جلال ذکایی:

صنعت چاپ نیازمند اصلاح قوانین است نه اقدامات نمایشی

جلال ذکایی معتقد است،‌ صنعت چاپ امروز بیش از هر چیز به اصلاح قوانین و تزریق نقدینگی نیازمند است،‌ اقدامات نمایشی هم‌چون تاسیس کتاب‌های تخصصی چاپ و ... اگرچه در درازمدت لازم است اما نیاز امروز صنعت چاپ نیست .
کد خبر: ۸۵۶۶۲۳۵
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴

به گزارش بسیج، جلال ذکایی مدیر اجرایی نمایشگاه بین‌المللی چاپ دیجیتال و نشر رومیزی   با اشاره به فعالیت‌های یکسال گذشته در حوزه صنعت چاپ گفت:‌ متأسفانه باید گفت که هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده است، وقتی ما وضعیت صنعت چاپ را در طول یکسال گذشته رصد می‌کنیم،‌ می‌بینیم اتفاقاتی که در این حوزه انتظار داشتیم رخ دهد،‌ به وقوع نپیوسته است‌، و هیچ اتفاق جدیدی را شاهد نیستیم الا حرکت‌های نمایشی که شاید در جای خود لازم باشد، اما فکر نمی‌کنم  با این شرایطی که چاپ با آن روبروست،‌ در اولویت قرار داشته باشد.

وی ادامه داد: برای نمونه راه‌اندازی کتابخانه‌های تخصصی در استان‌ها چندان در اولیت قرار نداشت،‌ اکنون نیز عموماً این کتابخانه‌ها بلااستقاده است، هم‌چنین نمایشگاه توانمندی‌های صنعت چاپ در دفتر امور چاپ راه‌اندازی شده و در استان‌ها نیز قرار است،‌ راه‌اندازی شود، همه اینها مستلزم هزنیه است ولو هزینه اندک، اما باری از دوش دست اندرکاران چاپ بر نمی‌دارد،‌ آنچه امروز لازم است و به آن کم لطفی می‌شود، این است که کارهای زود بازده و کوتاه مدت انجام شود.

ذکایی تصریح کرد:‌ اگر ما صنعت چاپ را به یک بیمار با حال وخیم تشبیه کنیم، باید اقدامات اوژانسی برای آن صورت گیرد،‌ بسیاری از این اتفاقات مستلزم صرف هزنیه نیست و به سادگی قابل انجام است، از جمله آن‌ها بحث اصلاح قوانین در کوتاهترین زمان ممکن است. حداقل صنعت چاپ از این ولنگاری موجود نجات می‌یابد، هم‌چنین بحث تامین نقدینگی و سرمایه در گردش چاپخانه‌ها نیز از جمله ضروریات است که کلید آن در اختیار مسئولان دولتی است، اتحادیه‌ها نمی‌توانند رأساً‌ اقدام کنند نیاز به یکسری هماهنگی لازم بین مسئولان دولتی و مدیران بانک‌هاست.

وی افزود:‌ به نظر من ضرورت دارد، دولت فعالیت‌های خود را در حوزه چاپ طبقه‌بندی کند، به فعالیت‌های اورژانسی و کوتاه مدت که به سرپا ماندن این صنعت کمک می‌کند،‌ بپردازد‌، اقدامات بلند مدتی را نیز به مرور زمان انجام دهد.

ذکایی با بیان این مطلب که مشکل امروز صنعت چاپ نداشتن کتابخانه تخصصی نیست،‌ گفت:‌ مشکل امروز صنعت چاپ نبود نقدینگی و آشفتگی حوزه کاری است، ماجرای تداخل صنفی و نظایر این‌ها در ماه‌های اخیر مشکلاتی را به وجود آورد،‌ انتظار این است که وزارت ارشاد به این ماجراها ورود و میان‌داری کند و اختلافات را به حداقل برساند. به نظر من برخی مسائل در بدنه صنف چاپ  تشتت و چند گانگی ایجاد می‌کند‌،چرا که قوانینی که باید مدت‌ها پیش بروز می‌شدند، تاکنون بروز نشده است‌، وجود قوانین موازی بین نظام صنفی کشور و سیستم دولتی موجب شده که اختلافاتی را شاهد باشیم.

وی افزود:‌ وزارت ارشاد باید پیش قدم شود و به اصلاح قوانین موجود دست بزند،‌ این امر به سادگی امکان‌پذیر است، کار سخت و پیچیده‌ای نیست، با چند جلسه کارشناسی بین سیستم‌های داخلی دولت،‌ وزارت ارشاد و وزارت صنعت قابل حل خواهد بود. اما به نظر می‌رسد،‌‌ مسئله وزارت ارشاد صنعت چاپ نیست، بلکه بیشتر حوزه فرهنگ و تبعات آن است.

ذکایی به مسئله نبود متولی برای صنعت چاپ اشاره کرد و گفت:‌ صنعت چاپ با توجه به ماهیت صنعتی که دارد نمی‌تواند تحت تکفل وزارت ارشاد قرار گیرد،‌ به همین دلیل است که وزارت ارشاد کج دار و مریز با صنعت چاپ مدارا می‌کند، تا اینکه بخواهد از ریشه مشکل را حل کند، مادامی که وزارت ارشاد خیلی صریح، روشن و بدون تعارف تکلیفش را با چاپ روشن نکند، این روند ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد:‌ این موضوع ربطی به مدیریت دفتر چاپ ارشاد ندارد،‌ هیچ تفاوتی نمی‌کند، چه کسی مسئول باشد،‌ این موضوع باید از طرف معاونت حقوقی وزارت ارشاد یا کمیسیون اقتصادی دولت پیگیری شود،‌ دولت باید به وزارت صنعت و معدن تکلیف کند، چناچه استدلال‌ها برای متولی شدن وزارت صنعت در چاپ کارشناسی باشد، دولت به عنوان مقام مافوق تکلیف می‌کند.

ذکایی در پاسخ به این پرسش که در زمان مدیریت شما در دفتر چاپ وزارت ارشاد در این زمینه چه اتفاقی انجام دادید ؟ گفت:  زمانی که ما در دفتر چاپ بودیم،‌ یکی دو جلسه با وزارت صنعت و معدن در ریاست جمهوری برگزار شد، آن موقع ابتدای ورود به این بحث بود، پس از مدتی من از دفتر بیرون آمدم اما امیدوار بودم که بعد از من نیز این موضوع پیگیری شود.

ارسال نظرات