خبرهای داغ:
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از حمایت در برگزاری جشنواره‌های استانی در شهرستان‌ها، دوره‌های آموزشی و تجهیز مکان فعالیت انجمن‌های هنری خبر داد.
کد خبر: ۸۵۶۷۹۶۱
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج فارس، از اقلید،  نشست اصحاب فرهنگ و هنر این شهرستان با حضور مدیرکل، معاون فرهنگی و امور شهرستان‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اقلید و مسئولان و اعضای انجمن‌های هنری و فرهنگی این شهرستان در سالن اداره ارشاد برگزار شد.

در این نشست در فضایی دوستانه مسئولان انجمن‌های هنرهای تجسمی، ادبی، موسیقی، خوشنویسی، نمایش، پویانمایی و نماینده رسانه‌های این شهرستان مسائل و مشکلات مربوط به حوزه فعالیت خود را بیان کردند.

در آغاز جلسه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اقلید با اشاره به ارزش و جایگاه ارزنده هنر در جامعه و بابیان اینکه اهل هنر بودن مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس می‌تواند کمک بزرگی به هنرمندان این استان باشد اظهار داشت: با توجه به اینکه هنردوستی در ذات انسان‌هاست و هنرمندان در دل مردم جای دارند نقش مؤثر و سازنده آنان در ایجاد و ارتقای فرهنگ، انتقال افکار و ترویج باور‌ها و ایده‌های مفید غیرقابل‌انکار است.

رضا علی‌اکبری با اشاره به هدف برگزاری این نشست در راستای انتقال مسائل و مشکلات هنرمندان به مسئولان تصریح کرد: بیان این مسائل می‌تواند راهگشایی برای حل برخی مسائل و آگاهی هنرمندان از امور فرهنگی و هنری حوزه فعالیت آنان باشد ازاین‌رو هنرمندان می‌توانند بدون هیچ واهمه‌ای نظرات و مشکلات خود را بیان کنند.

فعالیت زیرپوستی هنرهای تجسمی در اقلید

در ادامه رئیس انجمن هنرهای تجسمی اقلید بابیان اینکه هنرهای تجسمی در این شهرستان به‌صورت زیرپوستی فعالیت می‌کند اظهار داشت: عدم وجود مکان مشخص و اختصاصی برای فعالیت در این حوزه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات موجود است.

سجاد شکری با تقدیر از اداره فرهنگ و ارشاد اقلید در حمایت از فعالان حوزه هنرهای تجسمی این شهرستان، مساعدت مسئولان برای اختصاص خانه هنرهای تجسمی اقلید را خواستار شد.

وی با تأکید بر لزوم حل مشکل بیمه هنرمندان این عرصه به قابلیت‌های هنری و شرایط آب و هوایی اقلید اشاره و تصریح کرد: اقلید ظرفیت برگزاری جشنواره‌های مختلف استانی در فواصل زمانی متفاوت با موضوعات متنوعی مانند طبیعت، دفاع مقدس، محیط‌زیست و... را دارد ازاین‌رو حمایت فرهنگ و ارشاد استان فارس در برگزاری برخی از این جشنواره‌ها می‌تواند کمک ارزنده و مؤثری در ارتقای فرهنگ و هنر این شهرستان و رضایتمندی هنرمندان باشد.

سپس رئیس انجمن نمایش اقلید بابیان اینکه اگر فرهنگ نباشد هیچ‌چیزی وجود ندارد اظهار داشت: عدم وجود مکان مناسب برای تمرین نمایش هنرمندان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات فعالان هنری این عرصه است.

مهدی شریفی با تأکید بر اینکه متصدی اجرایی برنامه‌های هنری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است بیان کرد: تعامل و حمایت مسئولان شهرستانی به‌ویژه شهرداری می‌تواند بسیاری از مشکلات هنرمندان را رفع کند.

وی با اشاره به لزوم شناسنامه‌دار شدن هنرمندان مساعدت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان در برگزاری دوره‌های آموزشی را خواستار شد.

به گزارش فارس، مسئولان سایر انجمن‌های هنری اقلید نیز به بیان دیدگاه‌ها و مسائل و مشکلات حوزه خود پرداختند که عمده مسائل آنان عدم وجود مکان مناسب برای فعالیت، لزوم برگزاری دوره‌های تخصصی آموزشی در راستای ارتقای کیفی هنری و جشنواره‌های استانی در اقلید و عدم‌حمایت مسئولان شهرستانی از هنر در این شهرستان بود.

ساخت سینما در شهرستان‌های لار، فسا و اقلید

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در پاسخ به سخنان گفته‌شده با تأکید بر صبوری، متانت، اقتدار و اعتمادبه‌نفس تصریح کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس حامی و پشتیبان هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر است.

بهزاد مریدی به جایگاه ویژه هنرمندان و رسانه‌ها در اجتماع اشاره و بیان داشت: هنرمندان و اصحاب رسانه آن‌چنان جریان‌ساز و تأثیرگذارند که به‌راحتی قدرت تغییر را دارند همان‌گونه که اصحاب فرهنگ و هنر شیراز این مهم را به اثبات رساندند و این تنها با همدلی و درایت امکان‌پذیر است.

