خبرهای داغ:
دبیر شورای عالی قرآن استان قزوین:

تلاوت معنا محورنیازمند تلاوت قرآن به معنای دقیق کلمه است

دبیر شورای عالی قرآن استان قزوین لازمه اجرای تلاوت معنا محور را آشنایی دقیق با معانی قرآن دانست و افزود: واژه تلاوت فقط در مورد قرآن به کار می‌رود که واژه پرمعنا و عمیقی است.
کد خبر: ۸۵۶۹۱۸۴
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از قزوین به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین،مجید وفاپورقاری ممتاز استان قزوین در گفت‌وگویی  پیرامون تلاوت معنا محور اظهار کرد: رسیدن به تلاوت معنا محور نیازمند تلاوت قرآن به معنای دقیق و کامل کلمه و تلاوت آگاهانه است.

دبیر شورای عالی قرآن استان قزوین با اشاره به جوانب روحانی و معنوی ذکر شده در آیه و در توضیح «وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ» بیان کرد: کسانی که در برابر خدا احساس مسئولیت دارند و با توجه آیات را می‌خوانند، «زَادَتْهُمْ إِیمَانًا»، ایمانشان زیاد می‌شود و بر خداوند متعال متوکل می‌شوند.

وفاپور ادامه داد: در آیه بعد آمده است «الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ» که به ثمره تلاوت قرآن از جنبه علمی و خارجی اشاره دارد، یعنی‌‌ همان کسانی که در برابر خدا احساس مسئولیت دارند و با توجه آیات را می‌خوانند، برپاکننده نماز هستند و برای مردم از آنچه که خودشان دارند، می‌بخشند و انفاق می‌کنند.

مشاور قرآنی استاندار قزوین در جمع بندی ثمرات تلاوت قرآن، سه ویژگی احساس مسئولیت در برابر خدا و تکامل ایمان و توکل را به‌عنوان ثمرات روحانی و معنوی و ارتباط با خدا در اقامه نماز و ارتباط و پیوند با خلق خدا را از جمله ویژگی‌های علمی و خارجی برشمرد و افزود: به این نتیجه می‌رسیم تلاوتی که با توجه به معنا و مفهوم آیات و به معنای دقیق و کامل تلاوت باشد چه ثمرات گسترده و وسیعی دارد.

تشویق  سطح پایین ،تلاوت قرآنی را به هدف نهایی نمی‌رساند

این حافظ موضوعی قرآن بیان کرد: تلاوتی که با توجه به معنا نباشد و فقط صرف خواندن آوازی آیات باشد و مستمعین هم الله، الله بگویند و فقط به دلیل صوت و لحن زیبا، عوامانه قاری را تشویق کنند به آن هدف غایی و نهایی تلاوت قرآن نمی‌رسد.

وفاپور با اشاره به تلاوت‌های استاد مصطفی اسماعیل بیان کرد: در روایت داریم که قرآن را طوری تلاوت کنید که انگار بر شما نازل شده و این ویژگی در تلاوت‌های استاد مصطفی اسماعیل به وضوح دیده می‌شود و طوری با واژه‌ها کار می‌کند که سئوالی، خبری و بشارت و انذار داشتن آیات را به زیبایی انتقال می‌دهد.

وی با عنوان نیازمندی‌های تلاوت معنا محور بیان کرد: در بحث وقف و ابتدا کاملا کاربرد و آشنایی با مفاهیم معنا پیدا می‌کند و اگر به مفاهیم مسلط نباشیم در بعضی آیات بلند که هیچ یک از علامت‌های وقف وجود ندارد نمی‌توانیم وقف و ابتدای صحیح داشته باشیم و در بحث صوت و لحن نیز، قاری اگر معنی را به خوبی درک کند و با الحان هم آشنا باشد، می‌تواند از الحان متناسب با معنای آیات استفاده کند.

وی در پایان در راستای فراگیر شدن تلاوت معنا محور خواستار شد:هر قاری قرآن که می‌خواهد در برنامه یا محفلی تلاوت داشته باشد، از قبل آیات را مطالعه کند، بفهمد که چه می‌خواند و با شأن نزول، سبب نزول، مفاهیم و روح حاکم بر آیات آشنا شود و در صورت امکان قبل از انجام تلاوت محتوای آیات را خیلی خلاصه برای مستمعین توضیح دهد.

مشاور قرآنی استاندار قزوین توضیح داد:اگر این روش را بتوانیم در محافل و مجامع قرآنی جا بیندازیم دیگر شاهد الله الله گفتن مصنوعی و تشویق‌های عوامانه نخواهیم بود و اثرگذاری این تلاوت آگاهانه بر مخاطب و خود قاری قابل قیاس با خواندن صرف آیات و عبور کردن از آن نیست.

1002/پ30/ب

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار