محمد مهدی داستان
عدم حمایت مالی از طرح های فرهنگی صالحین:
کد خبر: ۸۵۶۶۴۸۴
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱

محمد مهدی داستان

امروزه مباحث تربیتی و دینی به عنوان یک مسئله مهم در بین همه اقشار جامعه امری ضروری است به طوری که امر تربیت ابتدا از خانواده شروع شده و این نهاد اولین مکان و جایگاهی است که افراد در آن شروع به رشد و نمو می کنند. البته امروزه این نقش تربیتی تا حدود زیادی به جامعه منتقل شده وسازمان های مردم نهاد اجتماعی در این بخش نقش اصلی را ایفا می کنند و بسیاری از خانواده ها فرزندان خود را ازهمان ابتدای دوران کودکی برای مهارت آموزی بیشتر به نهادهای تربیتی دولتی یا خصوصی مانند مهد کودک ها یا کلاس های آموزشی زبان، کامپیوتر ثبت نام می کنند.

این روش حتی در زمانیکه افراد وارد سیستم آموزشی مدارس می شوند نیز وجود دارد و خا نواده ها شاید به دلیل اینکه مداذرس نمی توانند همه نیاز های آموزشی و تربیتی فرزرندان آن ها را تأمین کند وجود دارد که البته هزینه هایی را در قبال این برنامه ها متقبل می شوند.

امروزه یکی از نهاد های اجتماعی که نقش سازنده ای در مسیر تکامل افراد برای تربیت نیروی متعهد و در عین حال متخصص را در جامعه برعهده دارد بسیج است که در سال های اخیر با اجرای طرح های مختلف سعی شده است رابطی بین خانواده و جامعه باشد و برای آن وظایفی تعریف کرده اند که به عنوان یک نهاد انقلابی نقش سازنده ای در جهت رشد کشور برای رسیدن به اهداف مورد نظر جامعه اسلامی ایفا کند.

شجره طیبه صالحین یکی از طرح هایی است که امروزه در پا یگاه های مقاومت بسیج به عنوان یک الگوی تربیتی همه ابعاد وجودی را در زمینه های فردی و اجتماعی افراد در نظر گرفته است و هدف ان پروش نیروی صالح یا همان تحقق جامعه اسلامی به معنای واقعی کلمه در عمل است.

بسیاری از پایگاه های بسیج سراسر کشور به طور سازمان دهی شده در زمینه فعالیت می کنند و با وجود محدودیت های فرآوران به طوری چشم گیری موفقیت هایی در زمینه تربیت نیروی انسانی مرود نیاز داشته اند. یکی از سختی ها و مشکلات کار این نهاد کم بود بودجه های دریافتی است که باعث و عدم حمایت قابل توجه مسئولان مربوطه است.

در گزارش های به دست آمده از مسئولین پایگاه های مقاومت بسیج برخی برنامه ها ی اردویی، تفریحی، ورزشی بار مالی قابل توجهی را دارد که مستلزم حمایت های مالی بیشتر از سوی نهاد های مرتبط می رود. این امر سبب بهتر شدن سطح کمی و کیفی برنامه ها می شود و امور تربیتی با برنامه ریزی بهتری انجام می شود.

یکی از فعالین فرهنگی در همین رابطه می کند مطرح که سعی داشتیم در زمینه مهارت افزایی اعضا کلاس هایی هنری و فنی برگزار کنیم و حتی افرادی را در داخل داشتیم که این تخصص ها را داشته باشند اما به دلیل کم بود بوجه و عدم حمایت نهاد های مرتبط مجبور شدیم که این کار را فغلا زمین بگذاریم و سراغ فعالیت های دیگر و کم هزینه برویم چون برآورد هزینه کردیم که حدود 2 میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز داریم و سازمان های مربوطه حاضر به پرداخت بخشی از هزینه ها نشدند.

عدم حمایت ازاین طرح ها حتی به صورت جزئی عده ای را نسبت به فعالیت ها یشان دل سرد کرده وکم تر رغبت می کنند کارهایی با اثر بخشی بالا انجام دهند و به همین فعالیت های معمولی اکتفا می کنند و این به نوعی وظیفه دستگاه های مسئول است که نیاز های مالی به خصوص در بخش صالحین که سازمان شده است را تآمین کنند.

در حال حاضر بسیاری پایگاه های بسیج درسراسر کشوراقدام به برنامه های متنوع ای مانند زبان، کامپیوتر، مهارت های شغلی در زمینه های تربیتی و آموزشی کرده اند که این برنامه ها با حداقل امکانات موجود صورت گرفته است لذا انتظار می رود که نظارت ها بر روی فعالیت های بسیج بیشتر شود و یک نظم بودجه ای و اعتبارات مشخص برای بخش ها مختلف در نظر گرفته شود.

البته برخی از پایگاه های بسیج در شهر های مختلف دراین در این زمینه خلاقیت های مختلفی را به خرج داده اند و توانسته اند با پیش دستی نسبت به نهاد های دولتی و مسئول یک نظم بودجه ای برای خود به وجود آورند مانند یکی از پایگاه های بسیج که با خریدن یک وانت بار و کار کردن با آن در آمد زایی کرده است و بخشی از بودجه مورد نیاز برای فعالیت های خود را از این طریق تأمین می کند.

برخی دیگرنیز با ایجاد واحد مرغداری اشتغال در کنار کار تربیتی را برای اعضای جوان و فعال خود ایجاد کرده است و توانسته با مهارت افزایی افراد خود را برای کار در ساز مان ها معرفی کند. البته یکی از موضوعات مورد توجه که در این امر باید بدان اشاره کرد تربیت مربی با استعداد و مناسب است که در این مورد نیز کمبود هایی مشاهده می شود .

با توجه به این حجم از کار و فعالیت در پایگاه های بسیج می توان گفت نقش تأثیر گذاری را در بستر جامعه به ویژه خانواده مطابق با اهداف نظام جمهوری اسلامی ایجاد شده است تا جامعه پویای متعهد و متخصص را به وجود بیاورد،انتظار می رود نقش سازمان های مرتبط دولتی و انقلابی در شناساندن و حمایت همه جانبه از این نهاد و فعالان در این عرصه روز به روز بیشتر تر شود.


ارسال نظرات