عضو کمیسیون کشاورزی با تاکید بر اینکه واردکنندگان به ازای واردات باید دانه‌های روغنی تولید داخل را خریداری کنند، تصریح کرد: وزارت جهاد می‌تواند با واردکنندگان متخلف مقابله کند.
کد خبر: ۸۵۶۷۷۷۵
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج،عباس پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته میزان وابستگی به واردات دانه‌های روغنی در سال جاری حدود 97 درصد است.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین مشکل در راستای تولید دانه‌های روغنی نبود عزم جدی و مدیریت کارآمد است، افزود: وابستگی به واردات روغن و دانه‌های روغنی مربوط به یک دولت نیست و این مشکل از دولت‌های قبل هم وجود داشته است.

* میزان وابستگی به واردات دانه‌های روغن افزایش یافته است

پاپی‌زاده بیان داشت: در سال‌های گذشته دو برنامه 10 ساله برای تولید دانه‌های روغنی تدوین شده بود که تا پایان سال 95 برنامه دوم 10 ساله آن به پایان می‌رسد، اما با این وجود در این سال‌ها میزان وابستگی کشور به واردات دانه‌های روغنی افزایش یافته است.

وی افزود: در حال حاضر 3 تا 4 درصد دانه‌های روغنی مورد نیاز کشور از تولیدات داخلی تأمین می‌شود در حالی که در ابتدای این دو برنامه 10 ساله یعنی حدود سال 76-75 میزان تولید دانه‌های روغنی در داخل کشور حدود 10 درصد بود.

پاپی‌زاده تصریح کرد: برای اجرایی شدن هر برنامه‌‌ای بودجه و امکانات لازم است اما متاسفانه امکانات این دو برنامه طی سال‌ها فراهم نشد و برنامه‌های مذکور با شکست مواجه شد.

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی با بیان اینکه برای خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی به یک برنامه مدون نیاز است، افزود: اولین مرحله در تولید دانه‌های روغنی تحقیق است و براساس آن باید مشخص شود که کدام دانه‌های روغنی، در چه مناطقی و بر چه اساسی کشت شود.

وی مرحله دوم برنامه‌ریزی برای تولید دانه‌های روغنی را ترویج کشت آن عنوان کرد و گفت: یکی از راه‌های ترویج و ترغیب کشت دانه‌های روغنی توسط کشاورزان تشویق آنها از راه‌های گوناگون مثل پرداخت تسهیلات بانکی است.

پاپی‌زاده تصریح کرد: تأمین کود، بذر، ماشین آلات مناسب و دو مرحله‌ای شدن برداشت کلزا کاری که در کشورهای اروپایی برای برداشت این محصول انجام می‌شود در افزایش میزان تولید بسیار مؤثر است.

وی افزود: در حال حاضر کشاورزان برای برداشت کلزا از همان کمباین برداشت گندم که تا حدودی تغییرات در آن ایجاد شده استفاده می‌کنند در حالی که استفاده از این کمباین در برداشت تا حد زیادی ریزش را افزایش می‌دهد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی بیان داشت: قیمت خرید محصولات کشاورزی هم بسیار در میزان کشت آنها مؤثر است چرا که قطعا وقتی کشت محصول برای کشاورزان صرفه اقتصادی نداشته باشد تمایل کمتری به تولید آن است.

وی با بیان اینکه کشاورزان ما تسهیلات بانکی را با کارمزد 22 درصد از بانک‌ها دریافت می‌کنند، گفت: این در حالی است که کشاورزان اروپایی تسهیلات بانکی را با کارمزد 3 درصد دریافت می‌کنند و این موضوع در قیمت تمام شده کالا بسیار تأثیرگذار است بطوری که در حال حاضر قیمت تمام شده روغن و دانه‌های روغنی در سطح جهانی پایین‌تر از قیمت تولید این محصولات در داخل کشور است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی علت دیگر بالا بودن قیمت تمام شده دانه‌های روغنی در کشور را خرد بودن اراضی کشاورزی عنوان کرد و گفت: حوادث غیر مترقبه و نبودن یک بیمه مناسب برای پوشش دادن خسارت‌های احتمالی کشاورزان را از کشت دلسرد می‌کند.

* 50 درصد از پیش‌بینی تولید کلزا و سویا محقق شد

پاپی‌زاده افزود: امسال پیش‌بینی تولید و برداشت کلزا در حدود 110 هزار تن بود که در نهایت 50 هزار تن حاصل شد و پیش‌بینی تولید سویا هم در سال جاری حدود 160 هزار تن است که که تا پایان مهرماه که فصل برداشت این محصول است احتمالا فقط 50 درصد آن محقق شود.

* قطع واردات کارخانه‌های روغن‌کشی را به تعطیلی می‌کشاند

وی با تأکید بر اینکه به دلیل کم آبی باید در کشت محصولات کشاورزی به استفاده از سیستم‌های جدید آبیاری توجه ویژه شود، اظهار داشت: دانه‌های روغنی از محصولات استراتژیک برای کشور محسوب می‌شود و وابستگی 97 درصدی در واردات آنها بسیار خطرناک است چرا که با در صورت تحریم واردات این محصول کارخانه‌های روغنی کشی بطور کامل تعطیل می‌شوند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه سالانه به یک میلیون و 400 هزار تن روغن نیاز داریم، گفت: از این میزان یک میلیون تن آن از طریق واردات روغن خام تأمین می‌شود.

پاپی‌زاده با بیان اینکه واردات روغن خام و تصفیه آن در کارخانه‌های روغن‌کشی راحت‌ترین نوع واردات برای واردکنندگان است، گفت: اگر هم قرار است وارداتی انجام شود بهتر است دانه‌های روغنی وارد کشور شود زیرا به این وسیله هم ایجاد اشتغال می‌شود و هم کارخانه‌های روغن کشی فعالیت می‌کنند، ضمن اینکه کنجاله حاصله از روغن‌کشی در کارخانجات صرف خوراک طیور می‌شود.

وی با اشاره به افزایش قیمت مرغ در 2 سال قبل، اظهار داشت: 70 درصد قیمت تمام شده مرغ بستگی به خوراک است بنابراین با واردات دانه‌های روغنی و روغن کشی آن در کارخانجات بخشی از خوراک مورد نیاز طیور کشور هم تأمین می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با اشاره به اینکه فقط حدود 30 تا 40 هزار تن روغن مورد نیاز کشور از تولید دانه‌های روغنی در داخل کشور تأمین می‌شود، تصریح کرد: 400 هزار تن از روغن مورد نیاز از طریق واردات دانه‌های روغنی بدست می‌آید.

* صرف سالانه 11 هزار میلیارد تومان برای واردات روغن

پاپی‌زاده تصریح کرد: سالانه 3 میلیون و 600 هزار دلار یعنی حدود 11 هزار میلیارد تومان از ارز کشور صرف واردات می‌شود.

 وی تأکید کرد: دولت باید در تولید دانه‌های روغنی از کشاورزان حمایت کند و وارد کنندگان را ملزم کند که به ازای هر تن واردات بخشی از دانه‌های روغنی تولید داخل را خریداری کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی افزود: اما متاسفانه مافیای واردات اجازه چنین برنامه‌های را نمی‌دهد و تولید همیشه در حاشیه قرار می‌گیرد.

* مقابله با کارشکنی واردکنندگان با استفاده از اهرم‌های وزارت جهاد امکان‌پذیر است

پاپی‌زاده در پاسخ به این سوال که امسال وزارت جهاد با واردکنندگان روغن و دانه‌های روغنی قراردادی داشته که به ازای واردات،  مکلف شده‌اند تا دانه‌های روغنی را خریداری کنند اما متاسفانه به دلیل برخی مسائل هم‌اکنون این امر محقق نشده است، افزود: مجوز واردات توسط وزارت جهاد کشاورزی صادر می‌شود بنابراین این وزارتخانه باید از اهرم‌هایی که در اختیار دارد در مقابل عدم اجرای تعهدات صنایع روغن نباتی استفاده کند.

ارسال نظرات