بر اساس یافته‌های مرکز آمار ایران، افراد 15 ساله و بیش‌تر در یک شبانه روز به طور متوسط بیش ترین زمان خود را به فعالیت های نگهداری و مراقبت شخصی با 13 ساعت و 12 دقیقه، فعالیت خانه داری با 3 ساعت و 18 دقیقه، کار و فعالیت‌های شغلی با 2 ساعت و 55 دقیقه و استفاده از رسانه‌های جمعی با 2 ساعت و 3 دقیقه، اختصاص داده‌اند.
کد خبر: ۸۵۶۶۹۹۹
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از مرکز آمار ایران، نتایج طرح آمارگیری گذران وقت نقاط شهری (پاییز 93) در اختیار کاربران آمار قرار گرفت.                                                                 

این طرح  با هدف ارائه اطلاعات مربوط به شناخت الگوی گذران وقت افراد 15 ساله و بیش‌تر توسط مرکز آمار ایران تهیه و در پاییز سال 1393 در مناطق شهری کشور اجرا شد.

در پرسشنامه ­های فردی، اعضای 15 ساله و بیشتر خانوار (بر اساس راهنمای ضمیمه آن) فعالیت­های گذران وقت خود را در 24 ساعت آمارگیری، به تفکیک کسرهای زمانی 15 دقیقه ­ای وارد نموده­ و امکان ارائه­ الگوی گذران وقت جمعیت مناطق شهری کشور را فراهم نموده ­اند.

گزیده‌ای از مهم ترین نتایج این طرح به شرح زیر اعلام شد:

 افراد 15 ساله و بیش‌تر در یک شبانه روز به طور متوسط بیش ترین زمان خود را به فعالیت های نگهداری و مراقبت شخصی با 13 ساعت و 12 دقیقه، فعالیت خانه داری با 3 ساعت و 18 دقیقه، کار و فعالیت‌های شغلی با 2 ساعت و 55 دقیقه و استفاده از رسانه‌های جمعی با 2 ساعت و 3 دقیقه، اختصاص داده‌اند.  همچنین متوسط کم‌ترین زمان صرف شده درشبانه روز مربوط به  فعالیت‌های داوطلبانه و خیریه برابر 2 دقیقه بوده است.

بررسی الگوی گذران وقت افراد شاغل 15 ساله و بیش‌تر نشان می­­دهد که این افراد به طور متوسط 7 ساعت و 26 دقیقه از یک شبانه روز  خود را به کار و فعالیت­های شغلی اختصاص داده‌اند. همچنین یافته‌های طرح نشان می‌دهد که در فصل پاییز 1393 مردان شاغل، 7 ساعت و 44 دقیقه و زنان شاغل، 5 ساعت و 36 دقیقه از 24 ساعت شبانه روز خود را به کار و فعالیت‌های شغلی پرداخته‌اند. مقایسه نتایج فوق با اطلاعات متناظر در پاییز سال 1387 ( به ترتیب 6 ساعت و 30 دقیقه، 6 ساعت و 53 دقیقه و 4 ساعت و 8 دقیقه) نشان می­دهد که در سال 1393 افراد شاغل زمان بیشتری را به کار و فعالیت شغلی اختصاص داده­اند.

بررسی فعالیت‌های آموزشی افراد باسواد بر اساس سطوح تحصیلی، گویای آ‌ن است که افراد دارای تحصیلات لیسانس در یک شبانه‌روز به‌طور متوسط با 2 ساعت و 5 دقیقه، بیش‌تر از سایر افراد به فعالیت‌های آموزشی پرداخته‌اند. پس از این گروه، افراد دارای تحصیلات فوق لیسانس و دکترای حرفه­ای، 1 ساعت و 51 دقیقه از اوقات شبانه روز خود را به فعالیت‌های آموزشی  اختصاص داده‌اند.

بررسی فعالیت‌های گذران وقت افراد حاکی از آن است که افراد دارای تحصیلات فوق لیسانس و دکترای حرفه‌ای  به طور متوسط 52 دقیقه در یک شبانه روز را  به فعالیت‌های مشارکت اجتماعی و افراد بی سواد 1 ساعت و 24 دقیقه را به این فعالیت اختصاص داده­اند.

یافته‌های طرح نشان می‌دهد، هر فرد 15 ساله و بیش‌تر در یک شبانه روز به طور متوسط  16 دقیقه به انجام فعالیت های ورزشی و 9 دقیقه را به فعالیت های تفریحی، فرهنگی اختصاص داده‌است. فعالیت های مذکور برای مردان به ترتیب 22 و 11  دقیقه و برای زنان به ترتیب 10 و 7 می‌باشد.

 بررسی فعالیت‌های گذران وقت جوانان 24-15 ساله گویای آن است که این گروه از جوانان در یک شبانه روز به طور متوسط حدود 4 ساعت و 24 دقیقه به انجام فعالیت های آموزشی و 2 ساعت و  10 دقیقه را به استفاده از رسانه­های جمعی اختصاص داده‌اند.

الگوی گذران وقت افراد 15ساله و بیش‌تر به تفکیک روزهای تعطیل و غیر تعطیل گویای آن‌است که افراد در روزهای تعطیل به طور متوسط 1 ساعت و 54 دقیقه و در روزهای غیر تعطیل 3 ساعت و 4 دقیقه به کار و فعالیت‌های شغلی پرداخته­اند.

چکیده نتایج طرح مذکور در درگاه ملی آمار به نشانی www.amar.org.ir  قابل دسترس است.

ارسال نظرات