گزارش نویس این روزنامه حامی دولت با انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت می‌نویسد: هنوز هیچ سیاست مشخصی اعلام نشده، از طرف دیگر رکود همچنان ادامه دارد و آنچنان عمیق است که خارج شدن از آن سخت است
کد خبر: ۸۵۶۷۰۵۳
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹
 

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روزنامه آفتاب یزد، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امیدوار است که بازار سرمایه پس از اجرایی شدن جزئیات توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها در مسیر خوبی به حرکت خود ادامه دهد. وی پیش‌بینی کرده که رشد پایدار شاخص بورس از دی ماه اتفاق بیفتد. این اظهارنظر محمد فطانت در حالی مطرح شده که روند کنونی بازار سرمایه در نوعی رکود به سر می‌برد.

این روزنامه حامی دولت درباره علل رکود بورس نوشته است هر چند لغو تحریم‌ها می‌تواند عامل مهمی برای رشد شاخص بورس باشد اما باید توجه کرد که لغو تحریم‌ها یکی از عوامل موثر در رشد شاخص‌های بازار سرمایه است. سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و تحولات داخلی اقتصاد ایران نیز یکی از عوامل کلیدی به شاخص‌هاست. کارشناسان و فعالان بازار سرمایه معتقدند که به رغم کاهش معنادار نرخ تورم هنوز آثار ملموس رشد اقتصادی در بورس قابل مشاهده نیست و این مسئله اثر خود را بر شاخص‌ها نشان داده است....

در همین حال حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه در واکنش به خبر رشد پایدار شاخص بورس از دی ماه گفت: من از ریز برنامه هایی که مسئولان بورس برای رشد شاخص‌ها می‌خواهند اجرا کنند اطلاعی ندارم. باید این ریز برنامه‌ها اعلام شود تا مورد بررسی قرار گیرد که آیا امکان عملیاتی شدن دارد یا ندارد؟

وی افزود: در هر صورت باید توجه کرد که بازار سرمایه عمدتا تابعی از شرایط اقتصاد کشور است. واقعیت این است که الان نه اوضاع اقتصادی مشخص است و نه سیاست‌های دولت بعد از قطعی شدن توافق. هنوز هیچ سیاست مشخصی اعلام نشده است. از طرف دیگر رکود همچنان ادامه دارد و آنچنان عمیق است که خارج شدن از این رکود به برنامه‌ریزی بسیار جامعی نیاز دارد. البته بازگشت به دوران رونق در کوتاه مدت به سادگی امکان پذیر نیست. بنابراین وقتی سیاست‌های اقتصادی مشخص نباشد لغو تحریم‌ها هم اثر زیادی نخواهد داشت. اما وقتی سیاست‌ها مشخص باشد می‌توان اثر قیمتی این سیاست‌ها را روی قیمت‌ها و سود شرکت‌ها بررسی کرد. میرمعینی با اشاره به ورود سرمایه‌گذاری خارجی پس از لغو تحریم‌ها گفت: ورود سرمایه‌گذاران خارجی به سادگی امکان‌پذیر نیست.

سرمایه‌گذار خارجی از چند طریق وارد می‌شود یا از طریق وارد کردن تکنولوژی و ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک و یا با واسطه و غیرمستقیم از طریق خرید سهام شرکت‌ها که از این طریق پول به بازار سرمایه تزریق می‌شود. وی گفت: این موضوع که سرمایه‌گذاران خارجی به سرعت وارد ایران شوند خوشبینانه است و شاید یک پروسه بیش از 2 ساله زمان ببرد.

وی افزود: خود فعالان اقتصادی هم همچنان در حال ارزیابی هستند و سرمایه‌گذارانی که پولشان در جاهای دیگر است هنوز رغبت ورود به بازار سرمایه را پیدا نکرده اند و منتظر روشن شدن سیاست‌های اقتصادی دولت برای دوران پس از لغو تحریم‌ها هستند. هنوز جهت حرکت اقتصادی دولت مشخص نیست. اگر در سال آینده هم سیاست انقباض اقتصادی همانند دو سال گذشته اجرا شود علی رغم اینکه تورم مهار می‌شود اما رونقی در اقتصاد شکل نخواهد گرفت.

ارسال نظرات