رئیس جمعیت هلال احمر از مرمت‌ نهایی موزه استاد صنعتی در قلب پایتخت، بازدید کرد.
کد خبر: ۸۵۶۶۷۲۱
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷

به گزارش بسیج، سید امیر محسن ضیایی رئیس جمعیت هلال احمر از مرمت‌های نهایی موزه استاد صنعتی که یک قرن پیش خانه رضا میرپنج (پهلوی اول) بود، بازدید کرد.

چندی قبل نیز فرهاد علی‌اکبری گاوزن، رئیس موزه و مرکز ملی اسناد جمعیت هلال احمر نیز از کشف رازهای معماری خانه رضا میرپنج که پس از انقلاب به موزه استاد صنعتی معروف شد، خبر داده بود.

در این راستا با توجه به مشکلات عدیده موزه استاد صنعتی و بنا به قابلیت‌های «فرهنگی، اجتماعی و تاریخی» این ساختمان به عنوان یکی از نادرترین مراکز هلال‌احمر که زمانی هم محل سکونت رضا میرپنج بود و در وضعیت ویرانی قرار داشت، بازسازی آن صورت پذیرفت، به‌طوریکه علی اکبری درباره جدیدترین وضعیت بازسازی موزه استاد صنعتی اظهار داشت: در حال حاضر 50 درصد بازسازی این موزه پیش رفته و در حین بازسازی نیز به رازهای خاصی درباره معماری این بنا دست پیدا کردیم.

رئیس موزه و مرکز ملی اسناد جمعیت هلال احمر درباره معماری این بنای 130 ساله بیان کرده است: در حین بازسازی متوجه شدیم که تمام آهن‌هایی که در این بنا مورد استفاده قرار گرفته است، به هیچ عنوان به یکدیگر جوشکاری نشده‌اند و به روشی خاصی روی هم قرار گرفته بودند. همچنین در زمان بازسازی این بنا که به عنوان موزه استاد صنعتی مورد استفاده قرار می‌گرفت، مصالح این بنا که بیشتر چوب بوده است به‌هیچ عنوان و بعد از 100 سال آسیبی به خود ندیده است؛ به‌طوریکه می‌توانیم بار دیگر از همین مصالح در بازسازی این بنا استفاده کنیم.

خانه - موزه 130 ساله

نخستین خانه رضا میرپنج در ضلع غربی میدان امام خمینی (توپخانه) که قبل از رسیدن به منصب شاهی در طبقه دوم این خانه زندگی می‌کرد و طبقه پایین نیز محل نگهداری اسب‌هایش بود که بعدها این بنا توسط دخترش، شمس پهلوی به نخستین مرکز شیر و خورشید سرخ ایران تبدیل می‌شود.

قبل از انقلاب این بنا توسط جمعیت شیر و خورشید سرخ به عنوان موزه استاد صنعتی نام‌گذاری شد و مردم می‌توانستند از آن بازدید کنند و خود استاد در طبقه بالا مشغول کار بودند و مسئولیت نگهداری موزه با خود وی بود. بعد از انقلاب به توصیه استاد صنعتی این بنا از موزه صنعتی به موزه 13 آبان تغییر نام داد.

ارسال نظرات