عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در اشکذر:

برجام نه «فتح خرمشهر» است و نه «جام زهر»/ پیشنهاد«جوکار» در خصوص رفتار مجلس نسبت به برجام

جوکار در خصوص رفتار مجلس نسبت به بررسی برجام گفت: برجام نه فتح خرمشهر است و نه جام زهر و نه صلح امام حسن (ع)، بلکه یک متن حقوقی و سیاسی است که باید طبق فرموده رهبری انقلاب باید با دقت از سوی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.
کد خبر: ۸۵۶۶۵۲۷
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از اشکذر، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در نشستی که به منظور بررسی آسیب ها و تهدیدات برجام در اشکذر برگزار شد، با اشاره به تاریخپه 12 ساله مذاکرات هسته ای خاطر نشان کرد: در طول مدت مذاکرات که با فراز و نشیب های فراوانی همراه بود تنها به دنبال احقاق حقوق ملت ایران بوده ایم.

"محمد صالح جوکار با بیان اینکه این مذاکرات با شش کشور قدرتمند دنیا صورت گرفت، افزود: این کشورها از مذاکرات تنها به دنبال منافع خود بودند که از سراسیمگی آن ها در ورود به ایران بعد از مذاکرات هسته ای، به خوبی مشخص بود.

وی با بیان اینکه ما در سال 83 حتی اجازه داشتن یک سانتریفیوژ را نداشتیم، تصریح کرد: ما امروز با پشتوانه 19 هزار سانتریفیوژ و غنی سازی 20 درصد که حاصل تلاش دانشمندان هسته ای کشورمان و ایستادگی مردم بود وارد دور جدید مذاکرات شدیم.

جوکار با اشاره به شعار اوباما در بدو پیروزی در انتخابات که همان تعامل با جهان بود و نامه ای که به واسطه آن خطاب به مقام معظم رهبری از سوی وی ارسال شد، گفت: این رفتار اوباما درست بعد از راه اندازی فتنه 88 تغییر کرد و دیگر پیگیری آن نامه از سوی دولت امریکا صورت نگرفت و جمهوری اسلامی نیز هیچ پاسخی به آن نداد.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش بارز رهبری در طول مذاکرات هسته ای خاطر نشان کرد: مواضع قاطع رهبری در بسیاری از موارد، محدودیت های تحمیلی از سوی گروه 5+1 را از بین برد.

وی افزود: برای مثال لغو تحریم ها و اجرای همزمان تعهدات ازجمله مواضع صریح رهبری بود که کمک زیادی به پیشبرد اهداف مذاکرات و تیم هسته ای بخشید.

جوکار در بخش دیگری از سخنان خود به نقش مهم مذاکرات برای کشورهای غربی و به خصوص آمریکایی ها اشاره کرد و گفت: اهمیت موضوع مذاکرات برای آمریکایی ها به حدی است که شکست اوباما در مذاکرات به معنای حذف دموکرات ها از صحنه سیاسی آمریکا است.

برجام نه «فتح خرمشهر» است و نه «جام زهر»

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی متن برجام را ضمیمه قطعانه 2231 شورای امنیت دانست و گفت: کلیه عهدنامه ها و موافقت نامه هایی که تعهد آور باشد طبق قانون اساسی باید در مجلس مورد برسی قرار بگیرد.

وی به پیشنهاد خود در خصوص رفتار مجلس در قبال بررسی متن برجام درمجلس اشاره کرد و گفت: "پیشنهاد من این است که نه مجلس متن را تصویب و نه رد بکند، بلکه آن را در قالب یک بیانیه بررسی شده البته بعد از اعلام نظر کنگره آمریکا به مردم ارائه دهد".

وی خاطرنشان کرد: برجام نه فتح خرمشهر است و نه جام زهر و نه صلح امام حسن (ع)، بلکه یک متن حقوقی و سیاسی است که باید طبق فرموده رهبری انقلاب باید با دقت از سوی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

جوکار درادامه با بیان اینکه در هیچ کجای متن برجام اسمی از لغو تحریم ها برده نشده است، تصریح کرد: قانون تحریم ها پا برجا خواهد بود و تنها قرار است اجرای آن متوقف شود که این در حالی است که با اجرای تعهدات ایران امکان بازگشت مجدد تحریم ها از سوی آمریکایی ها وجود خواهد داشت.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی به اظهارنظرهای متناقض دولت مردان آمریکایی در طول مذاکرات اشاره کرد و افزود: مسئولین ما باید نسبت به این موارد اعلام موضع داشته باشند و نگذارند که این به یک رویه تبدیل شود.

ارسال نظرات