محمد زمانیان، معلم بازنشسته آموزش و پرورش از جمله کسانی است که در شهرستان میبد با نوآوری و ابتکار خود از آب کشاورزی، به عنوان یک فرصت طبیعی موجود استفاده کرده و زمینه اشتغال چندین نفر را به طور مستقیم و غیر‌مستقیم فراهم کرده است.
کد خبر: ۸۵۶۹۰۲۹
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، چندی است در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی طرح‌های اشتغال‌زا و تولید محور متنوعی در قالب استخرهای پرورش ماهی، پرورش شترمرغ، پرورش بوقلمون، احیا و مرمت قنوات و صنایع دستی اجرا شده است.

طرح‌های اقتصاد مقاومتی با بهره گیری از بنگاه‌های تولیدی خرد و وارد کردن مردم در این حوزه، سعی در مردمی کردن اقتصاد دارد. اجرای این طرح‌ها اشتغال‌زایی، افزایش تولیدات خرد و در نتیجه افزایش تولیدات کشور و کاهش مشکلات اجتماعی را در پی خواهد داشت.

در استان یزد نیز طرح‌های متفاوتی در قالب اقتصاد مقاومتی اجرا شده و نتایج قابل توجهی را در پی داشته است. این طرح‌ها علاوه بر این که باعث رونق اقتصاد شهرستان‌ها می‌شود در سطح وسیع اقتصاد کشور را نیز تقویت می‌کند.

محمد زمانیان، معلم بازنشسته آموزش و پرورش از جمله کسانی است که در شهرستان میبد با نوآوری و ابتکار خود از آب کشاورزی، به عنوان یک فرصت طبیعی موجود استفاده کرده و زمینه اشتغال چندین نفر را به طور مستقیم و غیر‌مستقیم فراهم کرده است.

در منطقه شهیدیه شهرستان میبد در عمق 2 متری زمین آب‌های زیرزمینی وجود دارد. این کارآفرین خوش فکر با احداث استخری به عمق چهار متر به پرورش انواع متفاوتی از ماهیان پرداخته است.

زمانیان با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی با اخذ وام از بسیج سازندگی کار خود را در مقیاس کوچ آغاز و زمینه اشتغال خود، فرزندان و چند جوان دیگر را فراهم کرده است.

با وجود این که آب منطقه شور است اما این آب برای پرورش هر دو نوع ماهی‌ گرم آبی و سرد آبی مناسب است و وی توانسته ماهی قزل‌آلا، تیلاپیلا و فیتوفاگ و همچنین ماهی‌های تزئینی را در این حوزچه پرورش دهد.

این معلم بازنشسته در طول دوره شش ماهه، بالغ بر دو تن ماهی برداشت می‌کند که بیش از 90 درصد آن در داخل شهرستان میبد مصرف می‌شود.

این استخر ظرفیت و گنجایش تولید 10 هزار ماهی را دارد اما به علت آماده نبودن و کمبود امکانات ‌استفاده از تمام ظرفیت استخر ممکن نیست. این درحالی است که نرخ تسهیلات اعطایی از سوی جهاد کشاورزی برای بهبود و تکمیل فضای استخر آن قدر بالا ست که صرفه اقتصادی برای این کارآفرین ندارد.

با توجه به این که آب مورد استفاده در پرورش ماهی موجب غنی شدن آب می‌شود؛ برای کشاورزی مناسب است و استفاده از کود برای تقویت خاک را کاهش می‌دهد. از این جهت وی از این مزیت استفاده کرده و علاوه بر پرورش ماهی به کار کشاورزی نیز مشغول شده و به کشت پسته، گندم، جو و ... پرداخته است.

وی با استفاده از آب استخر پرورش ماهی، آبیاری یک هکتار زمین کشاورزی خود را نیز انجام می‌دهد. این درحالی است که این استخر ظرفیت آبیاری 20 هکتار زمین کشاورزی را دارد. چنانچه زمین بیشتری در اختیار این کارآفرین قرار گیرد علاوه بر افزایش تولیدات کشاورزی زمینه اشتغال جوانان بیشتری فراهم خواهد شد.

مطمئناً فراهم کردن امکانات و ایجاد زمینه اشتغال برای جوانان از به انحراف کشیده شدن جوانان به علت بیکاری و مشکلات مالی می‌کاهد.

آوای اقتصاد


ارسال نظرات