شرکت «او ان جی سی ویدش»، شاخه بین المللی و بخش سرمایه‌گذاری شرکت دولتی اکتشاف نفت و گاز هند، یک طرح پیشنهادی جامع ١٠ میلیارد دلاری برای توسعه میدان گازی فرزاد بی در خلیج فارس و ارسال گاز آن به هند، تحویل ایران داد.
کد خبر: ۸۵۶۹۲۵۱
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، شرکت «او ان جی سی ویدش»، شاخه بین المللی و بخش سرمایه گذاری شرکت دولتی اکتشاف نفت و گاز هند، یک طرح پیشنهادی جامع ١٠ میلیارد دلاری برای توسعه میدان گازی فرزاد بی در خلیج فارس و ارسال گاز آن به هند، تحویل ایران داد.

بیژن زنگنه اخیرا در نشست خبری خود اعلام کرده بود با هندی‌ها درباره توسعه میدان فرزاد B گفت‌وگو کرده است و حتی حاضر است مذاکره فنی را در این خصوص به پیش برد.

چندی پیش مقامات نفتی هند گفته بودند ایران از آنها درخواست کرده است تا طرح توسعه میدان گازی فرزاد B را تحویل مقامات ایرانی دهند که پس از مدتی این خبر توسط مسئولان صنعت نفت ایران تایید شد.

این گزارش حاکی است کنسرسیومی به رهبری شرکت او ان جی سی ویدش، در سال ٢٠٠٨ میلادی میدان گازی فرزاد B را در بلوک فراساحلی فارسی در خلیج فارس کشف کرد.این کنسرسیوم که شرکتهای اویل ایندیا و ایندین اویل نیز در آن حضور داشتند، هم اکنون خواستار دریافت قرارداد توسعه این میدان گازی هستند.

به نظر می رسد به دنبال لغو تحریم‌های ایران مسیر برای مشارکت در پروژه های ایران فراهم می شود و بلوک فارسی با 21.68 تریلیون فوت مکعب ذخایر درجا شامل 12.8 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی و 212 میلیون بشکه میعانات گازی قابل برداشت برای مشارکت در توسعه پروژه جذابی خواهد بود.

گاز تولیدی از این میدان می تواند به صورت ال ان جی از طریق رساندن دمای آن به زیر صفر درجه و حمل به وسیله کشتی‌های کرایوجنیک و یا از طریق یک خط لوله که از خاک پاکستان بگذرد و یا از طریق یک خط لوله در زیر دریا از طریق اقیانوس هند به هند تحویل داده شود.

تهران ماه ژوئیه پیش نویس مدل جدید قراردادهای نفت ایران با عنوان «آی پی» را به یک هیئت متشکل از مقام‌های وزارتخانه‌های نفت و دارایی هند که به تهران سفر کرده بودند، پیشنهاد دادد، گفته می شود مدل جدید قراردادهای نفتی ایران ترکیبی از قراردادهای مشارکت در تولید و خدمات فنی است.

یک هیئت هندی به سرپرستی راجیو مهریشی، معاون وزیر دارایی هند چندی پیش به تهران سفر کردند، این هیئت از مقام‌های وزارتخانه‌های دارایی، نفت و بانک مرکزی هند تشکیل شده بود.

وزارت نفت هند امیدوار است ایران را متقاعد کند تا امتیاز توسعه میدان گازی فرزاد بی را به شرکت هندی او ان جی سی ودیش واگذار کند، این میدان، یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های گازی است که تاکنون هند در خارج از این کشور کشف کرده است.

ارسال نظرات