خبرهای داغ:
مدیر شرکت آب و فاضلاب استان فارس گفت: برای پیشگیری از بحران آب، تنها راه پیش روی ما اتحاد ملی برای حفاظت از منابع آبی باقی‌مانده و مدیریت مصرف است.
کد خبر: ۸۵۶۹۵۲۰
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج فارس، محمدعلی قلندری در شیراز اظهار داشت: خطر کمبود آب برای کشور ما به‌مراتب خطرناک‌تر از تهدیدات خارجی و گروهک‌های تروریستی است چراکه در شرایط فعلی اقتدار جمهوری اسلامی به حدی است که در برابر این‌گونه تهدیدات مصونیت نسبی داریم و از سویی ما برای نفت و انرژی هسته‌ای جایگزین داریم اما برای آب جایگزین نداریم.

وی افزود: برای پیشگیری از بحران آب، تنها راه پیش روی ما اتحاد ملی برای حفاظت از منابع آبی باقی‌مانده و مدیریت مصرف است.

این مسئول ادامه داد: باید توجه داشت که بحث آب فراسازمانی و بحثی ملی است و تا تمام دستگاه‌ها و حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی و حتی اقتصادی و سیاسی دست‌به‌دست هم ندهند این خطر برطرف نمی‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر شکاف بین قیمت تمام‌شده آب و قیمت فروش آن بسیار زیاد است چنانکه یک لیتر آب که ما در اختیار مشترک قرار می‌دهیم 2.4 ریال است در حالی‌ که یک لیتر بنزین و یک لیتر آب بسته‌بندی یک‌هزار تومان هستند.

قلندری خاطرنشان کرد: این امر در حالی رخ می‌دهد که کیفیت آب شرب که ما در اختیار مشترک قرار می‌دهیم بسیار بالاتر از آب بسته‌بندی است و این قیمت که ما آب را می‌فروشیم کفاف هزینه‌های فراوان نقل‌ و انتقال و نگهداری شبکه و ... را نمی‌دهد.

وی بیان کرد: گاه برخی با بیان مثال‌هایی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به شیرین‌کردن آب و راه‌هایی برای خرید آب اشاره می‌کنند و در نظر نمی‌گیرند که کشوری با وسعت و جمعیت ایران که بنا دارد مستقل و قدرتمند بر روی پای خود بایستد و در صنعت و کشاورزی قدرتمند باشد با کشوری کوچک مانند امارات که تنها بر تجارت متمرکز است شرایط متفاوتی دارد و امکان استفاده از طرح‌هایی این‌چنینی در کشور ما وجود ندارد.

وی ابراز داشت: در شمال و جنوب ایران دریا وجود دارد و می‌توان آب دریا را منتقل کرد اما هزینه آن سرسام‌آور است.

قلندری یادآور شد: یکی دو سال است که حفظ و نگهداری آب در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها توسط مردم و مسئولان مطرح می‌شود اما کار اساسی که بتواند بر سرعت نابودی منابع زیرزمینی فائق آید انجام‌ نشده است.

آبی که از دریا منتقل شود چند صد برابر آب فعلی قیمت خواهد داشت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس در ادامه گفت: استقرار تأسیسات آب‌شیرین‌کن در کنار دریا، انرژی و هزینه زیاد نیاز دارد چنانکه شیرین کردن هر مترمکعب آب 2 هزار و 500 تا 3 هزار تومان هزینه دارد و برای انتقال آن نیز بسته به فاصله، ارتفاع و موقعیت منطقه مورد نظر، هزینه بالاتر می‌رود و هزینه آب انتقال‌ یافته به فارس کمتر از 10 هزار تومان نخواهد بود که در مقایسه با آبی که هر مترمکعب 240 تومان در اختیار مشترک قرار می‌گیرد قیمت بسیار بالایی دارد.

این مسئول ادامه داد: ایجاد تأسیسات شیرین کردن آب دریا نیز هزینه‌های میلیاردی نیاز دارد و از این‌رو استفاده از آب دریا حتی برای صنعت نیز باید به‌طور دقیق مطالعه شود.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی قیمت آب بازدارندگی لازم را ندارد و همچنان افراد با این آب شرب کم‌قیمت خودرو و حیاط خانه را می‌شویند، استخر پر می‌کنند و آن را قدر نمی‌دانند.

قلندری اضافه کرد: استفاده از شیرهای کاهنده در دستور کار ما قرار گرفت اما وقتی‌ که یک شیر کاهنده حداقل 300 هزار تومان قیمت دارد، اگر با استفاده از این کاهنده 20 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی شود 20 درصد متوسط قیمت قبض که زیر 5 هزار تومان است ناچیز بوده و توجیه خریداری ندارد در حالی‌که اگر آب قیمت واقعی خود را داشت اقدامات صرفه‌جویانه ماند تمام دنیا توجیه پیدا می‌کرد.

وی تصریح کرد: در استانداری کارگروهی زیر نظر معاونت عمرانی با عنوان بحران آب فعال‌ شده و دستگاه‌های مختلف اعم از شهرداری، محیط‌ زیست و ... در آن حضور دارند و در همین کارگروه زیرگروهی با نظام‌مهندسی تشکیل و پیشنهاد‌هایی ارائه‌ شده چنانکه به‌عنوان‌ مثال در مورد محل استقرار دستگاه آبگرمکن عنوان شد که باید نزدیک‌تر به محل استفاده طراحی شود تا نیاز به آب کمتری باشد.

قلندری بیان کرد: ما به سازمان نظام‌مهندسی پیشنهاد دادیم در اداراتی که زیر نظر آنان است و شهرهایی که طرح فاضلاب اجرانشده ترتیبی بدهند که در واحدهای آپارتمانی تصفیه‌خانه‌های کوچک در مقیاس کوچک ایجاد شده و برای مصارف فضای سبز استفاده شود.

وی یادآور شد: کولر آبی 200 تا 300 لیتر آب مصرف می‌کند و اگر در معرض نور خورشید باشد تبخیر بالاتر می‌رود و اگر در جای سایه استقرار یابد و یا سایه‌بان داشته باشد هدر رفت آب بسیار کاهش می‌یابد که این موارد به ‌نظام مهندسی پیشنهاد شده و یا از پیشنهاد‌های دیگر کارگروه این بود که شهرداری شب‌هنگام گیاهان و درختان شهر را آبیاری کند.

مدیر شرکت آب و فاضلاب فارس افزود: کنترل مصارف ادارات به آنان ابلاغ‌ و همچنین لزوم کنترل مصارف پادگان‌هایی که در مسیر خط انتقال آب هستند در کارگروه عنوان‌ شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: منطقی کردن قیمت آب می‌تواند به اجرای طرح‌های ما کمک کند و علاوه بر مدیریت مصرف، در افزایش کیفیت آب نیز مؤثر باشد در حالی‌ که ما برخلاف قوانین اقتصادی آب را زیر قیمت تمام‌ شده در اختیار مشترک قرار می‌دهیم.

قلندری ادامه داد: اخیراً سازمان آب بیش از یک‌هزار چاه غیرمجاز را پر کرد اما در استان فارس که دارای بیشترین چاه غیرمجاز در کشور است این عدد تأثیر بالایی ندارد که فارس بهشت حفاران شده و کف شکنی چاه‌ها در این استان دارد به چند هزار کیلومتر در سال می‌رسد و روزبه‌روز داریم در حفر چاه به عمق پایین‌تر می‌رویم تا چند قطره آبی که باقی‌مانده را مصرف کنیم.

وی عنوان کرد: وقتی سفره‌های زیرزمینی آب خالی شود به‌تدریج جبهه آب شور پیشروی کرده و جای آن را می‌گیرد چنانکه در خرامه یا نقاط مرکزی این استان آب‌ها شور و حتی تلخ شده که غیرقابل ‌شرب و مصرف است.

مدیر شرت آب و فاضلاب فارس تصریح کرد: در هر صورت مدیریت منابع آب یک کار جدی است و باید همه دست‌به‌دست هم دهند که اگر تغییر دیدگاه ایجاد نشود و کار فرهنگی لازم برای تغییر شیوه مصرف رخ ندهد و به‌ویژه در کشاورزی کشت متناسب با اقلیم منطقه و مصرف کنترل‌ شده آب محقق نشود این آب که از آیندگان به امانت‌گرفته شده به دست آنان نخواهد رسید.

افتتاح 13 پروژه و طرح آب‌رسانی در هفته دولت با اعتبار 67.5 میلیارد ریال در 12 شهر فارس از مواردی بود که قلندری در ادامه به آن اشاره و بیان کرد: ما چهار تا پنج شهرمان از قبیل ایزدخواست، کوار، خرامه، وراوی، قطرویه که شرایط بحرانی داشتند را مشکلشان را حل کردیم.

وی افزود: در هفته دولت 6 کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع اجرا و هشت حلقه چاه آب شرب حفر و تجهیز شد، همچنین در همین ایام 26 کیلومتر اصلاح خط انتقال و شبکه توزیع و احداث سه مخزن ذخیره آب با ظرفیت 7 هزار مترمکعب انجام شد و با بهره‌برداری از این پروژه‌ها جمیعتی بالغ‌بر 27 هزار نفر در 12 شهر فارس از مزایای آب‌رسانی این طرح‌ها بهره‌مند شدند.

به گفته وی، با تلاشی که کارکنان آب و فاضلاب فارس انجام دادند تابستان کم‌تنشی برای مردم رقم خورد که با توجه به وضعیت افزایش دما، خشکسالی و کمبود بارندگی و اعتبارات و عقب‌ماندگی‌های سنواتی آب در این استان، یکی از کم تنش‌ترین استان‌ها فارس بود.

اصلاح خط انتقال حاجی آباد با اعتبار 5 میلیارد تومان، اصلاح شبکه نورآباد با اعتبار برآورد شده 200 میلیون تومان، خط انتقال سپیدان با 100 میلیون تومان، تکمیل خط انتقال هرابال با اعتبار 200 میلیون تومان و خط انتقال خشت با 300 میلیون تومان اعتبار مورد نیاز از دیگر مواردی بود که وی به‌عنوان برخی از پروژه‌های در دست اقدام مورد اشاره قرار داد.

قلندری بیان کرد: در لپویی سه حلقه چاه حفر شده و 14 کیلومتر خط انتقال و 22 کیلومتر شبکه توزیع، یک ایستگاه پمپاز و سه باب مخزن احداث‌ شده و در بحث فاضلاب نیز کار رو به اتمام است و تصفیه‌خانه نیز در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر آب و فاضلاب فارس، منهای شیراز در 12 شهر طرح فاضلاب اجرا می‌کند اما 12 شهر به نسبت 102 یا 103 شهر استان هنوز تعداد کمی محسوب می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها