در ششمین سال ورود بیمه دانا به بازار سرمایه نگاهی به فهرست هیات مدیره و سهامداران این شرکت نشان می‌دهد که اگر چه ساختار شرکت ماهیت خصوصی را به خود گرفته، اما در درون خود همچنان دولتی مدیریت می‌شود.
کد خبر: ۸۵۶۷۷۴۷
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج،  5 سال قبل در روز سه شنبه 26 مرداد 1389 برای نخستین بار در بورس تهران به فاصله 9 دقیقه بیش از 5 میلیون و 273 هزار سهم معادل 5 درصد از سهام بیمه دانا به قیمت هر سهم 2هزار و 610تومان و به ارزش کلی 7.13میلیارد تومان به فروش رسید.

هادی اویار حسین مدیر عامل وقت بیمه دانا در زمان واگذاری این سهم  با غیر عادی دانستن کشف قیمت آن گفته بود: " دلایل علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران برای خرید 2هزار و 610 تومانی هر سهم بیمه دانا را نمی‌دانم. "

از سوی دیگر  مهدی عقدایی، معاون اسبق سازمان خصوصی‌سازی‌ هم به فارس گفته بود: چند روز بعد از قیمت‌گذاری هر سهم بیمه دانا نسبت به تعیین قیمت واگذاری 39درصد بابت رددیون اقدام خواهیم کرد.

در عین حال 31درصد باقیمانده سهام این شرکت از فردای روز عرضه و درصورت کشش بازار عرضه خواهد شد.

امروز اما در سرآغاز ششمین سالگرد ورود این شرکت به بازار سرمایه نگاهی به فهرست هیات مدیره و سهامداران بیمه دانا نشان می دهد که اگر چه ساختار شرکت ماهیت خصوصی به خود گرفته، اما در درون خود همچنان دولتی مدیریت می‌شود.

بر اساس اطلاعات دریافتی از بورس اوراق بهادار تهران هم اکنون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت (تحت عنوان واگذار شده از سوی دولت) با مالکیت 54.9 درصدی سهام بیمه دانا در عمل سهام کنترلی و مدیریت هیات مدیره این شرکت برخوردار از سرمایه 102 میلیارد تومانی  را در دست دارند، طوری که همواره نماینده 3 کرسی از 5 کرسی هیات مدیره از سوی شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت انتخاب شده اند.

دو کرسی باقی مانده نیز با توجه به رابطه سهامداری شرکت های تابعه شستا به نوعی نمایندگان دولتی هستند.

این در حالی است که با توجه به آیین نامه اجرایی سهام عدالت مبنی بر لزوم باقیماندن سهام عدالت نزد نماینده دولت تا زمان تسویه اقساط پرداختی از سوی مشمولان، آنچه که تا به امروز به عنوان نماینده سرمایه گذاری استانی سهام عدالت به هیات مدیره شرکت معرفی شده‌اند، حقوق بگیرانی از دولت بوده اند که حکم ماموریت خود را از کانون سرمایه گذاری های استانی دریافت کرده اند.

اعضای هیات مدیره بیمه دانا بر اساس آنچه که روز چهار شنبه هفته گذشته در سامانه کدال منتشر شده شامل بیژن صادق به نمایندگی از شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی، رضا جعفری نماینده سرمایه گذاری سهام عدالت استان کردستان، نماینده سرمایه گذاری سهام عدالت استان اصفهان و نماینده سرمایه گذاری هامون شمال (وابسته به شستا) و نماینده سرمایه گذاری دارویی تامین (تابعه شستا) هستند.

بر اساس این گزارش نگاهی به ترکیب هیات مدیره بیمه دانا نشان می دهد که هسته مدیریتی این شرکت با وجود خصوصی سازی و یدک کشیدن نام سهامی عام، همچنان سکانداران مدیریت آن نمایندگان و کارمندان دولت هستند.

از مجموع سهامداران بیمه دانا همچنین می توان به شرکت سرمایه گذاری صبا تامین (وابسته به شستا) با مالکیت 20 درصدی سهام ،صندوق بازنشستگی کشوری با 6.9 درصد سهام ،سرمایه گذاری آتیه صبا با 2.7 درصد سهام ،صندوق ذخیره فرهنگیان با 0.9 درصد از سهام و صندوق بازنشستگی بانک ها با 1.2 درصد از سهام اشاره کرد.

مابقی سهام بیمه دانا شامل 13.5 درصد از کل سهام به طور شناور در میان سهامداران جز حقیقی و حقوقی بازار سهام دست به دست می شود .

بر اساس آمار موجود بیمه دانا 3 هزار و 621 نفر سهامدار حقیقی جزء را در بازار سهام به خود جذب کرده است.

باید پرسید در جایی که واگذاری سهام دولت به بخش خصوصی با نام قانون صورت گرفته و با قطع همه منافع دولتی باید حفظ حقوق صاحبان سهام در اولویت کار هیات مدیره قرار گیرد تا چه حد می توان اطمینان داشت که منافع سهامداران فارغ از وابستگی های دولتی در این شرکت تامین و یا با تقسیم سود و پاداش های آنچنانی هیات مدیره در مجامع سالیانه بر باد نمی رود؟

ارسال نظرات