معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

آموزش‌وپرورش برای دستیابی به تحول بنیادین نیازمند ۶ چرخش است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: اجرای سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش نیازمند ۶ چرخش در عرصه‌های مختلف این وزارتخانه است.
کد خبر: ۸۵۶۵۹۸۰
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱

به گزارش بسیج، حمیدرضا کفاش امروز در سومین اجلاس کنگره یازدهم اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اظهار داشت: همکاری اتحادیه در تحقق اهداف تربیتی آموزش و پرورش زبانزد است.

وی افزود: آموزش و پرورش باید بر مبنای سند تحول بنیادین حرکت کند و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در برنامه ششم توسعه اجرای سند تحول را به‌عنوان یک اصل مورد تأکید قرار داده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: به‌منظور تحقق جهت‌گیری‌های سند تحول بنیادین باید چرخش‌هایی در آموزش و پرورش صورت بگیرد که در فاز نخست این وزارتخانه باید از نهاد آموزشی به نهاد فرهنگی و تربیتی تبدیل شود و آموزش جزئی از برنامه کلان تربیتی باشد. در حقیقت توسعه علم و دانش در راستای توسعه تربیت قرار بگیرد. 

کفاش با اشاره به جوان باوری و واگذاری امور مربوط به دانش‌آموزان به خود آنها، بیان کرد: نقش مدیران و مربیان تربیتی باید به راهبران آموزشی و تربیتی تبدیل شود.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه به لحاظ بودجه و شرح وظایف و آموزش‌ها تغییراتی باید صورت بگیرد. همچنین تشکل‌ها نقش مهمی را در خصوص واگذاری امور به دانش‌آموزان ایفا می‌کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: زمینه برای کارورزی نوجوانان و جوانان باید محیا شود تا آنها زیرنظر مربیان برای فردای کشور آماده شوند.

کفاش با اشاره به مدرسه محوری گفت: منشأ تحولات باید در مدرسه اتفاق بیفتد. به همین دلیل در سال تحصیلی جدید جهت‌گیری فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی افزودن به سطح فعالیت‌های مدرسه است.

وی ادامه داد: استفاده از مشارکت بخش‌های مختلف و عمومی کردن تربیت باید مدنظر باشد. مربی عهده‌دار بخشی از وظایف تربیتی در پازل تربیتی دانش‌آموزان است و مدیر، معلم، خانواده‌ها و تشکل‌ها در این زمینه نقش دارند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: نقشی که یک دانش‌آموز متدین همسان در هدایت دانش‌آموزان به سمت معروف‌ها ایفا می‌کند مربیان و برنامه‌ریزان نمی‌توانند ایفا کنند.

کفاش گفت: ایجاد دگرگونی در منابع آموزشی و تربیتی مدنظر است البته کتاب‌های درسی در دوره جدید دگرگونی مناسبی یافته‌اند.

وی با اشاره به اینکه تربیت دانش‌آموزان در تمام ابعاد باید مدنظر باشد، ادامه داد: شهید مطهری تئوری انسان کامل را مطرح کرد که امروزه سند تحول بنیادین در ساحت‌های شش‌گانه تربیتی به دنبال عملیاتی‌کردن آن است. سلفی‌های تکفیری به صورت تک‌بعدی تربیت شده‌اند و هم‌اکنون شاهد هستیم که آبروی اسلام را در جهان می‌برند. اگرچه در مسلمان بودن این افراد تردید وجود دارد. این نوع افراطی‌گری‌ها مسئول تربیت تک‌بعدی است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار