تولید نفت اوپک در هشتمین ماه سال جاری میلادی ۱۴۰ هزار بشکه کاهش یافت و به ۳۱.۲۶ میلیون بشکه در روز رسید.
کد خبر: ۸۵۶۶۷۹۹
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، بر اساس تحقیقی که اخیرا توسط موسسه پلاتز از اوپک و مقامات صنعت نفت و تحلیلگران انجام گرفته، تولید نفت اوپک در ماه اوت مجموعا 31.26 میلیون بشکه در روز بوده، که 140 هزار بشکه نسبت به ماه جولای (31.4 میلیون بشکه) کاهش داشته است. چند کشور عضو از جمله عربستان تولید خود را کاهش داده اند.
مارگارت مک کوئیل، گزارشگر ارشد موسسه پلاتز در این باره گفت: «این اولین بار از ماه فوریه تاکنون است که تولید اوپک کاهش یافته، اما نباید این اتفاق را بیش از حد بزرگ تفسیر کرد... مجموع تولید ماه اوت نشان می دهد که اوپک همچنان 1.26 میلیون بشکه در روز بیش از سقف تولید روزانه اش، تولید می کند و تولید نفت عربستان همچنان در سطح رقم های تاریخی قرار دارد.»
برآوردها در مورد تولید اوپک در ماه اوت نشان دهنده اولین کاهش ماهیانه تولید از ماه فوریه تاکنون است، اما مجموع تولید همچنان بیش از یک میلیون بشکه بیشتر از سقف تولید 30 میلیون بشکه ای است که اوپک تعیین کرده است.
به رغم اینکه اوپک از ابتدای سال 2012 تاکنون، تولید روزانه 30 میلیون بشکه نفت را به عنوان سقف تولید خود قرار داده و در ماه ژوئن این رقم را برای شش ماه دیگر تمدید کرده، اوپک هیچ مکانیزمی برای رعایت این سقف تولید ندارد، زیرا هیچ سهمیه ای برای تک تک کشورها تعیین نشده است. به علاوه، با توجه به اینکه ایران برای افزایش عرضه بیشتر نفت به بازار بعد از لغو تحریم ها آماده می شود،  رقابت برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار که ابتدا تصور می شد بر نفت تولید کنندگان غیر عضو اوپک متمرکز شده است، اکنون به داخل اوپک نیز کشیده شده است.
عربستان که از ماه مارس تولید خود را به رقم های بی سابقه بالای 10 میلیون بشکه در روز رسانده، در ماه اوت تولید خود را 50 هزار بشکه کاهش داده و به 10.4 میلیون بشکه در روز رسانده است. ریاض که عامل اصلی تصمیم نوامبر 2014 اوپک در مورد عدم کاهش تولید، به رغم افت قیمت ها بوده است تاکنون هیچ سیگنالی مبنی بر آمادگی برای کنار گذاشتن استراتژی تولید خود ارسال نکرده است.
تولید نفت کشورهای عراق، لیبی، آنگولا و قطر نیز با مقادیری کمتر، افت داشته است.
اوایل هفته جاری، وزیر نفت ایران گفت، ناکارآمدی سیاست فعلی اوپک در به حاشیه راندن نفت شیل به اثبات رسیده و کشورهای عضو اکنون باید مایل به کاهش عرضه جهت بالا بردن قیمت ها باشند. وی افزود، ایران قیمت 70 تا 80 دلار را قیمتی مناسب برای نفت خام می داند و این هدف را در درون اوپک دنبال خواهد کرد.
ارسال نظرات