رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران تأکید کرد
رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با تاکید بر اینکه مدیریت کلان‌شهرها نیازمند تحول جدی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی است، از برگزاری دور جدید اجلاس کلان‌شهرها در پایتخت و با مسئولیت مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران خبر داد.
کد خبر: ۸۵۶۷۰۱۹
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰

به گزارش بسیج، بابک نگاهداری افزود: محوریت تحول در دوران جدید مدیریت شهرها بر تغییر نگرش و رفتار مدیران شهر و به تبع آن شهروندان به عنوان عناصر تشکیل دهنده شهر پویا استوار است.

وی با تأکید بر اینکه تغییر نگرش به شهر به عنوان کالبد زیست شهری لازمه تجلی روح فرهنگ در شهر است، تصریح کرد: تغییر نگرش افراد به معنای تغییر فرهنگ جامعه؛ امری متشکل از باورها، ارزش‌ها، هنجارها، کنش‌ها، رفتارها، دانش بومی و مصنوعات بشری اعم از کالا و محصولات و نهایتاً نمادها و نشانه‌هاست.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران خاطرنشان کرد: تحول فرهنگی ــ اجتماعی باید مبتنی بر هویت و سبک زندگی بومی باشد که شهرداری تهران نیز با برنامه‌ریزی برای تغییر در ابعاد یاد شده، در سال‌های گذشته به دنبال گذار از سازمانی خدماتی به نهادی فرهنگی ــ اجتماعی بوده است.

وی تأکید کرد: چشم‌انداز پایتخت در پرتو این نگاه تحولی، شهری متعالی با ابعادی چون جهان شهر، شهر هوشمند، شهر دانایی، فرهنگ شهر و نهایتاً شهر متعالی است.

وی در ادامه به ارکان تحول جامع مدیریت شهری برای تبدیل شهر به شهری متعالی در دو سطح نگرش و ساختار اشاره کرد و گفت: ارکان این تحول را؛ جامعه محوری، عدالت و سلامت، امنیت و ایمنی تشکیل می‌دهد که باید همزمان و در عرض همدیگر مبنای طراحی اقدامات و برنامه‌ریزی‌های مدیریت شهری قرار گیرد.

نگاهداری افزود: در راستای تحقق عدالت، می‌توان از طرح محله محوری و اقدامات عملیاتی در سطح یک‌یکم شهر تهران به منظور ارائه خدمات یکپارچه در تمامی محلات با ساخت و راه‌اندازی سرای محلات یاد کرد و یا در اقدامات هنری از طراحی و اجرای «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» در بعد هنر شهری و از احداث بزرگراه‌های کاهنده فاصله جنوب و شمال اقتصادی شهر نام برد.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران خاطرنشان کرد: طراحی و اجرای فضاهای گسترده سبز شهری، پارک‌ها و ارائه خدمات ویژه فرهنگی و ورزشی در بخش‌های کم‌تر برخوردار، از اقداماتی است که در راستای تحقق عدالت انجام شده است.

نگاهداری در پایان گفت: در راستای تحقق سلامت نیز، طرح‌های متفاوتی از اجرای خانه‌های سلامت در بعد فیزیکی تا اجرای برنامه‌های فرهنگی برای تحقق سلامت معنوی و روانی نام برد.

ارسال نظرات