رئیس انجمن صنایع نساجی با اشاره به کاهش 20 درصدی صادرات نساجی طی نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، گفت: اختلاف بین برخی صرافی‌ها و بانک مرکزی، مشکلاتی را در انتقال پول ایجاد کرده که باعث کاهش صادرات شده است.
کد خبر: ۸۵۶۶۹۸۴
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،محمد مروج در تحلیل عملکرد 2 ساله دولت یازدهم در صنعت نساجی، اظهار داشت: در طول این 2 سال، نرخ تورم بسیار بالا بود و دولت تمام هم‌ٌ و غم خود را برای کنترل تورم گذاشت، اما این در شرایطی بود که کشور علاوه بر تورم با رکود نیز روبرو شده بود.

وی توضیح داد: دولت تلاشش را بیشتر برای کنترل تورم به کار گرفت و در همین حال شدت رکود در بخش‌های مختلف اقتصادی بیشتر شده بود.

وی با اشاره به رکود بالای موجود در صنعت نساجی، افزود: مشتریان صنعت نساجی بیشتر مردم با توان خرید متوسط هستند که آنها نیز 40 درصد قدرت خرید خود را از دست داده‌اند. همین مسئله، رکود صنعت نساجی را عمیق‌تر کرده است.

مروج تصریح کرد: در چنین شرایطی اگر فعالیت کارخانه‌ای متوقف شود، راه‌اندازی دوباره آن کار آسانی نخواهد بود و صاحبان چنین کارخانه‌ای رغبت نمی‌کنند که دوباره به فعالیت قبلی خود برگردند.

به گفته وی، ایران سال‌های طولانی با تورم 15 درصد به بالا مواجه بوده، در عین حال تولید ادامه داشته و رکود زیادی را شاهد نبودیم اما در حال حاضر تورم و رکود با یکدیگر همراه شده‌اند که زیان بالایی را به بخش تولید وارد می‌کنند.

مروج با بیان اینکه در ایران برای 9 هزار و 818 واحد نساجی، پروانه بهره‌برداری صادر شده است، گفت: تعدادی از این واحدها تعطیل شده‌اند و واحدهای فعال نیز با ظرفیت 30 تا 50 درصدی کار می‌کنند.

وی تأکید کرد: تورم همراه با رونق بسیار بهتر از تورم با رکود است و در حال حاضر علاوه بر رکود موجود در بازارهای داخلی با کاهش صادرات نیز روبرو هستیم.

رئیس انجمن نساجی با اشاره به کاهش 20 درصدی صادرات محصولات نساجی طی نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، گفت: میزان صادرات صنعت نساجی به یک تا 1.2 میلیارد دلار می‌رسید که 400 تا 500 میلیون دلار آن مربوط به صادرات فرش ماشینی بوده است.

وی افزود: تا پیش از انجام توافق هسته‌ای، تکلیف صنایع روشن بود و می‌دانستیم که نمی‌توانیم به راحتی برای صادرات کالا پول جابجا کنیم، به همین دلیل از راه‌های غیر معمول برای نقل و انتقال پول استفاده می‌کردیم.

رئیس انجمن صنایع نساجی با بیان اینکه در حال حاضر این راه‌های غیر معمول با شک و تردید دنبال می‌شود، گفت: قبلاً صرافی‌های طرف حساب تولیدکنندگان، پول را بین ما و کشورهای مقصد نقل و انتقال می‌دادند ولی در حال حاضر به دلیل اختلاف بین برخی صرافی‌ها با بانک مرکزی، این فعالیت‌ها متوقف شده و در صورت صادرات، امکان برگشت پول به راحتی وجود ندارد.

مروج ادامه داد: مجوز برخی از این صرافی‌ها باید تمدید شود و این در شرایطی است که بانک مرکزی به دنبال کاهش تعداد صرافی‌ها است.

وی با بیان اینکه کار کردن و نقل و انتقال پول از طریق صرافی‌ها که طی دو سه سال اخیر انجام می‌شد، با ریسک همراه است، گفت: فعالیت برخی صرافی‌ها متوقف شده و ما می‌بینیم که آنها کار نمی‌کنند یا اینکه تحت فشار پرداخت مالیات هستند.

به گفته وی، نقل و انتقال پول برای صادرات کالا از طریق صرافی‌ها در واقع مراودات غیر رسمی محسوب می‌شود و خطراتی را برای تولیدکنندگان به همراه دارد، اما در حال حاضر حتی این امکان نیز برداشته شده است.

رئیس انجمن نساجی در ادامه با اشاره به حجم بالای قاچاق محصولات نساجی به کشور، گفت: تا کنون محصولات زیادی به صورت قاچاق از ترکیه و چین به ایران وارد می‌شد که اخیراً نیز تولیدات بنگلادش، ویتنام و کامبوج به آن اضافه شده است.

مروج در مورد طرح جدید وزارت صنعت برای کنترل قاچاق پوشاک نیز گفت: در گذشته هم چندین بار چنین طرح‌هایی اجرایی شده اما نتیجه نداشته است.

وی تأکید کرد: برای جلوگیری از عرضه پوشاک قاچاق در مغازه‌ها باید تیم بازرسی بزرگی شکل گیرد که چنین اقدامی انجام‌شدنی نیست.

ارسال نظرات