منابع یونانی اعلام کردند

یونان ۲۰۰ میلیون دلار بابت خرید نفت به ایران بدهکار است

منابع یونانی اعلام کردند شرکت نیمه دولتی هلنیک پترولیوم حدود ۲۰۰ میلیون یورو بابت خرید نفت به ایران بدهکار است و ایران پس از لغو تحریم ها خواستار بازپرداخت این بدهی خواهد شد.
کد خبر: ۸۵۶۸۲۱۳
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از پایگاه یونانی بالکانالیسیس، نفت همچنان بخشی کلیدی است که لغو تحریم ها در آن حوزه موجب ارتقاء سطح روابط تجاری بین ایران و یونان خواهد شد. تا سال 2012، و تشدید تحریم ها علیه ایران از جمله تحریم های حوزه انرژی، یونان روزانه حدود 200 هزار بشکه نفت از ایران وارد می کرد و یکی از بهترین مشتریان نفت این کشور بود.
پالایشگاه های یونان به دلیل امتیازات اعتباری خرید نفت از ایران، بخش عمده ای از نفت مورد نیاز خود را از این کشور وارد می کردند.
یونان در سال های 2010 تا 2012 5 تا 6 میلیارد دلار بابت خرید نفت به ایران پرداخت کرد. اما توقف واردات نفت از ایران به دلیل تحریم ها و توقف تولید نفت لیبی (در همان برهه زمانی) شرکت های یونانی را وادار کرد تا خرید نفت خود از روسیه و قزاقستان را افزایش دهند.
امسال بازار نفت شاهد نوسانات شدید قیمت بوده است، اما این نوسانات نمی تواند به تنهایی اهمیت کلی نفت در روابط بین ایران و یونان را کمرنگ سازد. از نقطه نظر استراتژیک، بازگشت نفت ایران به بازار یونان، یک اتفاق مهم خواهد بود.
همچنین تحلیلگران باید به این نکته توجه داشته باشند که شرکت نیمه دولتی هلنیک پترولیوم حدود 200 میلیون یورو به ایران بدهکار است و ایران پس از لغو تحریم ها خواستار بازپرداخت این بدهی خواهد شد.
شرکت های یونانی تولید کننده محصولات کشاورزی نیز باید لغو تحریم های ایران را مغتنم بشمارند، زیرا ایران دارای یک بازار بزرگ محصولات کشاورزی است. جزایر توریستی یونان نیز می تواند مقصدی مناسب برای ثروتمندان ایرانی باشد. صنایع تنباکو، سنگ مرمر، آلومنیوم و شرکت های پتروشیمی نیز می توانند شاهد رشد در ایران باشند. همچنین به دلیل تحریم های طولانی علیه ایران، تقاضای زیادی برای انواع مختلف محصولات دارویی در ایران وجود دارد.
بحران مهاجرت کنونی در اروپا، موجب حضور بیش از 15 هزار شهروند ایرانی در یونان شده که بیشتر آنها شهروندانی هستند که به صورت غیرقانونی یا نیمه قانونی سفر به خارج از کشور سفر کرده اند.
از سوی دیگر، حدود 2 هزار ایرانی به صورت قانونی در یونان زندگی می کنند که بسیاری از آنها در زمینه تجارت و بازگانی موفق هستند. چشم انداز لغو تحریم ها موجب شده تا شرکت هواپیمایی آگین ایرلاینز یونان پروازهای مستقیم به مقصد تهران راه اندازی کند.
ارسال نظرات