حجت الاسلام فخرالساعه با اشاره به جایگاه ازدواج در اسلام گفت: خداوند از ازدواج به عنوان یکی از نشانه‌های خود نام برده است که آرامش روانی برای زن و مرد به همراه دارد و کمرنگ شدن آن در جامعه معضلات و مشکلات زیادی را در جامعه به وجود می آورد.
کد خبر: ۸۵۶۷۱۹۵
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام «محمد علی فخرالساعه» مدیر امور واحدهای آموزشی حوزه علمیه یزد در  گفتگو با خبرنگار یزدآوا، با اشاره به جایگاه ازدواج در اسلام گفت: خداوند می‌فرماید همه موجودات را به صورت زوج آفریده است و ازدواج اصل اساسی در زندگی انسان هاست و دنیای غرب با کمرنگ کردن مقوله ازدواج و خانواده با ناهنجاری و آزادی های بی حد و مرزی مواجه هستند که براساس نظر برخی از نظریه پردازان در گردابی غرق شدند که راه نجاتی ندارند.

ازدواج، یکی از نشانه‌های خداوند 
وی با اشاره به آیه 21 سوره روم «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في‏ ذلِکَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَکَّرُونَ»: از نشانه های او این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید که در کنار آنها آرامش یابید، و میان شما علاقه دوستی و مهر باطنی نهاد، همانا در این امر نشانه هایی است ( از توحید و قدرت و حکمت خدا ) برای گروهی که می‌اندیشند؛ اظهار کرد: خداوند از ازدواج به عنوان یکی از نشانه‌های خود نام برده است که آرامش روانی برای زن و مرد به همراه دارد و کمرنگ شدن آن در جامعه معضلات و مشکلات زیادی را در جامعه به وجود می آورد.

با زنان به خاطر زیباییشان ازدواج نکنید/ دینداری و اخلاق خوب، معیار انتخاب همسر
مدیر امور واحدهای آموزشی حوزه علمیه یزد با بیان اینکه آیات و روایات بسیاری ملاک‌های انتخاب همسر را مشخص کرده‌اند، ادامه داد:  مهمترین معیار در ازدواج دینداری و داشتن اخلاق خوب است؛ در روایت داریم، دخترتان را به یک دیندار بدهید چرا که اگر این فرد دیندار باشد چنانچه با همسرش به تفاهم برسد که هیچ ولی اگر با هم اختلاف داشته باشند دینداری فرد به او اجازه نمی‌دهد که همسرش را مورد آزار و اذیت قرار دهد.
وی با بیان اینکه قرآن و روایات مسائل دینی را به طور کامل تبیین کردند و باید به آنها عمل شود؛ افزود: پایبند نبودن هر کدام از زن و مرد به مسائل دینی موجب ایجاد اختلاف و کشمکش‌ها و حتی جنایت‌ می شود .
حجت الاسلام فخرالساعه یادآور شد: در روایتی از پیامبر(ص) آمده است کسی که براي زيبايی زنی با آن ازدواج کند آنچه دوست دارد را نخواهد ديد و کسی که برای مال زن با او ازدواج کند، خدا او را به همان مال می سپارد، بر شما باد به زنان و دختران متدين. و در روایت دیگری از پیامبر(ص) آمده است: اگر کسی زنی را به خاطر زيبايی و يا مال و ثروتش بگيرد، خداوند او را به همان وا می‌گذارد. اما اگر برای دين (و ايمان) با او ازدواج كند، از جمال و مال نيز بهره‌مند می‌گردد.
وی افزود: در روایت دیگری از پیامبر(ص) آمده با زنان به خاطر زیباییشان ازدواج نکنید؛ زیرا ای بسا که زیبایی آن‌ها موجب تباهی و هلاکتشان شود. برای مال و ثروت نیز با آنان ازدواج نکنید؛ زیرا چه بسا که مال و ثروتشان آنان را به طغیان و سرکشی وا دارد؛ بلکه بر اساس دینداری با آن‌ها ازدواج کنید و در جای دیگر آمده است که پیامبر(ص) فرمودند: با کسی که از اخلاق و دینش رضایت دارید ازدواج کنید و خودداری شما از وصلت با او باعث فساد و فتنه بزرگ در جامعه خواهد شد.

