رویترز با اشاره به افزایش قابل توجه تولید فولاد در ایران و بی نیازی از واردات نوشت: شرکت های خارجی در دوره پسا تحریم، به جای برنامه ریزی برای فروش فولاد به این کشور باید در زمینه انتقال تکنولوژی با شرکت های ایرانی همکاری کنند.
کد خبر: ۸۵۶۶۱۳۴
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، رویترز طی گزارشی نوشت در حالی که تولیدکنندگان فولاد جهان امیدوارند با رفع تحریم ها وارد بازار چند میلیارد دلاری ایران شوند و تولیدات خود را روانه بازار این کشور کنند سرمایه گذاران ایرانی در حال افزایش تولید محلی هستند و حتی انتظار می رود تولید مازاد برای صادرات داشته باشند.

ایران در برنامه های خود افزایش سه برابری تولید فولاد و رسیدن به 55 میلیون تن در سال تا 2025 را هدف‌گذاری کرده است.

شرکت پوسکو کره جنوبی و شرکتی متعلق به نیپون ژاپن از جمله شرکت هایی هستند که قصد دارند به ایران فولاد بفروشند. کاهش رشد اقتصادی جهان و افت تقاضا در کشورهایی مثل چین شرکت های فولادساز را به این فکر انداخته است بازارهای جدیدی را برای خود بیابند.

اما تولیدکنندگان ایرانی به لطف کاهش واردات فولاد در پی وضع تحریم‌ها، تولید داخلی فولاد را افزایش داده اند. انجمن جهانی فولاد اعلام کرده است از سال 2007 تولید فولاد ایران رشد 60 درصدی داشته و در سال 2014 به 16.3 میلیون تن رسیده است.

یک عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این باره گفت: سال ها پیش ایران 10 تا 12 میلیون تن در سال فولاد وارد می کرد. با اطمینان می توان گفت که ما هیچ گاه دیگر این رقم را وارد نخواهیم کرد.

وی افزود: در واقع اکنون با مازاد 3 تا 4میلیون تنی تولید روبرو هستیم.

بر اساس این گزارش ایران که در سال 2007 بالغ بر 12.2 میلیون تن به ارزش 7 میلیارد دلار فولاد وارد کرده بود این رقم را در سال 2014 به 4.5 میلیون تن کاهش داد. ایران در سال 2007 بزرگترین واردکننده فولاد در خاورمیانه بود.

انتظار می رود با رفع تحریم ها منابع مالی بیشتری در دسترس صنعت فولاد ایران قرار گیرد و در نتیجه تولید فولاد این کشور بیش از پیش افزایش یابد.

مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران پیش بینی کرد صادرات فولاد این کشور در سال جاری ایرانی دو برابر شود و به 4 میلیون تن برسد. وی گفت در برنامه است که این رقم تا سال 2025 به 10 میلیون تن برسد.

یک منبع نزدیک به شرکت کره ای پوسکو گفت ایران بازاری بسیار مهم برای این شرکت است و به محض رفع تحریم ها وارد بازار ایران خواهد شد. پوسکو پیش از تحریم ها 200 هزار تن فولاد به ایران فروخته بود.

این گزارش در ادامه نوشت فرصت های پیش روی شرکت های خارجی در ایران بیش از فروش فولاد به این کشور است. در واقع برنامه های ایران برای افزایش تولید داخلی خبر بدی برای شرکت های خارجی نیست زیرا می توانند توانایی های فنی و تجهیزاتی خود برای این منظور در اختیار ایران بگذارند.

شرکت پوسکو اعلام کرده است در تماس با شرکت های ایرانی برای انتقال تکنولوژی به این شرکت هاست.

شرکت فنلاندی اتوتک نیز قراردادی برای انتقال تکنولوژی به ایران برای ساخت یک کارخانه فرآوری سنگ آهن در این کشور را بدست آورده است.

ارسال نظرات