خبرهای داغ:
رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز گفت: با برگزاری همایش گردشگری بین‌‌المللی مذهبی و دینی می‌توان شاهچراغ را در شمار انتخاب‌های نخست زائران شیعه جهان قرار داد.
کد خبر: ۸۵۶۹۵۵۰
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج فارس، علی راستگو اظهار داشت: ما به‌ عنوان سومین حرم اهل‌بیت عصمت و طهارت باید بتوانیم آن‌گونه که شایسته است ظرفیت‌های متعدد گردشگری مذهبی شیراز را برای دیگر شیعیان جهان تبیین کنیم.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز افزود: ما با اقدامات مناسب می‌توانیم حرم احمد بن موسی شاهچراغ (ع) را در جایگاهی قرار دهیم که مانند حرم علی ابن موسی‌الرضا (ع) در بین مسلمانان و شیعیان جهان شناخته‌شده باشد و مردم آن را به‌ عنوان زیارتگاه در شمار انتخاب‌های خود قرار دهند.

راستگو ادامه داد: این موضوع در کمیسیون‌های گردشگری و فرهنگی شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت که از سویی این پیشنهاد در سال 93 از سوی شهرداری ارائه‌ شده بود تا در آذرماه همان سال همایش برگزار شود اما پیگیری نشده بود و امسال با قوت بررسی شد و به صحن شورا آمد.

این عضو شورا بیان کرد: در حال حاضر بحث زیارت بین دو کشور ایران و عراق بسیار متداول است و از این‌ رو عراق در وهله نخست مورد توجه این همایش خواهد بود و در گام‌های بعد کشورهای دیگری مانند بحرین، امارات، کویت، لبنان، سوریه و ... مدنظر قرار خواهد گرفت.

وی ابراز داشت: همایش گردشگری دینی با دعوت از مسئولان تولیت‌های زیارتی و فعالان گردشگری مذهبی عراق و دیگر کشورهای علاقمند برگزار می‌شود ضمن این‌که شیراز می‌تواند از ظرفیت‌های درمانی و گردشگری تاریخی خود نیز برای افزایش ماندگاری گردشگران مذهبی استفاده کند.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز سپس گفت: ابتدا پیشنهاد شد این همایش آذرماه امسال برگزار شود اما با توجه به برگزاری اجلاس پیرغلامان، برودت هوا در ماه‌های آتی و همچنین وضعیت عراق پیشنهاد شد این همایش سال آینده برگزار شود.

همچنین در یکصد و پانزدهمین جلسه شورا همچنین با توجه به تذکر برخی از اعضا مبنی بر لزوم دقت در حفظ وحدت بین مسلمانان در برگزاری همایشی با عنوان شیعیان، رئیس کمیسیون فرهنگی شورا گفت: در همایش بین‌المللی گردشگری مذهبی و دینی هیچ‌گونه بحث شیعه و سنی نیست و همچنین این همایش ارتباطی با تشیع لندنی و اسلام آمریکایی ندارد.

محمدرضا هاجری با بیان این‌که تشیع تنها به لبنان، عراق، سوریه، بحرین، افغانستان، ایران، پاکستان و عربستان محدود نمی‌شود، افزود: دو تا سه برابر ایران در هند و چین شیعه وجود دارد و از سویی با توجه به این‌که محوریت این همایش زیارت است و زیارت از آداب شیعه محسوب می‌شود، شیعیان جهان در برگزاری مورد تأکید هستند.

محمد فرخ‌زاده، معاون فرهنگی اجتماعی شهردار شیراز، نیز درباره برگزاری نخستین همایش بین‌المللی گردشگری دینی و مذهبی در شیراز اظهار داشت: بر اساس این مصوبه تولیت‌های حرم‌های مطهر و آژانس‌های گردشگری فعال در کشورهای شیعی به سومین حرم اهل‌بیت (ع) دعوت می‌شوند و در این زمینه در کنار انتقال اطلاعات درباره شهر شیراز به این افراد تفاهم‌نامه‌هایی نیز منعقد می‌‌شود.

وی افزود: به‌ واسطه این تفاهم‌نامه‌ها هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود تا زائرانی که به شهر مشهد و قم مشرف می‌شوند به شهر شیراز هم سفر کنند و بدین‌صورت تردد زائر در شیراز افزایش یابد.

معاون فرهنگی اجتماعی شهردار شیراز بیان کرد: این همایش در حقیقت نوعی هماهنگی و بازاریابی و ایجاد فضای معرفی گردشگری زیارتی شیراز به سایر کشورهایی است که ظرفیت‌های شیراز را نمی‌شناسند.

به گزارش فارس، در نخستین همایش «زیارت» که در اردیبهشت‌ماه سال گذشته همزمان با مشهد و قم در شیراز نیز برگزار شد، استانداری فارس، میراث فرهنگی این استان و تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) متعهد شدند فعالیت‌های مختلف آموزشی و پژوهشی با موضوع مطالعه و اجرای طرح‌های تحقیقاتی در زمینه گردشگری مذهبی و زیارتی در حوزه و دانشگاه را تقویت کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها