برای صادرات گازوئیل در کنار تخفیف‌های قیمتی غیرقانونی، حلقه‌های دلالی نیز مشاهده می‌شود.
کد خبر: ۸۵۶۸۶۰۴
|
۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱


به گزارش خبرگزاری بسیج، چندی پیش خبری با عنوان "تخفیف 90 دلاری وزارت نفت به برخی مشتریان در صادرات گازوئیل" منتشر شد.

پیگیری‌ها حاکی است در کنار این موضوع یعنی ارائه تخفیف‌های غیرقانونی بابت صادرات فراورده‌های نفتی، شاهد وجود حلقه‌های دلالی به منظور صادرات این فراورده‌ها نیز هستیم.

صادرات گازوئیل و فراورده‌های نفتی باید به طور مستقیم توسط مسئولان شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، به صورت قانونی و با هماهنگی شرکت ملی پالایش و پخش فراروده‌های نفتی که به عنوان نماینده وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران است صورت گیرد.

این موضوع به آن معنی است که مذاکرات به منظور صادرات فراروده های نفتی با خریداران، باید به طور مستقیم با مدیران ارشد شرکت ملی پخش فراورده های نفتی صورت گیرد، اما بر اساس اسناد و اطلاعات به دست آماده از یک نمونه صادرات گازوئیل که در ماه‌های اخیر صورت گرفته، روند قانونی صادرات گازوئیل طی نشده است.

به طوری که یکی از مدیران میانی مجموعه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی نقش دلال و اولین واسطه را در صادرات فراروده گازوئیل در این قرارداد ایفا کرده است که البته با پیگیری‌های به عمل آمده فعالیت این مدیر در حال انجام و تکرار است.

براساس سندی که در اختیار  است در تاریخ 10 جولای سال 2015 (خرداد ماه سال جاری) قراردادی میان شرکت ( s.co) یک شرکت خارجی و ( BA) شرکت متعلق به (ع.ب) یکی از مدیران میانی مجموعه شرکت ملی پخش فراورده های نفتی به منظور صادرات گازوئیل امضا شد.

براساس این سند قیمت هر تن گازوئیل معامله شده در این قرارداد 540 دلار تعیین شده است که خریدار می تواند فراورده خود را از طریق بندر صادراتی امام خمینی دریافت کند.

این قرارداد دارای جزئیات بیشتری است که در صورت لزوم تصویر این قرارداد را منتشر می‌شود.

نکته حائز اهمیت در این قرارداد آن است که شرکت  خارجی خود نیز به عنوان واسطه در ایران قرارداد حضور پیدا کرده است. به طوریکه پیگری های خبرنگار فارس از این قرارداد حاکی است  که ظاهرا این قبیل شرکت ها گازوئیل و فراورده های تعیین شده در قرارداد را در نفتکش های اجاره ای بارگیری کرده و در دریا نگهداری می کنند.

واسطه ها که پس از خرید فراروده در واقع نقش مالک فراروده را پیدا می‌کنند اقدام به فروش فراورده بارگیری شده می کنند. به عنوان نمونه یکی از این محموله ها به سمت آفریقای جنوبی و برخی نیز به سمت کشورهای آسیایی حرکت کرده است.

با این شرایط حلقه‌های مختلفی در صادرات فراورده های نفتی ایران مانند واردات بنزین به کشور وجود دارد.

اما سودی که از این عملیات نصیب واسطه ها می‌شود، از طریق تخفیف های نجومی است که به طور غیرقانونی در عملیات صادرات فراورده نفتی (گازوئیل) وجود دارد.

به عنوان مثال در عملیات خرید و صادرات گازوئیل که بین شرکت های مذکور منعقد شده است تخفیف 15 دلاری در هر تن برای گازوئیل مورد معامله در نظر گرفته شده که در نهایت مشتری نهایی با تخفیف 10 دلاری این گازوئیل را وارد کرده است.

این گزارش حاکی است نمونه های زیادی از این دلالی ها به منظور صادرات گازوئیل در کشور وجود دارد که به نظر می رسد مسئولان امر باید به این موضوع ورود پیدا کنند.

این گزارش حاکی است قیمت گازوئیل در ماه های اخیر به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت نیز کاهش پیدا کرده است.

ارسال نظرات