رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هنرمند در دوران بلوغ خلق آثار هنری باید نگاهش از عمر خود بلندتر باشد اما کم آدم نداریم که با نام هنر، ابتذال وارد می‌کنند.
کد خبر: ۸۵۶۷۷۴۳
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، حسن بنیانیان در نشست صمیمی با هنرمندان و فعالان فرهنگی استان کردستان در سالن شماره 2 پردیس سینما بهمن سنندج، اظهار کرد: ماموریت در حوزه هنری،استفاده از هنرها برای خدمت به ارزش‌های اسلامی است.

وی افزود: هنرمند در خلق آثار، تحت تاثیر بینش و دانش خود، مخاطب، دنیای هنر، اقتصاد هنر و جشنواره‌ها قرار می‌گیرد اما گاهی اوقات بی‌توجهی‌هایی به جامعه هنر صورت می‌گیرد که باید آنها را در خود آن جامعه جستجو کرد.

بنیانیان با عنوان این مطلب که، هنرمند در دوران بلوغ خلق آثار هنری باید نگاهش از عمر خود بلندتر باشد، گفت: امروز آمریکایی‌ها سعی می‌کنند فارسی یاد بگیرند تا بتوانند کتاب‌های حافظ و مولوی را بفهمند و اینها افتخارات بزرگی است که ما ایرانی‌ها به آنها عادت کرده و قدر آنها را نمی‌فهمیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تصریح کرد: زمانی لذت دینداری در جامعه احساس می‌شود که عدالت در جامعه به موازات پیشرفت‌های مادی و رشد و تعالی اخلاق، نمود داشته باشد و شیرینی دین را به جامعه بیاورد.

بنیانیان تاکید کرد: یکی از مشکلات جدی ما در این مقطع تاریخی، اعتقادات نیست، بلکه مدیریت فرهنگی جامعه نتوانسته است ارزش‌ها را انتقال دهد.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری به واسطه اشرافی که بر مقوله فرهنگ و هنر و مسئولیت بر اداره جامعه دارند، موضع‌گیری‌های ایشان نسبت به بقیه متفاوت است.

به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، رهبری می‌فرمایند "امروز هم بیشترین ضربه‌ای که دارد در دنیا به ما می‌خورد، از کارکرد فرهنگ است"، و باید گفت که بخشی از مشکلات این حوزه، بینشی است و بخشی نیز تقصیر افرادی است که در این حوزه کار می‌کنند.

وی تاثیر توسعه هنر خاص در هنر عام را یادآوری کرد و گفت: اگر به گونه‌ای فعالیت کرد که هنر خاص را توسعه داد، در توسعه هنر عام هم موثر واقع می‌شود.

بنیانیان اضافه کرد: متاسفانه بسیاری از وزارتخانه‌ها تخریب فرهنگی گسترده‌ای دارند و در برخی از ادارات هم، ارباب رجوع از اینکه دروغ گفتن و رشوه‌دادن بلد نیست، رنج می‌برند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: برخی از دستگاه‌های اجرایی با کارهای خود، بخشی از فرهنگ را تخریب می‌کنند به نحوی که در ظاهر فعالیت داریم اما در دستگاه‌های فرهنگی، اقتصاد را تخریب می‌کنند و در دستگاه‌های اقتصادی هم، فرهنگ تخریب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در دهه‌های اخیر ورود علم و فناوری‌های جدید ما را تحت تاثیر قرار داده که آثار تخریبی فرهنگی آن بسیار زیاد است و می‌طلبد تمامی فعالیت‌ها، پیوست فرهنگی داشته باشند.

بنیانیان ادامه داد: گلایه رهبری از نخبگان جامعه در درک فرهنگی است و رنج رهبری این است که فرهنگ در بین نخبگان جامعه به ویژه نخبگان فرهنگی حس نمی‌شود.

وی در ادامه به بحث تمدن‌سازی اسلامی به عنوان یکی از تاکیدات رهبری اشاره کرد و جاری‌سازی جهان‌بینی، اعتقادات و ارزش‌ها و الگوهای رفتاری و نمادهای مبتنی بر اسلام را هدف غائی و لزوم تمدن‌سازی اسلامی ذکر کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تصریح کرد: در شرایط موجود جهان، حفظ و تقویت فرهنگ اسلامی عامل ماندگاری، ثبات و اقتدار نظام جمهوری اسلامی است چرا که اصل قدرت ما مربوط به بینش و فرهنگ اسلامی است.

بنیانیان همچنین گفت: در حالی که ذات کشور ما هنرخیز است و تمدن هفت هزار ساله داریم، نگاه حداقلی به مفهوم فرهنگ و دین در بین مدیران و نخبگان جامعه وجود دارد که ریشه آن در مشکلات فرهنگی است.

وی در پایان سخنان خود، تخریب فرهنگی در دستگاه‌های فرهنگی را از سر ندانم‌کاری دانست و گفت: بخشی از تغییرات فرهنگی هم در دستگاه‌های غیرفرهنگی صورت می‌گیرد که باید همه نهادها و دستگاه‌های اداری به یک بلوغ فرهنگی برسند و مانند دستگاه تصفیه آب در تولید و اصلاح عمل نمایند.

ارسال نظرات