نتیجه بررسی نشان می‌دهد که معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری درکنار مسئولیت کنونی درترکیب هیات مدیره شرکت یک سرمایه گذاری هم حضور دارد، آیا او به تمام امور نهاد می‌رسد؟!
کد خبر: ۸۵۶۷۰۴۶
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،نتیجه یک بررسی نشان داده که "مرتضی بانک" معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری در کنار مسئولیت کنونی در ترکیب هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات هم حضور دارد.

شرکتی که به گواه پایگاه اطلاع رسانی آن 28.5 درصد مالکیت آن به موسسه صندوق حمایت بازنشستگی کارکنان فولاد ایران تعلق دارد.

شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات بنگاهی اقتصادی و فعال بوده که پنجم اسفند ماه سال 74 با سرمایه اولیه 10 میلیارد ریال فعالیت خود را آغاز کرده که به نظر می رسد درحال حاضر،سرمایه آن نزدیک به 2200 میلیارد تومان رسیده است.

کندوکاو در فهرست و ترکیب سهامداران این شرکت، مبین این امر بوده که جدای از 19.2 درصد سایر سهامداران، شرکت ها و موسساتی چون"شرکت فولادمبارکه"،"موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر"،"بانک پاسارگاد"،"شرکت سرمایه گذاری صبا تامین"،"شرکت سرمایه گذاری صدرتامین"،"گروه مالی ملت"،"سرمایه گذاری  ملی ایران"،"صندوق بازنشستگی" و دست آخر"سرمایه گذاری بانک مسکن"، جملگی در زمره سهامداران این شرکت به شمار می روند.

مرتضی بانک در ترکیب هیات مدیره سرمایه گذاری معادن و فلزات

گمان می رود، مرتضی بانک، معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری، ازمدتها قبل، در پیوندی عمیق با حزب اعتدال و توسعه قرار داشته که به ظن برخی، داشتن مسئولیت هایی چون استانداری کرمان، دردوره اکبر هاشمی رفسنجانی و حضور در کسوت معاونت مالی وزارت خارجی، در دوره اصلاحات و این اواخر مشاورت حسن روحانی در هدایت و راهبری ستاد استانی انتخابات ریاست جمهوری  سبب شده تا نامبرده اکنون، به سمت معاون کل نهاد منصوب شود.

هرچند که در میانه معرفی وزرای پیشنهادی دولت یازدهم به مجلس، نام او بارها در سرلیست گمانه زنی ها برای  احراز سمت وزارت در غلطید، موضوعی که به گفته خود او، امری طبیعی بوده که ممکن است به مسئولیت اودر بخش استانهای ستاد انتخاباتی  ریاست جمهوری هم بی ارتباط  نبوده است.

با اینهمه، مرتضی بانک، در واپسین روزهای اردیبهشت ماه سال 93  در گفتگو با روزنامه موسوم به جریان هاشمی، برش بزرگی از مشکلات اقتصادکشور را به رفتارهای خارج از دایره کارشناسی مدیران دولت های  نهم و دهم  گره زد و مدعی شد که مسئولان دولت قبل، 31 ماشین را به نهاد ریاست جمهوری پس نداده اند.

اکنون، درست دو سال بعد از انتصاب "مرتضی بانک"، به مسئولیت معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری خبر رسیده که او این بار در ترکیب  هیات مدیره سرمایه گذاری توسعه معادن فلزات حضور دارد،حضوری که  قرین به صحت بودن آن چندان هم غیرقطعی به نظر نمی رسد.

به ویژه آنکه سهامدار عمده این شرکت، صندوق  بازنشستگی  فولاد بوده که نامبرده تا خرداد ماه  امسال نیز درمسند عضو هیات مدیره آن حضور داشت.

به نظر می رسد یکی از مهمترین علل تغییرهیات مدیره و تیم مدیریت این صندوق در گذشته، ضعف عملکرد و تصمیم سازی هیات مدیره و تیم مدیریت بوده که نشانه بارز آن تاخیر در پرداخت مطالبات بازنشستگان  صنعت  فولادبوده است.

صرفنظر ازپرداختن بیشتر به چالش های فراروی صندوق، اما با مهاجرت "مرتضی بانک" از هیات مدیره صندوق و پیوستن او به ترکیب هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن فلزات، این ذهنیت را در اذهان متبادر می سازد که مسئولیت های نامبرده درنهاد چندان هم سنگین و متراکم نبوده که هنوز هم  فرصت حضور در  هیات مدیره یک شرکت را دارد.

البته یک مقام مسئول در  این شرکت با اصرار خبرنگار نسیم اعلام داشت که در این مورد حرفی نخواهد زد و افزود که اگر بر روی پایگاه اطلاع رسانی شرکت، نام بانک در هیات مدیره بوده پس همچنان در ترکیب هیات مدیره شرکت حضور دارد.

خردادماه امسال، برخی رسانه ها از اختصاص پاداش 360 میلیون تومانی به دو عضو هیات مدیره  صندوق بازنشستگی فولاد کشور سخن گفته و با توجه به حضور همزمان  هیات مدیره قبلی یعنی "مرتضی بانک"،"علی پالیز دار"و" احمد فیاض بخش"درمسولیت هایی چون نهاد ریاست جمهوری و سازمان تامین اجتماعی، خواستار حضور پر رنگتر دیوان محاسبات در بررسی تخلفات  احتمالی  از جمله دو شغله بودن  اعضای  هیات مدیره قبلی صندوق شده بودند.

مرتضی معاون کل  نهاد، کمیی قبلتر، اعلام داشته  که دولت  های نهم دهم تعهد بسیار سنگینی برای بانک ها به ارث گذارده اند، کارمندان بسیاری در نهاد ریاست جمهوری بدون هیچ قراردادی  به صورت  لیستی حقوق گرفته اند  و دولت های نهم و دهم  جزء بدهکار ترین دولتهای بعد از انقلاب لقب گرفته اند.

براستی با توجه به اظهارات وی، مبنی بر اینکه "این بهم ریختگی و ناهماهنگی را باید به حالت اول برگردانیم که یک کار بسیار زمانبر و زحمت زیادی را می طلبد"چگونه او، فرصت حضور، ارایه برنامه واتخاذ رای مناسب  به عنوان عضو هیات مدیره در یک شرکت سرمایه گذاری معظم را خواهد داشت ؟!

ارسال نظرات