای طولانی مدت برای اقتصاد کشور است که درواقع انعطاف پذیری سیستم اقتصادی کشور را بالا می‌برد.

توکلی در خصوص تعریف و مفهوم اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی یک نوع ساختار اقتصادی است که در برابر آسیب‌های درونی و بیرونی ایمن است. همانند یک ساختمان که بر اساس اصول مهندسی ساخته می‌شود در برابر سیل و زلزله مستحکم خواهد ماند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژهشی امام خمینی (ره) با اشاره به بحران‌های اقتصادی فراگیر کشورهای مختلف افزود: در چند سال اخیر در اقتصاد متعارف یک ادبیات خاصی شکل گرفته که در ایران از آن به تاب‌آوری نام می‌برند. درواقع پس از وقوع بحران‌ها و شوک‌های اقتصادی در کشورهای مختلف جهان،کارشناسان به بررسی دلایل فراگیر شدن این شوک‌ها و شکنندگی اقتصاد کشورها پرداخته و به دنبال راهکاری برای مقابله با این شوک‌های اقتصادی هستند.

توکلی ادامه داد: در پی مطالعات متعددی مشخص شد اقتصادهای باز که به صادرات و واردات متکی بودند آسیب‌پذیر تر بوده و این درحالی است که اقتصادهای بسته که مراودات خارجی کمتری داشتند در برابر شوک‌های اقتصادی نیز آسیب‌پذیری کمتری داشتند.

توکلی با اشاره به اتفاقات بعد از توافق هسته‌ای تصریح کرد: سیاست‌ها و برنامه‌های کشور بعد از توافق هسته‌ای به سمت و سوی اقتصاد بازتر  گرایش دارد که این موضوع زمینه آسیب‌پذیری اقتصاد کشور را بیشتر می‌کند واین درحالی است که صنایع داخلی توان رقابت با رقبای خارجی خود را ندارند.

وی درخصوص عواملی که باعث شکنندگی، آسیب‌پذیری و ضربه به اقتصاد ایران گفت: این عوامل باید شناسایی شده و برای آن‌ها راهکارهایی پیدا شود؛ یکی از موارد آسیب‌پذیری اقتصاد ایران وابستگی به نفت است درواقع تک محصولی بودن صادرات کشور و وابستگی بودجه کشور به نفت باعث می‌شود تحریم‌های نفتی و کاهش قیمت نفت اقتصاد کشور را تحت فشار قرار دهد.

توکلی با بیان این که اقتصاد متعارف مواردی از آسیب‌های اقتصادی را شناسایی کرده است تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری نوعی آسیب شناسی دینی در خصوص اقتصاد و بیان راه حل است.

چالش‌های اقتصاد مقاومتی

وی در مورد چالش‌های پیش‌روی اقتصاد مقاومتی گفت: ضعف در قسمت نظری اقتصادی مقاومتی یکی از چالش‌های موجود در این بحث است به عبارتی از نظر تئوری اقتصاد مقاومتی کار چندانی انجام نشده است؛ درواقع با توجه به اصول اسلام درخصوص مسائل مختلف اقتصاد راه حلی متناسب پیدا نشده است. همچنین در عمل نیز آنچنان که باید اقدامات اجرایی انجام نشده است. در حال حاضر نیز بسیاری از سیاست‌های گذشته در حال اجرا است که فقط اسم و عنوانش تغییر کرده و چنانچه اسم آن را برداریم تفاوتی در اصل سیاست‌های گذشته و حال نمی‌بینیم.

این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص عملی شدن اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: علاوه بر اینکه باید از حیث نظری بیشتر کار شود باید جنبه‌های کاربردی اقتصاد مقاومتی شناسایی شود و همچنین عزم جدی در مسئولین و مردم برای اجرای اقتصاد مقاومتی بوجود آید.

وی با اشاره به ضروریات اقتصاد مقاومتی افزود: لازم است فرهنگ‌سازی در خصوص اقتصاد مقاومتی صورت گیرد و علاوه بر ترغیب مردم به خرید کالاهای داخلی ضروری است مطالبه‌گری مردم از مسئولین برای اجرای اقتصاد مقاومتی افزایش یابد تا مسئولین جدی تر وارد کار شده و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند.

توکلی با اشاره به عملکرد ضعیف دولت در اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی گفت: علی‌رغم شعارهای متعدد در خصوص تقویت تولید داخلی متاًسفانه شاهد اقدامات ضد و نقیض در این خصوص هستیم؛ به طور مثال اخیراً تبلیغات بازرگانی برای کالاهای خارجی افزایش یافته و حتی برای این تبلیغات از تیزرهای خارجی نیز استفاد می‌شود. مسلماً تبلیغات کالاهای خارجی در رسانه ملی با اقتصاد مقاومتی سازگار نیست و این درحالی است که مسئولین صداوسیما کمبود منابع مالی را دلیل این اقدام خود می‌دانند.

وی با بیان اینکه به یک مهندسی کلان در بودجه، برنامه‌ریزی‌ها وسیاست‌گذاری‌ها نیاز است گفت: سیاست‌های کلان و اجرائیات باید با هم سازگار باشند تا مشکلات در درون سیستم حل شود.

 

ارسال نظرات