اقتصاد برزیل طی 25 سال گذشته فراز و فرودهای شدیدی را تجربه کرده است به گونه ای که در طول چند سال با تورم بسیار بالا روبرو شد و سال‌ها بعد به رشد اقتصادی 4 درصدی رسید.
کد خبر: ۸۵۶۸۵۹۰
|
۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵


به گزارش خبرگزاری بسیج،  اقتصاد برزیل در 25 سال گذشته فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده است.

به گزارش اکونومیست، در اوایل دهه 1990 میلادی برزیل با تورم 2 هزار درصدی روبرو شد به گونه ای که دولت این کشور مجبور شد در سال 1994 واحد پولی جدیدی را در این کشور پایه‌ریزی کند.

با این اقدام کسری بودجه برزیل این کشور را در بدهی غرق کرد به گونه ای که صندوق بین المللی پول مجبور شد در سال 2002 کمک های مالی برای نجات اقتصاد این کشور به برزیل تزریق کند.

پس از این اقدامات اقتصاد این کشور بزرگ آمریکای جنوبی بهبود یافت و در بین سال های 2002 تا 2008  شکوفا شد و به متوسط رشد سالانه 4 درصدی دست یافت.

از جمله پیشران‌های اقتصادی این کشور در این دوره افزایش صادرات آهن، نفت و شکر بود و در کنار این موارد افزایش مصرف داخلی در این کشور نیز بر رشد اقتصادی این کشور در این سال ها افزود.

اما آنچه در حال حاضر به نظر می رسد، نشانه های بحران اقتصادی دوباره به برزیل برمی‌گردد به گونه ای که در سال های گذشته رشد اقتصادی این کشور از متوسط 4 درصد به حدود 1 درصد در 4 سال گذشته کاهش یافته است.

از سوی دیگر بر اساس نظر سنجی، توسط بانک مرکزی برزیل از حدود 100 کارشناس اقتصادی، این کشور طی سال جاری رشد اقتصادی 0.5 درصد را تجریه خواهد کرد که بسیار پایین خواهد بود.

این کارشناسان همچنین پیش بینی کرده اند این کشور آمریکای لاتین در سال آینده نیز 1.5 درصد رشد تولید ناخالص داخلی داشته باشد.

چشم اندازها نسبت به افزایش مصرف بخش خصوصی در این کشور که حدود 50 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را طی دهه گذشته تشکیل داده است نیز شرایط نامناسبی دارند.

از سوی دیگر تورم 7 درصدی در این کشور در حال تضعیف توان خرید مصرف کنندگان در برزیل است که همین امر نیز رشد اقتصاد این کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد و بر اساس پیش بینی ها این رشد قیمت ها در این کشور ادامه خواهد یافت.

برزیل در حال حاضر از یک طرف با کاهش منابع آبی مواجه شده است و از طرف دیگر سه چهارم برق این کشور نیز از نیروگاه‌های آبی تأمین می شود که دولت این کشور نیز در حال استفاده از عامل افزایش قیمت برق برای اجبار مردم برای کاهش مصرف نیرو است، به گونه ای که بر اساس برنامه ریزی های دولتی قیمت برق طی سال جاری 30 درصد در برزیل افزایش خواهد یافت.

یکی دیگر از عواملی که اقتصاد این کشور را تهدید می کند کاهش شدید ارزش واحد پولی است به گونه ای که رئال برزیل تنها در ماه گذشته 10 درصد نسبت به دلار کاهش ارزش داشته است.

پیش بینی ها حاکی از این است که با افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا که به احتمال زیاد در اواخر سال جاری میلادی عملی می شود، ارزش رئال این کشور نیز کاهش شدیدتری را در برابر دلار تجربه کند.

کاهش ارزش ارز برزیل هزینه واردات و قیمت کالاهای وارداتی در این کشور را افزایش داده و تورم را بیش از پیش تشدید کند.

یکی دیگر از بحران های پیش روی این کشور افزایش شدید نرخ استقراض و تأمین اعتبار در این کشور است به گونه ای که تأمین اعتبار بخش خصوصی در برزیل در 10 سال گذشته از 25 درصد به 55 درصد افزایش یافته است.

در حال حاضر مردم این کشور 46 درصد از درآمد خود را صرف پرداخت بدهی ها می کنند که از نظر حجم کمتر از میزان این شاخص در مقایسه با ژاپن و ایتالیاست، اما آنچه شرایط را برای مردم برزیل سخت‌تر می کند نرخ بالای بهره بانکی در این کشور است به گونه ای که نرخ سود بانکی در برزیل بنا به اعلام بانک مرکزی این کشور در حال حاضر 27 درصد است که هزینه باز پرداخت آن را برای مردم افزایش داده است.

در کنار همه موارد اعلام شده شاخص ضریب اطمینان مصرف کنندگان در این کشور آمریکای جنوبی نیز به پایین‌ترین میزان خود در 10 سال گذشته رسیده است.

ارسال نظرات