خبرهای داغ:
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس با بیان این‌که چشمه‌ها و قنات‌ها در حال تبدیل به خاطره هستند، گفت: فرزندان آینده از شنیدن اوصاف چشمه متعجب می‌شوند.
کد خبر: ۸۵۶۷۲۱۲
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۸

محمدعلی قلندری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار به گزارش خبرگزاری بسیج فارس، در شیراز اظهار داشت: ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک واقع‌شده و کشور ما در منطقه‌ای است که بارش آن‌یک سوم متوسط بارش دنیا است.

وی افزود: ما این میزان بارندگی کم را داریم و علاوه بر آن همین بارش کم نیز در کشور ما از نظر زمانی و مکانی پراکنده است چنانکه از نظر زمانی تنها در بخشی از زمستان و بهار بارش داریم و در تابستان و پاییز که بیشترین مصرف آب را داریم یا بارندگی رخ نمی‌دهد یا در حداقل ممکن است.

این مسئول ادامه داد: از نظر مکانی نیز بارندگی در کشور ما پراکنش خوبی ندارد و 70 درصد بارندگی ما در 30 درصد مساحت کشور است چنانکه در 10 درصد نوار شمالی کشور بارندگی بالای یک‌هزار میلی‌متر را شاهد هستیم در حالی که 70 درصد زمین‌های ما تنها 30 درصد از بارندگی کل را به خود اختصاص می‌دهند و مناطق مرکز، جنوب و شرق کشور بر روی‌ هم 30 درصد بارندگی کشور را دارند.

قلندری اضافه کرد: در برخی از مناطق کشور و به‌ویژه در جنوب کمتر از 100 میلی‌متر بارندگی داریم که در یک بازه زمانی کوتاه رخ می‌دهد و از نظر مکانی نیز در بخشی از مناطق جنوبی متمرکز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس با بیان اینکه از همین میزان بارندگی اندک کشور، حدود 70 درصد آن تبخیر و تنها 30 درصد آن جذب زمین می‌شود، افزود: استان فارس نیز از این وضعیت کلی بارندگی تبعیت می‌کند و در شمار استان‌های دارای مشکل محسوب می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: برای بررسی موارد تأثیرگذار بر بارندگی باید تغییر اقلیم را نیز در نظر بگیریم چراکه یکی از عوامل تغییر اقلیم گازهای گلخانه‌ای و گرم شدن زمین است.

قلندری یادآور شد: محققان پیش‌بینی کرده‌اند که در این قرن زمین 5 درجه گرم‌تر می‌شود که البته در همین ابتدای قرن 2.5 درجه این گرمایش به وقوع پیوسته است.

این مسئول همچنین متذکر شد: امسال گرم‌ترین سال کره زمین بوده و 1 تا 2.5 درجه نسبت به قبل افزایش دما داشته‌ایم که هر یک درجه افزایش دما باعث 10 درصد کاهش روان آب‌ها می‌شود.به این معنی که وقتی دما بالاتر می‌رود علاوه بر افزایش مصرف، تبخیر نیز بیشتر می‌شود که این تبخیر بیشتر در بخش کشاورزی رخ می‌دهد.

وی سپس عنوان کرد: با روال فعلی افزایش دما حتی ممکن است تا پایان قرن بیست و یکم شاهد افزایش دمایی بیش از 5 درجه برآورد شده باشیم.

بارش برف به‌تدریج به صفر می‌رسد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس افزود: این موضوع از یک ‌طرف بارش‌ها را کاهش داده و علاوه بر آن نوع بارش‌ها را نیز تغییر می‌دهد چنانکه نوع بارش‌ها درگذشته بیشتر برف بود و برف وقتی بر زمین می‌نشست به‌تدریج آب می‌شد و در لایه‌های عمیق‌تر زمین نفوذ می‌کرد.

قلندری اضافه کرد: در شرایط فعلی به سبب افزایش دما، از برف‌های قدیم خبری نیست و بارش‌ها بیشتر باران است که به‌سرعت تبخیر شده در لایه‌های عمیق‌تر زمین نفوذ نمی‌کند.

وی تصریح کرد: در گذشته بارندگی‌های مستمر چندین روزه را شاهد بودیم اما اکنون بارندگی مستمر کاهش‌یافته و حتی در صورت متعدد بودن دفعات بارندگی، زمان کوتاهی دارد و به همین دلیل جذب زمین نمی‌شود.