وی بابیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها متصدی صدور مجوز برای اجرای فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی، قرآنی و هنری است بر لزوم تعامل هنرمندان با سایر مسئولان شهرستانی تأکید کرد و افزود: با برخورد منطقی، علمی و مستند به‌راحتی می‌توان فعالیت کرد.

مریدی به وجود قانون و لزوم وجود و رعایت آن اشاره و خاطرنشان کرد: ما وابستگی به میز نداریم اما قاطع و محکم در راستای تقویت اقتدارمان برخورد می‌کنیم.

این مسئول به روحیه حساس هنرمندان اشاره کرد و بیان داشت: وجود سلیقه‌های متفاوت ذات هنر است ازاین‌رو در صورت بروز اختلاف در نحوه اجرای فعالیت‌های هنری نباید میدان را خالی کرد و یا با برخورد نامناسب اختلافات را دامن زد بلکه باید با تعامل بیشتر و بهتر جایگاه هنر را به اثبات رساند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان فارس بر لزوم اجرای فعالیت‌های هنری و فرهنگی متناسب با جایگاه، فضا و ظرفیت شهرستان‌ها و عدم فعالیت قیاسی تأکید کرد و ادامه داد: هنرمندان با استفاده از استعدادهای جمعی می‌توانند گام مؤثری در کنترل فضای مناسب برای فعالیت هنری فراهم کنند چراکه حرکت آرام، مداوم و محکم موجب ایجاد بستر مناسب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مذهب و دین به‌اندازه ملیت برای هنرمندان اهمیت دارد تصریح کرد: اقلید شهری مذهبی و مزین به نام امام زمان (عج) است ازاین‌رو می‌توان در این چارچوب اقدامات هنری ارزنده‌ای انجام داد پس هنرمندان این شهرستان می‌توانند فاخر، قدرتمند و فنی با تعامل هرچه بیشتر با مسئولان شهرستانی جایگاه واقعی هنر را در این شهرستان به اثبات برسانند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به برگزاری دانشگاه تابستانه اشاره و بر لزوم حضور و شرکت هنرمندان شهرستانی در برنامه‌های استانی با حمایت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تأکید کرد.

این مسئول با اشاره به عدم وجود سینما در یک‌هزار شهر کشور از احداث سینما در شهرستان‌های لار، اقلید و فسا خبر داد و گفت: ساخت سینما موفقیتی بزرگ برای اقلید است که باید برای پایداری آن بکوشید.

مریدی به تک‌تک سؤالات و مشکلات اصحاب فرهنگ و هنر اقلید پاسخ داد و خاطرنشان کرد: در صورت حمایت مسئولان شهرستانی در ایجاد فضای فیزیکی برای خانه هنرمندان، سالن‌های کف تئا‌تر، خانه فرهنگ و... به‌منظور ایجاد مکان مشخص برای فعالیت انجمن‌های هنری این شهرستان، فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان متعهد می‌شود تمام تجهیزات موردنیاز این اماکن را فراهم کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با تأکید بر تلاش انجمن‌های هنری اقلید در ایجاد آموزشگاه‌ها و ارتقای کیفی آموزش‌های هنری، این عمل را نوعی فرهنگ‌سازی برای اثبات جایگاه هنر خواند و حمایت کامل ارشاد استان برای برگزاری دوره‌های آموزشی در رشته‌های مختلف هنری را اعلام کرد.

وی با اشاره به قابلیت‌های آب و هوایی و هنری اقلید بیان داشت: برگزاری جشنواره‌های استانی در شهرستان‌ها می‌تواند زمینه مؤثر ارتقای هنر و فرهنگ را موجب شود ازاین‌رو با اعلام آمادگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اقلید اداره کل نیز برنامه‌ریزی برای اجرای برخی جشنواره‌ها را در این شهرستان متعهد می‌شود.

مریدی بابیان اینکه 65 تا 70 درصد از افرادی که درگذشته بیمه هنرمندان بودند هیچ‌گونه فعالیت هنری نداشتند به فعالیت دوباره دولت در راستای بیمه هنرمندان اشاره و عنوان کرد: افراد فعال در حوزه هنر و فرهنگ می‌توانند با تشکیل پرونده در کوتاه‌ترین بازه زمانی زیر پوشش بیمه هنرمندان قرار گیرند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در پایان سخنان خود بر لزوم اقتصادی شدن هنر به‌ویژه هنرهای تجسمی، استفاده از مکان‌های موجود برای فعالیت هنری، تعامل بیشتر و بهتر با مسئولان و ادارات شهرستانی، فعالیت پایدار و پررنگ هنرمندان شهرستانی در برنامه‌های استانی، اعلام آمادگی برای اجرای برنامه‌های استانی در سطح شهرستان‌ها، پیگیری جدی در برگزاری دوره‌های آموزشی، ارتقای و نهادینه کردن فرهنگ و هنر با در نظر گرفتن شرایط و قابلیت‌های موجود و... تأکید کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها