رئیس مجمع واردات با اشاره به این که یکی از مهمترین معضلات کشور،کمبود سرمایه گذاری برای ایجاد برند های قوی در حوزه نوشت افزار است گفت: امیدواریم با تقویت تولید های مشارکتی با برندهای خارجی، به تدریج این مشکل برطرف شود.
کد خبر: ۸۵۶۸۲۳۰
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، علیرضا مناقبی در خصوص بازار لوازم التحریر اظهار داشت: با توجه به ترکیب جمعیتی کشور، بازار لوازم التحریر ایران خصوصا در ماه پایانی تابستان، یک بازار بزرگ و نسبتا پایدار است و تولیدکنندگان خارجی در سالهای گذشته در خلاء ناشی از کمبود سرمایه گذاری داخلی، برای آن برنامه ریزی چند ساله انجام داده اند.

وی با اشاره به گشایش های اقتصادی دوره پس از تحریم ها اظهار داشت: تردد هیات های تجاری به کشور توانسته است زمینه های لازم برای جذب سرمایه گذاران خارجی را فراهم کند. البته تسریع در این موضوع بستگی تام به امکانات و تسهیلاتی دارد که از سوی دولت در اختیار بخش خصوصی قرار داده می شود. ضمن اینکه سرعت بخشیدن به فرایند مقررات زدایی و کاهش بروکراسی زائد اداری نیز برای تکمیل چرخه تولید در کشور ضروری به نظر می رسد.

به گفته مناقبی، نوشت افزار شامل طیف وسیعی از کالاها نظیر اقلام هنری، مهندسی و نقشه برداری است و نباید آن را محصور در کالاهای مورد تقاضای محصلین دانست.

رئیس مجمع واردات تصریح کرد: یکی از مهمترین معضلات کشور،کمبود سرمایه گذاری برای ایجاد برند های قوی در این حوزه است و امیدواریم با تقویت تولید های مشارکتی با برندهای خارجی، به تدریج این مشکل برطرف شود.

وی در رابطه با تصاویر و شکل های مندرج بر روی لوازم التحریر اظهار داشت: معمولا لوازم التحریر حامل نمادها و تصاویری از شخصیت‌های تاثیر‌گذار فرهنگی هستند و به همین جهت بهتر است با تشویق سرمایه گذاران، به سمت تولید در داخل کشور پیش برویم.

وی در این خصوص یادآور شد: البته این تصاویر بر اساس ذائقه بازار و تقاضای ترکیب جمعیتی کشور شکل می گیرد. و تا زمانی که تقاضا برای یک تصویر نباشد، قطعا تولیدکننده خارجی به سراغ تولید آن نخواهد رفت.

رئیس مجمع واردات ادامه داد: بحث تاثیر لوازم التحریر بر سلامت کودکان و نوجوانان نیز موضوع حائز اهمیتی است. به عنوان مثال جنس روکش مدادهاو پاک کن هایی که کودکان مقطع ابتدایی استفاده می کنند و ممکن است آن را در دهان خود فرو ببرند بسیار مهم است و کالاهای تولید داخل اگر به دنبال افزایش بازارهای صادراتی هستند باید این استانداردها را مد نظر قرار دهند.

مناقبی افزود: مجمع واردات، به منظور مدیریت فرایند واردات لوازم التحریر، از ابتدای هر سال این موضوع را مد نظر دارد و در سال جاری نیز با ایجاد یک کمیسیون اختصاصی برای بحث لوازم التحریر و نوشت افزار تلاش کرده است پاسخ متقاضایان بازار را از طریق واردکنندگان شناسنامه دار و مسئولیت پذیر برآورده سازد.

وی تاکید کرد: تجربه نشان داده واردکنندگان شناسنامه دار، به دنبال سودهای یک شبه و موسمی نیستند و استمرار فعالیت خود را به سودهای  ناشی از شوک بر بازار ترجیح می دهند. به همین منظور دولت باید با همکاری تشکل های بخش خصوصی راه را بر کالاهایی که از سوی سوداگران موسمی به صورت قاچاق و بدون نظارت و به طور فله ای وارد کشور می شوند و علاوه بر این که موجب اخلال در نظم بازار می شوند، مصرف کننده نیز نمی داند حقوق خود را چگونه و از کجا می تواند مطالبه کند، سد کند.

به گفته مناقبی، باید به واردات از زاویه "مکمل تولید" نگاه کرد و برای مدیریت آن ریل گذاری ترتیب داد. در  این مسیر بحث تعرفه کالاهایی که مورد نیاز دانش آموزان است، می تواند موضوع قابل توجه و حساسی باشد.

وی در پایان تاکید کرد: مهمترین توصیه به مصرف کنندگان آن است که خانواده دانش آموزان برای تضمین کیفیت و سلامت لوازم التحریر مدرسه، به سراغ واحدهای صنفی شناسنامه دار بروند.

ارسال نظرات