وی با بیان این که متوسط بارندگی استان فارس بسیار کاهش‌یافته اظهار داشت: بلای دیگری که بر سر آب این استان می‌آید برداشت بی‌رویه‌ای است که بدون ضابطه در چند سال اخیر رخ‌داده که یک عامل آن ظهور دستگاه‌های حفاری عمیق بود چراکه در قیاس با چاه 20 تا 30 متری که مقنی حفر می‌کرد دستگاه تا 500 متر را حفاری می‌کند.

قلندری با اشاره به حفر چاه‌های غیرمجاز متعدد که کنترلی بر روی عمق و میزان برداشت آن‌ها وجود ندارد، گفت: پمپ چاه‌ها درگذشته دیزل ژنراتوری و موتور پمپ بودند که در 24 ساعت حداکثر یک ساعت کار می‌کردند اما اکنون با استفاده از پمپ‌های شناور، دستگاه را اول بهار روشن می‌کنند و تا پایان زمستان روشن می‌ماند و آب می‌کشد.

وی افزود: این مسائل بلای جان آب‌های زیرزمینی ما شده و به سبب محدود بودن سفره‌های آب زیرزمینی و این‌که همه ما از یک سفره مشترک آب برداشت می‌کنیم تعادل بین برداشت و ذخیره آب برهم‌خورده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب فارس ادامه داد: آبی که در سفره‌های زیرزمینی گاه باگذشت هزاران سال جمع شده بوده اکنون به‌ یک‌باره با نصب پمپ از دل زمین بیرون کشیده می‌شود و در معرض مصرف بی‌رویه و تبخیر قرار می‌گیرد.

این مسئول اضافه کرد: وقتی ذخایر سفره‌های زیرزمینی به اتمام برسد یا کاهش شدید داشته باشد مانند اسفنجی که جمع شود، حفره‌های زیرزمین براثر فشار لایه‌های بالایی فشرده می‌شوند و این امر به معنای مرگ آب‌خوانی است که در آنجا وجود داشته و دیگر هر قدر باران ببارد آبی جمع نمی‌شود و سفره زیرزمینی شکل نمی‌گیرد.

به گفته وی، این خشک شدن درونی زمین همچنین نشست زمین را پدید می‌آورد که این امر در اصطلاح باعث می‌شود لوله‌های چاه که در زمین فرورفته به‌ظاهر رشد کند درحالی‌که لوله رشد نکرده بلکه زمین پایین رفته است.

قلندری با اشاره به این‌که عمده آبی که ما در کشاورزی مصرف می‌کنیم آب شیرین و باکیفیت شرب است، ابراز داشت: بیشترین مصرف‌کننده آب در کشور بخش کشاورزی و میزان مصرف آب در این بخش بسیار بالاتر از استاندارد است و حتی اگر محصول کشاورزی ما به بالاترین قیمت فروخته می‌شد باز آب قیمت و ارزش بیشتری داشت درحالی‌که در موارد متعدد شاهد فروش نرفتن محصولات کشاورزی و فساد آن هستیم که به معنای هدر رفت مضاعف آب است.

وی ادامه داد: از این موارد بدتر در استان خشک و نیمه‌خشک ما برنج‌کاری را شاهد هستیم که از اساس بی‌پایه است چرا که در تمام دنیا برنج دیم کاشته می‌شود و هیچ جا برنج را آبیاری نمی‌کنند.

مدیرعامل آب و فاضلاب فارس در این گفت‌وگو بابیان این‌که آب مصرفی شرب ما در شرایط خشک‌سالی فعلی 1.5 تا 2 برابر استاندارد آب مصرفی شرایط عادی است، ادامه داد: بخشی از آب نیز به سبب شور شدن و یا سمی شدن از دسترس خارج می‌شود چنانکه یک مترمکعب فاضلاب تا 40 مترمکعب آب زیرزمینی را دچار آلودگی میکروبی می‌کند و استفاده بیش‌ازحد سموم کشاورزی نیز باعث می‌شود که زمین قابلیت خود‌پالایی خود را از دست بدهد.

قلندری در پایان گفت: در فارس بیشتر روان آب‌ها، قنات‌ها و چشمه‌ها خشک‌شده و به‌تدریج چشمه و قنات در حال تبدیل به خاطره است و در آینده باید به فرزندان خود توضیح دهیم که چشمه جایی بوده که آب پاک از زمین می‌جوشیده و فرزندان آینده از این امر در شگفت خواهند شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها