خبرهای داغ:
الفتی گفت: هر نشریه‌ای که در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت و فداکاری فعالیت می‌کند، ضریب یارانه آن ۳۵ درصد اضافه‌تر خواهد شد.
کد خبر: ۸۵۶۷۲۲۷
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج فارس، سعید الفتی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران شب گذشته، 17 شهریورماه در نخستین همایش ایثارگران فرهنگی استان فارس که در تالار حافظ شیراز برگزار شد، به برخی از تمهیداتی که برای ایثارگران این وزارتخانه اندیشیده شده است، اشاره کرد و گفت: طی جلساتی با احمدی، مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم، استفاده از توانمندی‌های مدیریتی ایثارگران اضافه شد به طوری که امروز تصدی مدیریت در وزارت ارشاد ضریب 25 درصد می‌گیرد.
وی تصریح کرد: همچنین، در مورد مطبوعات و رسانه‌ها نیز، هر نشریه‌ای که در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت و فداکاری فعالیت می‌کند، ضریب یارانه آن 35 درصد اضافه‌تر خواهد شد.

نهضت ایثار و شهادت از عاشورا آغاز شد و تا انقلاب ادامه یافت
وی در ادامه دوران دفاع مقدس را عصر ایثار و فداکاری و شناختن مرد از نامرد دانست و افزود: بحمد الهی جامعه ما عشق به فرهنگ ایثار و شهادت دارد و ما پرچمدار نهضتی هستیم که از عاشورای امام حسین(ع) آغاز شد و رشد کرد و بعد از 1400 سال توسط فرزند امام حسین(ع)، امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی به ثمر نشست.
الفتی با بیان اینکه دوران دفاع مقدس تبلور ایثار و از خودگذشتگی بود، گفت: جنگ به تنهایی مقدس نیست اما دم مسیحیایی امام راحل جنگ را دفاع مقدس کرد و به همین دلیل به آن مقدس می‌گوییم زیرا تمام ارزش‌ها در آن مشخص شد و شهید باکری‌ها، همت‌ها، فهمیده‌ها و غیره آمدند.

وزارت ارشاد پرچمدار فرهنگ کشور است
مشاور وزیر ارشاد در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرچمدار و علمدار فرهنگ کشور است و تقریباً زیرساخت‌های فرهنگی به دست این وزارتخانه است، افزود: البته سازمان‌های زیادی کار فرهنگی انجام می‌دهند و قریب 527 نهاد و سازمان در کشور وجود دارند که کار فرهنگی انجام می‌دهند و 117 سازمان نیز در خارج از کشور این کار را انجام می‌دهند.
وی، وضعیت فرهنگی کشور را به‌هم ریخته توصیف کرد و گفت: ما معتقدیم که وزارت ارشاد متولی فرهنگ است و ابزارهایی نظیر کتاب، تشکل‌های مذهبی، سینما، هنرهای تجسمی، شعر و غیره زیرساخت‌های اقدامات فرهنگی است که همگی به دست ارشاد است یعنی زیرساخت‌های اصلی فرهنگ در ارشاد است.

همیشه وزارت ارشاد در کار فرهنگی تضعیف می‌شود
الفتی ادامه داد: البته همیشه وزارت ارشاد در کار فرهنگی تضعیف می‌شود و به نام تقویت فرهنگ،‌ شاخ و بال این وزارتخانه را می‌گیرند و سازمان‌ها را از آن جدا می‌کنند یعنی می‌خواستند تقویت کنند اما آن را تضعیف کردند مانند اینکه نهاد کتابخانه‌ها را از ارشاد جدا کردند در حالی که کتاب یکی از ابزار اصلی فرهنگ است.

حج تمتع؛ یکی از بهترین ابزارهای فرهنگی
مشاور وزیر ارشاد، حج تمتع را یکی از بهترین ابزارهای فرهنگی دانست که اقدامات فرهنگی بسیاری در طول مدت یک ماه می‌توان انجام داد و افزود: اما متأسفانه امروز حج تجارت شده است در حالی که مستعد کار فرهنگی است و این‌ها ابزارهای فرهنگی خوبی هستند اما دست وزارت ارشاد نیستند و یا امامزادگان و موقوفات، نیز بهترین ابزارهای فرهنگی محیطی هستند که باز هم متولی آن ارشاد نیست.
وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه وزارت ارشاد در انجام رسالت‌های خود تمام تلاشش را کرده است، گفت: یکی از این رسالت‌ها ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت است که این مسئله راه نجات‌بخش جامعه کنونی ماست.

فرهنگ ایثار، راه نجات‌بخش فرهنگ عصبانی ماست
الفتی خاطرنشان کرد:‌ امروز راه نجات‌بخش فرهنگ عصبانی ما که ناشی از شرایط بد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، فرهنگ ایثار و فداکاری و از خودگذشتگی است که مورد وفاق تمام گروه‌ها و سلیقه‌هاست به عنوان مثال برای اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری، به جز از خودگذشتگی و فدکاری مردم هیچ  کاری را نمی‌توان کرد تا جنس خارجی را مصرف نکنند ضمن اینکه امروز مدیران صنعت ما نیز باید قسم یاد کنند که جنس بی‌کیفیت را تولید نکنند.
مشاور وزیر ارشاد با بیان اینکه نظام ما به جز مردم ایثارگر خود سرمایه دیگری ندارد، گفت: ما توان‌های نظامی خوبی داریم اما اگر حضور مردم نبود این توان‌ها نیز هیچ ارزشی نداشت و این یعنی ایثار و از خودگذشتگی که واژه‌ای است که در فرهنگ ملی ما وجود دارد.

لزوم استفاده از مصادیق دفاع مقدس در دوران کنونی
وی با تأکید بر لزوم تمسک به فرهنگ ایثار و مقاومت، استفاده از مصادیق دفاع مقدس در دوران کنونی را ضروری دانست و گفت: امروز اگر باب جبهه وجود ندارد، اما باب کمک به نظام باز است و کارهای زیادی می‌توان در این زمینه انجام داد که از جمله آن‌ها می‌توان به ارزش‌های اخلاقی و اسلامی در فضای مجازی اشاره کرد.
الفتی با بیان اینکه باید مصادیق ایثار را در جامعه شناسایی کنیم، گفت: این عصبیت‌های سیاسی که امروز در جامعه ما وجود دارد تنها با از خودگذشتگی و ایثار برطرف می‌شود اما متأسفانه بدترین اخلاقی که بعد از دفاع مقدس در کشور ما رشد زیادیکرد، رذایل سیاسی بود که به راحتی به یکدیگر اتهام و دروغ می‌بندیم و تمام این‌ها در سایه از خودگذشتگی قابل رفع هستند.
مشاور وزیر ارشاد با ابراز امیدواری از اینکه در این وزارتخانه به وسیله ابزارهایی نظیر، هنر، تئاتر، موسیقی و غیره بتوان فرهنگ و ایثار را نشر داد، به رشادت‌ها و ایثارگری جانبازان و آزادگان و خانواده‌های آنان اشاره کرد و گفت: ما اجر آن همه ایثار و از خودگذشتگی را نمی‌توانیم به هیچ طریقی جبران کنیم به عنوان مثال مادر شهیدی که 27 سال است از فرزند خود هیچ خبری ندارد، آیا با یک آپارتمان می‌توانیم مشکل او را حل کنیم؟

تصویب دو قانون جامع ایثارگران و رزمندگان بعد از 27 سال
وی در ادامه سخنان خود به تصویب قانون جامع ایثارگران و رزمندگان اشاره کرد و گفت: بعد از گذشت 27 سال از پایان دوران دفاع مقدس، امسال قانونی برای رزمندگان و ایثارگران تصویب شده است البته قوانین زیادی پیش از این درباره ایثارگران و جانبازان تصویب شده بود و بی‌انصافی است که بگوییم در این مدت کاری برای آنان انجام نشده است اما کافی و وافی نبوده است.
الفتی اظهار کرد: قانون جامع ایثارگران و رزمندگان در دولت اجرایی شده است اما یکسری موانع و مشکلاتی دارد که با بازخوانی آن می‌توان این مشکلات را رفع کرد اما باز هم شاکریم که چنین قانونی وجود دارد.
وی با یادآوری اینکه تا سال 92 قانون خدمات ایثارگران در اختیار دستگاه‌های اجرایی بود، گفت: حسن این کار آن بود که هر دستگاه اجرایی به فراخور امکانات خود، خدماتی به ایثارگران می‌داد و برخی از آن‌ها این خدمات را بهتر عرضه می‌کردند اما تقریباً آرامش خاصی داشت و تنها مشکل بحث بیماری‌های بالینی و خاصی بود که نیاز به مراقبت‌های خاص بود و ممکن بود برخی از دستگاه‌ها نتوانند این مشکل را حل کنند، اما با تصویب قانون این خدمات به عهده بنیاد شهید واگذار شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها