فرماندار خاتم با اشاره به اینکه خاتم قطب محصولات کشاورزی استان یزد به شمار می‌رود، گفت: 30 درصد از محصولات کشاورزی در خاتم تولید می‌شود.
کد خبر: ۸۵۶۹۰۸۰
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از خاتم، محمد زاده‌ رحمانی  اظهار داشت: در حال حاضر حدود 30 درصد محصولات کشاورزی استان یزد در شهرستان خاتم تولید می‌شود که به همین دلیل خاتم به عنوان قطب کشاورزی استان یزد معرفی شده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر 750 منبع آبی در خاتم موجود است که 145 مورد از این منابع، چشمه و قنات و 605 مورد نیز چاه عمیق و نیمه‌عمیق است که همه آنها دارای مجوز هستند و کار آبرسانی به مزارع و باغ‌ها را انجام می‌دهند.

زاده‌رحمانی خاطر نشان کرد: نام شهرستان خاتم گرچه در زمینه تولید پسته مغفول مانده اما واقعیت این است که بر اساس آمار تولیدات، خاتم بعد از شهرستان رفسنجان که مقام نخست تولید پسته در ایران را دارد، در رتبه دوم قرار گرفته است.

فرماندار خاتم بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال 23 هزار تن محصول پسته از باغ‌های پسته شهرستان خاتم برداشت شود و در صورتی که درختان دچار سرمازدگی و آفت نشوند، ظرفیت تولید سالانه 53 هزار تن پسته در این شهرستان وجود دارد.

وی تاکید کرد: با توجه به وضعیت کم‌آبی و بی‌آبی که در شهرستان رفسنجان رخ داده، به زودی شهرستان خاتم به رتبه نخست تولید پسته در کشور دست خواهد یافت.

زاده‌رحمانی عنوان کرد: پسته یک محصول ارزآور است که هم برای کشور و هم برای استان، حائز اهمیت و مفید است به همین دلیل کشاورزان شهرستان خاتم ظرف چند سال اخیر به کشت این محصول اقبال بیشتری نشان داده‌اند.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خاتم در زمینه تولید گندم نیز از شهرستان‌های پیشتاز در استان یزد است، اظهار داشت: اگر در استان یزد ظرفیت تولید گندم، 80 هزار تن باشد، بیش از نیمی از این میزان یعنی 44 هزار تن آن مربوط به شهرستان خاتم است که امسال پیش‌بینی می‌شود این میزان به دلیل کم‌آبی به بیش از 23 هزار تن نرسد.

وی در مورد ذرت نیز عنوان کرد: خاتم در زمینه تولید ذرت نیز رتبه نخست را در استان یزد داراست به نحوی که در حال حاضر، 16 هزار و 400 تن ذرت در این شهرستان تولید می‌شود و قطب تولید این محصول کشاورزی نیز چاهک است.

زاده‌رحمانی در مورد تولید انگور در این شهرستان نیز یادآور شد: ناب‌ترین و بهترین انگور کشور، انگور مروست است که متاسفانه به دلیل برند خوب انگور ارومیه، تاکستان و قزوین، انگور مروست به این شهرها صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از انگور مروست نیز به کشمش تبدیل می‌شود، عنوان کرد: کشمش تولیدی توسط کشاورزان به کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود.

زاده‌رحمانی با بیان اینکه در حال حاضر حدود یک‌هزار و 100 هکتار باغ انگور در شهرستان خاتم وجود دارد که عمده این باغ‌ها در منطقه مروست واقع شده است، اظهار امیدواری کرد: با ایجاد صنایع تکمیلی در این شهرستان، شاهد فرآوری انگور و تولید کشمش مرغوب و توسعه صادرات این محصول به کشورهای مختلف باشیم.

وی همچنین از تولید بالای حبوبات در این شهرستان خبر داد و عنوان کرد: با وجود اینکه شهرستان ایثار به ظاهر بیشترین حجم زیر کشت حبوبات به وسعت 300 هکتار را داراست، پیش‌بینی می‌شود 750 تن حبوبات از مزارع دیم و آبی شهرستان خاتم برداشت شود.

ارسال نظرات