سخنگوی سازمان حمایت با بیان اینکه در ۱.۵ ماه گذشته قیمت جهانی روغن خام روند کاهشی داشته است گفت: با توجه به این امر و تامین نیاز ایران از واردات، دلیلی برای افزایش قیمت روغن در بازار مصرف وجود ندارد.
کد خبر: ۸۵۶۹۳۶۲
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، غلامرضا کاوه در واکنش به حواشی پیرامون افزایش قیمت روغن، اظهار کرد: همانظور که دیدید با افزایش قیمت روغن موافقت نشده است و مواردی که حول موضوع شکل گرفت، صرفاً یک فضا سازی رسانه‌ای برای افزایش قیمت این محصول بود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان حمایت تنها در صورتی با  درخواست افزایش قیمت 5 درصدی روغن موافقت می‌کرد که مستندات لازم برای افزایش قیمت این محصول وجود می داشت اما در حال حاضر قیمت جهانی روغن خام رو به کاهش است.

سخنگوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان ادامه داد: در 1.5 ماه گذشته با توجه به روند کاهش قیمت نفت، قیمت روغن خام نیز روندی کاهشی داشته است که در چنین شرایطی با تاکید بر اینکه ماده اولیه تولید روغن وارداتی است دلیلی برای افزایش قیمت روغن در بازار مصرف وجود ندارد.

کاوه تاکید کرد:  75 درصد قیمت تمام شده روغن نهایی را ماده اولیه آن یعنی روغن خام تشکیل می‌دهد و به طور قطع با کاهش قیمت روغن خام هزینه های تولید روغن در کشور کاهش پیدا می کنند.

وی یادآورشد:  همین کاهش هزینه‌های تولید باعث شده است که قیمت روغن در فروشگاه‌های زنجیره ای و حتی مغازه‌های سطح شهر با کاهش قیمت و تخفیف‌های 15 تا 20 درصدی مواجه شود که این امر نیز گواهی بر متعادل بودن قیمت این مصول در حال حاضر است.

کاوه گفت: نگاه‌ ما در قیمت گذاری کالا نگاهی کارشناسی و ملی است و هر درخواستی که صرفاً با منافع شخصی و صنفی یا حتی جناهی گره خورده باشد بر نمی‌تابیم.

سازمان حمایت نسبت به اقدامات انجمن روغن واکنش نشان داد

به گزارش تسنیم، صنایع روغن نباتی در ماه‌های گذشته برای افزایش قیمت محصولات خود چند بار تقاضای خود را به سازمان حمایت و کارگروه تنظیم بازار ارائه دادند اما مورد موافقت قررا نگرفت تا اینکه طی یک اقدام بدون کسب موافقت سازمان‌های مسئول، خود انجمن افزایش قیمت 5 درصدی روغن را اعلام کرد.

بنا بر این گزارش رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در گفتگو با تسنیم در واکنش به این عمل انجکن روغن نباتی، گفت: در حال حاضر قیمت‌های جهانی رو به رشد نبوده یا ناشی از افت قیمت نفت رو به کاهش است.  صنایع ما نیز در این مجموعه درحال فعالیت بوده و مردم ما نیز باید در این فضا زندگی می‌کنند . کالا‌های تولیدی ما از نظر کمی و کیفی باید رقابت پذیر شوند.

نوابی با قبول اینکه کاهش قیمت نفت در تمام دنیا قیمت واقعی کالا را کاهش داده است، افزود: کالاهای ما در حوزه کمی و کیفی و از لحاظ قیمت باید بتوانند با قیمت‌های جهانی رقابت کنند.

وی تصریح کرد:سازمان حمایت در صورتی که در خواستی برای افزایش قیمت وجود داشته باشد می پذیرد و مورد برسی قرار می‌دهد  اما در بعضی موارد شاهد بودیم که متقاضی (نمایندگان صنایع) به کارگروه تنظیم بازار دعوت شده و از جلسه بیرون آمده و به رسانه‌ها گفته که با افزایش قیمت محصولات ما موافقت شده است.  در حالی که ما از وی صرفا برای اعلام دلایل درخواست افزایش قیمت محصول، دعوت به عمل آورده بودیم .

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز اخیرا با اظهارات آتشین به انتقاد از واردات روغن پرداخت و با اشاره به خروج سالانه 4 میلیارد دلار ارز از کشور برای واردات دانه های روغنی و روغن خام گفت: رانتی که پشت واردات این محصول وجود دارد باعث شده که کشت دانه‌های روغنی اینچنین رها شود.

ارسال نظرات