ازدواج، تنها راه پاسخ به غرایز جنسی
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه دختران و پسران وقتی به سن امادگی برای ازدواج رسیدند باید ازدواج کنند، خاطرنشان کرد: دختر و پسر وقتی به یک سن معینی رسیدند غرایز و میل به جنس مخالف که طبیعی و فطری است خود را نشان می دهد که با ازدواج ارضا می شود، به این غریزه مانند تشنگی و گرسنگی که تنها با آب و غذا رفع می شود باید با ازدواج به آن پاسخ داد. مگر به یک انسان گرسنه یا تشنه می‌توان گفت: از خوردن آب و غذا خودداری کن؟ مگر کار دیگری، حتی ورزش و تفریح و بازی می‌تواند انسان گرسنه و تشنه را از فکر غذا و آب منصرف سازد؟ نیاز جنسی هم مانند گرسنگی و تشنگی، بلکه به مراتب شدیدتر و نیرومندتر می‌باشد. اگر از طریق مشروع ارضا نشد ممکن است جوان را به انحراف و گناه بکشد و مهار کردن آن بسیار دشوار است.
حجت الاسلام فخرالساعه ادامه داد: غرایز جنسی  چنانچه از راه صحیح خود یعنی ازدواج ارضا شوند زندگی همراه با آرامش در انتظار فرد است و در غیر این صورت چنانچه این غریزه سرکوب شود فرد متضرر می شود و یا اگر از راه صحیح ارضا نشود به بی بند وباری و ولنگاری که در بسیاری از جوامع غربی وجو دارد می انجامد که ضرری بزرگتر است.

آثار سوء آداب و رسوم غلط در ازدواج
وی با اشاره به وجود رسوم غلط از جمله تعیین مهریه و تهیه جهیزیه سنگین برای ازدواج تأکید کرد: این آداب غلط موجب بالارفتن سن ازدواج خواهد شد که توقعات را بالا می برد و در این خصوص حجت الاسلام و المسلمین قرائتی تعبیری دارد که دختر پسر جوان وقتی هستند مثل نخ قرقره به هم خوب گره می خورند ولی وقتی سن آنها بالا رفت مثل طناب ضخیم می شوند و گره خوردن آنها با هم سخت است در ضمن گره طناب زود باز می شود.
حجت الاسلام فخرالساعه تصریح کرد: ازدواج در سنین بالا فرزندآوری را با مشکل مواجه می کند و  یا خانوادها به یک فرزند اکتفا می کنند که علاوه بر اینکه این فرزندان پرخاشگر  هستند، ادامه نسل نیز دچار مشکل می شود و جامعه ای که باید جوان باشد به سمت پیری خواهد رفت و از این افراد پیرو کهنسال نیز عده ای باید نگهدار کنندو مشکلات دیگری که یک به یک به وجود می‌آیند.
مدیر امور واحدهای آموزشی حوزه علمیه یزد ادامه داد: وقتی مهریه و جهیزیه سنگین باشد توقعات زوجین از یکدیگر بیشتر می‌شود و هر کدام اینها رابه رخ دیگری می‌کشد زن به مرد می گوید من این اندازه جهیزیه آوردم  چه کار برایم انجام دادی و مرد هم متقابلا می گوید من اینقدر مهریه کردم تو برای من چه کردی؟! و این ها موجب اختلاف و کشمکش و از بین رفتن مهر و محبت می‌شود که بدون آن زندگی ممکن نیست.
حجت الاسلام فخرالساعه نرخ گذاری بر روی دختر و پسر را از دیگر آسیب‌های رسوم غلط و هزینه های بالای ازدواج عنوان کرد و گفت: قیمت انسان به جهیزیه و مهریه سنگین نیست؛ امام علی(ع) در نهج البلاغه فرموده‌اند:« بدانید برای جان های شما بها و قیمتی جز بهشت نیست پس جانتان را جز در برابر بهشت نفروشید».

وی با بیان اینکه نمایش گذاشتن جهیزیه‌ سنگین و مطرح شدن مهریه بالا با فخر فروشی همراست، افزود: پدر دختری  با گرفتن وام و قرض جهیزیه‌ سنگین تهیه کرده و آن را در چندین ماشین قرار داده و در خانه ای که باید جا برای این جهیزبه باشد جلوی دید آشنایان و فامیل قرار می‌دهند.
مدیر امور واحدهای آموزشی حوزه علمیه یزد با بیان اینکه هیچ کس به این فکر نمی کند که فرد  با گرفتن قرض به تهیه این جهیزیه اقدام کرده است، گفت: کسانی که شاهد این جهیزیه سنگین هستند به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول کسانی هستندد که خواسته یا ناخواسته به راحتی تهمت می زنند و تهیه این جهیزیه را از راه کلاهبرداری و زد و بند می دانند. دسته دیگر با حسادتشان موجب اذیت وآزار می‌شوند و برخی دیگر که به دلیل بضاعت کم از تهیه چنین جهیزیه خود ناتوان هستند و به خاطر همین فرزندانشان برای ازدواج به مشکل برخوردند با آهی که می‌کشند اثرش را در زندگی آن فرد خواهد گذشت.
حجت الاسلام فخرالساعه یادآور شد: چشم و هم چشمی‌ها و جهیزیه‌ها و مخارج سنگین،  ازدواج را به یک رویا برای بسیاری از جوانان تبدیل کرده است و با فشاری که غرایز جنسی به آنها می‌آورند،  پرخاشگر و عصبانی می شوند،  در کار و تحصیل تمرکز ذهنی ندارند و زمینه‌ساز عوارض سوء جسمانی، روانی یا اجتماعی خواهد بود.

ارسال نظرات