خبرهای داغ:
معاون اجرایی شهردار شیراز عنوان کرد
معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز گفت: در مناطق 6 و 10 شهرداری شیراز فقر منابع آبی داریم.
کد خبر: ۸۵۶۹۵۱۹
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج فارس، رمضان امینی اظهار داشت: به علت فقر منابع آبی در مناطق 10 و 6 شهرداری شیراز توسعه فضای سبز آن با مشکلاتی مواجه است که البته در این زمینه اقدامات خوبی شده چنانکه در شهرک گلستان پارک‌های محلی و فضاهای سبز در انتهای بلوار علامه امینی خیابان آبشار و پارک حاشیه‌ای وجود دارد اما فعالیت‌ها از نظر ما کافی نیست.

وی افزود: مشکل آبی شهرک گلستان با احداث چاه و انتقال آب از قصر قمشه در دست رفع است اما قنات موجود در آن منطقه متعلق به شهرداری نیست و همین موضوع مانع برخی اقدامات در حوزه فضای سبز می‌شود که اگر بتوانیم با احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در گویم و دوکوهک، آب پایدار را برای مناطق 10 و 6 تأمین کنیم توسعه فضای سبز در این مناطق سرعت می‌گیرد.

معاون شهردار شیراز اضافه کرد: در کلان‌شهری مانند شیراز با آلودگی‌های ناشی از خودروها و صنایع مواجه هستیم و در مقابل بهترین کارخانه تصفیه هوا درختان سطح شهر است که در شهر شیراز 2 هزار و 650 هکتار فضای سبز عمومی، حدود یک‌هزار و 250 هکتار باغات اختصاصی و نیز 2 هزار و 600 هکتار فضای سبز پیرامون شهری وجود دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در وهله نخست باید تلاش کنیم این میراثی که از گذشتگان به ما به ارث رسیده حفاظت شود که اگر این فضای سبز از بین رود ریه شهر از بین رفته و حیات شهری در مرض تهدید قرار می‌گیرد که برای حفاظت این فضاهای سبز آب عنصر اصلی است.

وی تصریح کرد: منابع آبی ما قنات‌های سطح شهر و بیش از 120 حلقه چاه است که در عین‌ حال مشکلاتی نیز داریم چنانکه اجرای شبکه فاضلاب در حوزه بهداشتی یک فرصت است اما از سویی درختانی که در کوچه‌ها و معابر ریشه‌های خود را به عمق رسانده و از فاضلاب تغذیه می‌کردند با اجرای شبکه فاضلاب از بین می‌روند و بخشی از درختان نیز به سبب ساخت‌ و سازهای شهری خشک می‌شوند.

امینی بیان کرد: گاه یک تعویض‌روغنی و صنایع که آلودگی شیمیایی خود را پای درختان می‌ریزد باعث خشک شدن درختانی با قدمت چندساله می‌شود.

معاون اجرایی شهردار شیراز سپس ابراز داشت: بیش از چند ماه است که مدیریت منابع آبی در شهرداری تشکیل‌ شده و اولویت ما تأمین منابع پایدار است و از آنجا که پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهر شیراز بهترین منبع آب پایدار محسوب می‌شود شبکه‌ای را به طول 18 کیلومتر از شرق شهر به سمت سایت برم شور هم‌جوار سایت دفن لوله‌گذاری کردیم که در حال احداث است.

وی ادامه داد: با احداث این شبکه 200 لیتر پساب تصفیه‌خانه را به یک‌هزار هکتار فضای سبز منطقه می‌رسانیم و مقرر شده 500 لیتر بر ثانیه دیگر نیز از تصفیه‌خانه شماره یک بگیریم و همچنین در سه‌ نقطه دیگر شهر شیراز نیز امکان‌سنجی و جانمایی احداث تصفیه‌خانه‌های محلی در جریان بوده و افزایش تصفیه‌خانه‌ها در دست بررسی است.

اصلاح شبکه، هوشمندسازی در چاه‌های آب و خودروهای حمل آب در راستای استفاده بهینه، استفاده از دانش نوین در حوزه آبیاری، اصلاح نحوه مصرف، احداث 35 کیلومتر شبکه آبیاری تحت‌فشار در منطقه یک و لایروبی قنوات سطح شهر برخی از مواردی بود که معاون شهردار شیراز به‌عنوان اقدامات شهرداری در مدیریت منابع آبی به آن اشاره کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها